X

ההמצאה שסיבכה את גאוני עמק הסיליקון: כיכר תנועה

כיכרות תנועה הן חלק בסיסי מחוויית הנהיגה בישראל וברוב העולם – אבל דווקא מעגל תנועה חדש שנבנה בחבל הארץ המרכז את רוב תעשיית ההיי-טק האמריקאית הצליח לסבך נהגים ולהוביל לתאונות רבות

האמריקאים לא מכירים חיה כזו. כיכר דיזנגוף. צילום: דני מרון

עמק הסיליקון הוא ערש הולדתן של רוב ההמצאות החדשניות ששינו את חיינו בשנים האחרונות וכפו עלינו להתרגל לטכנולוגיות חדשות. אבל מתברר שגם את הגאונים שיוצרים את העתיד אפשר לבלבל עם טכנולוגיות אחרות – למשל, מעגל תנועה. נעזרנו ב-Claude כדי להביא את הסיפור ההזוי.

לאחרונה נפתחה בצומת הכבישים המהירים 25 ו-156 ליד הוליסטר שבקליפורניה הכיכר הראשונה מסוגה במדינה, המכונה "כיכר טורבו"; לעומת כיכרות פשוטות וחד-מסלוליות, ההמצאה ההולנדית החדשה הזו מעוצבת כספירלה, עם שלושה נתיבים שכל אחד מהם הוא "טרסה", שבינה לבין זו שאחריה מפרידה מדרגת בטון בגובה שמונע מרכבים לעבור בין הנתיבים באמצע הכיכר. התכנון נועד להכריח את הנהגים לבחור מראש את נתיב נסיעתם, כאשר כל נתיב מכל אחת מהכניסות אמור להוביל ליצאה ספציפית, בלי לתת לנהגים אפשרות לשנות את דעתם תוך כדי סיבוב.

מטרת הפרויקט, שמחיר בנייתו נאמד ב-9.8 מיליון דולר, הייתה לשפר את הבטיחות ולהפחית תאונות דרכים קשות בצומת המפגש בין שני הכבישים המהירים, שלא היה מרומזר והסתמך על אמון בנהגים שיאטו ויבדקו שאין רכב שבא מאחד הצדדים לפני המעבר – מה שרבים מדי לא טרחו לעשות. אבל בחודשים הראשונים מאז פתיחתה בפברואר, כיכר הטורבו הפכה לאבן נגף וזירה סדרתית של תאונות קלות, כאשר הנהגים, שאינם רגילים לזרימת תנועה מעגלית כה מסובכת, מתקשים להבין איך לנווט בפלא התעבורתי החדש.

צילומים מהכיכר מראים אנשים נוסעים עם כיוון השעון – כלומר, נגד כיוון התנועה – ומוצאים את עצמם פגוש-אל-פגוש עם אלה שנוסעים נכון, או מנסים לעבור בין הנתיבים ונתקעים במחסומי ה”טרסות”.

הרשויות טוענות כי בסופו של דבר חומרת התאונות, וגם כמותן, אמורה לרדת, אך בינתיים מדווח משרד התחבורה של קליפורניה על תאונה כל 2.5 ימים בממוצע מאז הפתיחה, לעומת אחת כל 8 ימים במתכונת הקודמת של הצומת הבלתי מרומזר.

הכיכר המוזרה מסובכת עבור האמריקאים עוד יותר מכפי שהיא היתה מסבכת נהגים בישראל – משום שבארה"ב כמעט אין כיכרות כלל; שיעור הכיכרות בידידתנו שמעבר לאוקיינוס מוערך באחת לכל 33,330 תושבים, לעומת אחת לכל 1,580 אנשים בצרפת, למשל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר