ביום ראשון הקרוב תובא לאישור הממשלה הצעה משותפת של משרד ראש הממשלה והמשרד להגנת הסביבה אותה הוביל השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ עד לשנת 2017, מועד פקיעת היתר הרעלים למיכל האמוניה בצפון.
הקמת המפעל תאפשר את פינוי מיכל האמוניה ממפרץ חיפה ותפחית את תנועת המשאיות המובילות אמוניה בכבישי הארץ. לאור חשיבות הנושא, בוצעה בחודשים האחרונים עבודת מטה בין-משרדית אינטנסיבית בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר שנתנה מענה לחסמים ואפשרה את הבאת ההחלטה לממשלה. פינוי מיכל האמוניה ממפרץ חיפה מהווה את אחד מפרויקטי הדגל של המשרד להגנת הסביבה.
השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, יעמוד בראש הצוות שמוביל את ביצוע ההחלטה. "מדובר באחת ההחלטות המורכבות לביצוע, אך מתוך ראייה ודחיפות ומניסיוני כשר הביטחון אני רואה במהלך הזה פעולה שתבטל את סכנת החיים והפגיעה ההמונית שעלולה להתרחש במידה ומיכל זה ייפגע. אנו נמשיך בפיקוח מחמיר וקפדני כדי לעשות הכל להגן על האוכלוסייה באזור", אמר פרץ.
על פי ההצעה עליה יצביעו השרים, עד סוף השנה תפרסם רשות מקרקעי ישראל מכרז לבחירת היזם שיקים את המפעל, כשתנאי המכרז יבטיחו אספקה רציפה של אמוניה למשק בשגרה ובחירום. המכרז יגובש יחד עם הרשות להגבלים עסקיים ויתייחס גם לתחרותיות במשק. עוד קובעת התוכנית שמוביל השר עמיר פרץ כי הקמת המפעל תוכרז פרויקט בעל חשיבות ודחיפות לאומית ומוסדות התכנון והבנייה יתבקשו לקדם ולתעדף את הטיפול בנושא, לרבות הבטחת אספקת גז טבעי למפעל.
המפעל החדש יוקם במישור רותם, לאחר שנמצא כי שם נמצאים הצרכנים העיקריים המשתמשים באמוניה ובשל קרבתו למסדרון הגז הטבעי אשר הכרחי לתהליך הייצור. תנועת המשאיות המובילות אמוניה בכבישי ישראל אשר תופחת בעקבות הקמת המפעל, תמנע סיכון לנהגים ולסביבה במקרה של תאונה או התהפכות אשר תוביל לדליפת הגז.
נציין, כי מיכל האמוניה הפועל כיום במפרץ חיפה מאחסן עד 12,000 טון של אמוניה. מילוי המיכל נעשה באמצעות ספינה המגיעה למקום אחת לחודש ונושאת עמה כ-10,000 טון אמוניה בכל פעם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו