X

“לפעמים חלומות מתגשמים" זו לא שורה משיר, אלא אמת מדעית

כששואלים ילדים "מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים", בדרך כלל לא מייחסים יותר מדי חשיבות לתשובה – אבל כעת מתברר שהיא באמת נוטה להגשים את עצמה

ילד בחליפת אסטרונאוט. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

מה עניתם בילדותכם, כששאלו אתכם את השאלה הקלישאתית "מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?"? למרות שזו לכאורה שאלה סתמית שהתשובה אליה חסרת משמעות, מחקר חדש מגלה שהשאיפות והיעדים שהבענו כילדים יכולים למעשה לבשר, ואף לעצב, את הישגנו החינוכיים והקריירה שנבחר כמבוגרים – כך שלמעשה, “לפעמים חלומות מתגשמים” היא לא תקווה אילמת, אלא אמת מדעית! נסתייע ב-Claude כדי לצלול לממצאים.

המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Personality and Social Psychology, הוא הראשון שמצא קשר בין יעדי החיים שהילדים הציבו לעצמם בתשובה לשאלה הנ"ל לבין הצלחתם בבית הספר ובעבודה, שנים מאוחר יותר. התוצאות מצביעות על כך שכאשר ילדים חולמים בגדול ומכוונים לקריירה יוקרתית או לרמות גבוהות של השכלה, הם למעשה מכוונים את עצמם להישגים גדולים יותר בעולם האמיתי בהמשך הדרך.

"מתבגרים שאימצו רמות גבוהות יותר של יוקרה ויעדי השכלה נטו להפוך לבעלי השכלה, הכנסה, יצירתיות תעסוקתית, יוקרה תעסוקתית ומורכבות עבודה גבוהות יותר לאחר 12 שנים", אומרת רודיקה דמיאן, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת יוסטון.

על ידי ניתוח שתי קבוצות של בני נוער באיסלנד במשך יותר מעשור, החוקרים עקבו אחר האופן שבו יעדי חיים שונים הפופולריים בילדות, כמו שאיפות לקריירה יוקרתית או רצונות להשכלה גבוהה, התפתחו עם הזמן והשפיעו על תוצאות מוחשיות כמו רמות הכנסה. המסלול של מטרות אלה הוכח כגורמי חיזוי מוצלחים.

"עבור הישגים חינוכיים, ההשפעות החזקות ביותר נמצאו על מטרות החינוך", אומרת דמיאן. "הן הרמות הראשוניות והן עקומות יעדי החינוך היו קשורות באופן חיובי להישגים חינוכיים בשני המדגמים". במילים אחרות, ילדים שהתחילו לשאוף להשיג השכלה נוספת ושמרו או הגבירו את השאיפות הללו לאורך זמן המשיכו להגיע לרמות גבוהות יותר של הצלחה חינוכית.

בנוסף, המחקר מצא גם שמטרות ילדות שהתמקדו במערכות יחסים, בקהילה ובעזרה לזולת נטו להמשיך להיות עדיפויות גבוהות גם בבגרות.

הממצאים מוסיפים להבנתנו כיצד החלומות והחשיבה שאנו מפתחים כילדים יכולים להעלות אותנו למסלולים שגורמים לחזונות אלה להתממש, פחות או יותר. שאפתנות למצוינות אקדמית או להישגים מקצועיים בגיל צעיר מניעה במובן מסוים את יכולתם של ילדים לפעול להגשמת מטרות אלו. לכן, נראה שהשאלה הקלישאתית אינה סתם עידוד פנטזיות, אלא ממש קריאה לילדים להציב לעצמם מטרות שאותן יכבשו בעתיד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר