רנון ירד במדרגות כשהטלפון צילצל. הוא הכניס את היד לכיס כדי לשלוף את האייפון 5 החדש שלו אבל בתוך כך המכשיר היקר החליק לו מבין האצבעות, נחת כשפניו של המסך כלפי המדרגות והתנפץ. למרות הכאב אסף ארנון את הטלפון השבור, וכדי לא להישאר מנותק מיהר אל חברת הסלולר שלו - שם נדהם לגלות שהמחיר שהם דורשים עבור החלפת המסך הוא 1,500 שקלים - כמעט חצי ממחירו של המכשיר. המקרה של ארנון קורה מדי יום למאות אנשים, המגלים שלטלפון החכם עם מסך המגע המרשים יש גם חיסרון גדול - הוא עדין מאוד ושביר.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
מאז כניסתן של חברות הסלולר החדשות, ירדו מחירי תיקוני הסמארטפונים וביטוחי המכשירים, אבל עדיין לא הכל ורוד. מי שירצה לערוך השוואה בין עלות תיקונים בחברות הסלולר מול המפעילים החדשים ומול המעבדות הפרטיות ימצא שזה קשה מאוד ומבלבל והשורה התחתונה - לצרכן קשה להחליט אם כדאי לו לתקן במעבדה כזו או אחרת או לעשות ביטוח למכשיר בעלות חודשית.
לדברי נמרוד מן, מנכ"ל אתר כמהזה המשווה מחירי שירותי תקשורת, "שוק תיקוני מכשירי הסלולר התרחב מאוד. נוסף על חברות הסלולר נכנסו לתחום חברות חדשות יותר דוגמת רמי לוי ו־youphone, והרבה מעבדות פרטיות וחברות פרטיות המאפשרות לבטח את המכשיר ולתקן את המכשיר עם ביטוח חודשי או בלעדיו".
היום השיטה הנפוצה שנוקטות רוב החברות היא לגבות תשלום חודשי קבוע, ובמקרה של תקלה או שבר - משלמים עבור התקלה עצמה מחיר נמוך יותר, כשמחיר התיקון משתנה בהתאם לתקלה עצמה.
על הצרכן מוטלת החובה להחליט מבעוד מועד אם לשלם דמי ביטוח קבועים וחודשיים - השקעה שיכולה להגיע לכמה מאות שקלים בשנה - ואז לשלם מחיר מופחת במקרה של תקלה או שבר, או לא להתחייב לתשלום חודשי ולשאת בהוצאה גדולה יותר במקרה של תקלה או שבר.
אחת הסיבות שבגללה הצרכנים לא עושים ביטוח כשהם קונים סמארטפון חדש היא אחריות היצרן. אולם שימו לב - למרות שכל מכשיר חדש מגיע עם אחריות יצרן לשנה ואפילו לשנתיים, מדובר באחריות לתקלות על פגמים בייצור ולא על תקלות שלהן אחראי הצרכן דוגמת נפילת מכשיר, שבירת מסך, קורוזיה ומים וכו'.
מתי כדאי לבטח?
זה בעיקר תלוי בכם. אם אתם יודעים שאתם מועדים לפורענות מבחינת נפילות של המכשיר או תקלות, כדאי לשקול ביטוח שיכול במצטבר להוריד את העלות. כמו כן, לעלות המכשיר יש ערך בהחלטה. כאמור, שווה יותר לבטח מכשיר יקר לעומת מכשיר זול.
אם מחליטים לבטח חשוב לבדוק מהי העלות החודשית ומהו מחיר תיקון תקלות נפוצות, ולהשוות כמובן בין המתחרים השונים. כמו כן חשוב לשים לב לאותיות קטנות: למשל אם יש התחייבות על משך הביטוח.
ברוב החברות לא תוכלו להתחיל את הביטוח ברגע שקורית תקלה כך שאם אין לכם ביטוח תיאלצו לשלם את עלות התיקון המלא, וכשזה קורה כדאי כמובן לערוך השוואה בין החברות.
אחד הדברים החשובים שכדאי להביא בחשבון הוא הפריסה הגיאוגרפית, אם יש סניף קרוב אליכם, כמה זמן לוקח התיקון ואם מציעים לכם מכשיר חלופי - כי אף אחד לא רוצה להישאר בלי הנייד למשך כמה ימים.
התקלה הנפוצה ביותר במכשירים היא שבר במסך. "אולי במקום להשקיע בביטוח שווה להשקיע במגן טוב", אומר מן.
לדברי אריאל שרייבר, מנכ"ל חברת youphone, "אצל חברות הסלולר הגדולות כמעט שום דבר לא השתנה. זה עובד שם אותו הדבר, ולרוב הן מציעות שירות תיקונים לאלה שמשלמים סכום קבוע מראש. רוב הצרכנים ממשיכים לשלם סכומים גבוהים עבור עלויות תיקונים ותחזוקה. הן עשו קצת שינוי בעקבות הכניסה של החברות החדשות אבל תמיד צריך לשאול אם המחירים הם ללקוחות הקיימים או עבור כלל הצרכנים. אם למשל ההתחייבות שם היא לשנה או לשנתיים ולא היתה תקלה במכשיר, כל צרכן יכול לעשות את החישוב כמה תעלה לו ההתחייבות למשך שנתיים ולהוסיף לזה את מחיר ההשתתפות העצמית בתיקון. זה בדרך כלל לא יוצא זול".
לדבריו, "השיטה שבה אין תשלום חודשי היא הכי הוגנת. לפי מה שאנחנו יודעים, ממוצע אירוע זה בין שנתיים לשלוש כאשר התקלה המרכזית היא שבירת מסך. אנחנו לא גובים דמי שירות חודשיים, אנחנו נוקבים במחיר רק כשיש תקלה והמחיר הוא נמוך יחסית. אחד היתרונות הגדולים בשיטה הזו הוא שמחירי חלקי החילוף של המכשירים כל הזמן יורד, וברגע שהמחיר יורד זה מייד מתגלגל לצרכן. כך למשל מחיר מסך של אייפון 5 נשק ל־1,000 שקלים, והיום הוא עומד על 520 שקלים".
ב־youphone מאפשרים להפקיד מכשיר בסניף אחד ולקבלו בכל סניף בארץ ללא תשלום, ומספקים בזמן התיקון מכשיר חלופי. לדברי שרייבר, החברה מעניקה שירות ללקוחות כל החברות.
בנוגע למחירי התיקונים בחברה אומר שרייבר כי "במקרה של תיקון תצוגה, הטלפון עובר אצלנו טיפול כללי ללא תוספת תשלום. לדוגמה, לקוח שמגיע עם אייפון 4S שיש לו מסך שבור אבל גם בעיה במצלמה, בשמע ובטעינת המכשיר - משלם אצלנו אך ורק תשלום אחד של תיקון התצוגה - 220 ש'. לרוב, בשאר החברות יש תשלום נפרד למסך, לתיקון מצלמה, לתיקון סוללה וכו'".
ברמי לוי מציעים שירות תיקונים בחלק מסניפי רשת המזון לכלל הלקוחות. כמו כן מציעים ללקוחות כל החברות אפשרות לביטוח בעלות של 12.5 שקלים בחודש למשך 24 חודשים, כאשר ההשתתפות העצמית בעת תיקון תקלה עומדת על 150 שקלים בלבד.
"בונוס נוסף אצלנו הוא במקרה של טוטאל לוס. אם המכשיר נהרס הלקוח משלם השתתפות עצמית של 1,200-1,000 שקלים", אומר לוי.
לדברי מיקי קופל, מנכ"ל ikopell, המציעה מינוי לשירות תיקונים לסמארטפונים, "עשינו שינוי בענף. יש חברות סלולר שמוכרות את השירות הזה בכ־50 שקלים לחודש, אנחנו מוכרים את השירות שלנו ב־13 שקלים לחודש למשך שנה. אנחנו עובדים עם 120 מעבדות בפריסה ארצית, כך שלקוח שנתקל בתקלה יכול ללכת למעבדה שקרובה לביתו, והתיקון מתבצע בתוך שעתיים. היום הלקוח צריך את הטלפון שלו כאן ועכשיו, ולא לקבל מכשיר חלופי שאין בו את האפליקציות שהוא רגיל אליהן או אנשי הקשר שלו".
לדבריו, "ההוצאה השנתית אצלנו היא בסך 156 שקלים ועלות התיקונים משתנה בהתאם למכשיר, כך למשל עלות החלפת מסך לאייפון S4 היא 88 שקלים, ולגלקסי 4 - 450 שקלים. הכל שקוף וברור".
לא מפרטים מחירים
בנוגע לחוסר השקיפות באחדות מהחברות - קיבלנו דוגמה חיה כאשר למרות הפניות שלנו, בסלקום היו מוכנים למסור רק את המחירים למי שיש לו ביטוח, וסירבו לפרט את המחירים ללקוחות שאינם מבוטחים.
לדברי שי חקשור, הבעלים של רשת go mobile, חשוב מאוד לבדוק שלמעבדה יש את אישור משרד התקשורת. "מאז הרפורמה בתחום הסלולר השוק נפתח, מה שהוביל לכך שיש בארץ יותר מ־5,000 מעבדות פרטיות, ולא כולן אמינות. מעבדה שקיבלה את אישור משרד התקשורת היא מעבדה שהטכנאים שלה עברו הכשרה מסודרת, שהחלקים שבהם היא משתמשת הם מקוריים ושהמכשור שם מתקדם.
להיזהר מחלקים מחודשים
לדבריו, "יש מעבדות שנתקעות ושולחות אלינו את המכשיר כדי שנסדר אותו. לצרכן אין יכולת לדעת אם חלקי החילוף הם מקוריים, ויש הרבה מקרים שמעבדות מכניסות חלקי חילוף מחודשים. אם למשל החלפת מסך של אייפון עולה 400 שקלים ובמקום אחר המחיר הוא 200 שקלים - זה צריך להדליק נורה אדומה ויש לזה מחיר. זה לא יכול להיות מקורי אלא מסך שחידשו אותו".



* המחירים בטבלה מתייחסים לתיקונים ללא ביטוח
** בחברת פלאפון המחיר כולל את עלות התיקון ועלות הביטוח לחודש. באחריות הלקוח לבטל את הביטוח אחרי חודש
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו