X

ה"טרמפיסטים" הסודיים במכונית שלכם מסכנים את חייכם

כשאתם נכנסים למכונית שלכם, עומדים בפניכם סיכונים רבים – לא רק אלו שנובעות מנהיגה לא זהירה שלכם או של אחרים, אלא גם סכנות שנובעות מתהליך הייצור של הרכבים

נהגת ברכב. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

כלי רכב עלולים לסכן את חיינו בדרך נוספת מלבד זו המוכרת, שלצערנו גובה את חייהם של מעל 300 איש בישראל מדי שנה: מחקר חדש מגלה כי תרכובות מעכבות בעירה, הנדרשות כחלק מהתקנים לבטיחות רכבים, עשויות לזהם את האוויר שאנחנו נושמים בזמן שאנחנו עומדים בפקקים (כי בואו נודה באמת: רוב זמננו ברכב עובר כך). הסתייענו ב-Claude כדי להביא את הפרטים.

חומרים מעכבי בעירה נמצאים בשימוש אינטנסיבי למדי, לרבות בריפודי המושבים ברכבים, כדי למנוע התפשטות מהירה של שריפות. אבל חוקרים מאוניברסיטת דיוק ומהמכון למדיניות מדע ירוקה בארה"ב מצאו ראיות מטרידות לכך שהכימיקלים הללו לא נשארים רק במקום שבו הם אמורים להיות, ורבים מהם "נדיפים למחצה" – כלומר, מסוגלים לעבור ממוצקים ונוזלים לגז, וכך להגיע לאוויר שאנו שואפים.

המדענים בדקו 101 כלי רכב מדגמים עדכניים באמצעות דוגמי אוויר מיוחדים שהותקנו על מראות הזווית האחורית. ב-99% מהמכוניות זוהו מגוון רחב של מזהמים מעכבי בעירה. מה שמדאיג אף יותר הוא שרמות החומרים הללו היו גבוהות משמעותית בקיץ לעומת החורף – עד פי 9, מה שמרמז שהריפוד משחרר את החומר לאוויר עם עליית הטמפרטורה.

"זה בטוח להניח שלכל היצרנים והדגמים יש אחד או יותר מהכימיקלים האלה", מסבירה ד"ר לידיה גַ'אל, מדענית בכירה המעורבת במחקר. "בדקנו מגוון רחב, ובכל מכונית היו מעכבי בעירה".

זה מדאיג במיוחד מכיוון שהחומרים הללו מקושרים לבעיות בריאותיות חמורות כמו סרטן, בעיות התפתחותיות ופגיעה ברבייה – השפעות שעשויות להיות מוגברות עבור אלה שמבלים זמן רב ברכב, במיוחד באקלים חם כמו זה הישראלי.

"ילדים פגיעים במיוחד, מכיוון שהם עדיין מתפתחים, ונושמים יותר קילו אוויר לקילוגרם (משקל גוף) מאשר מבוגרים", מוסיפה ד"ר ג'אל. "מה שמדאיג במיוחד הוא שתקן הדליקות המניע את השימוש בכימיקלים האלה הוא מיושן, וסביר להניח שאינו יעיל". במלים אחרות, היא מזהירה, אנחנו לוקחים סיכון בריאותי ודאי וגבוה למען יתרונות בטיחותיים זעירים.

החוקרים מציעים להעריך מחדש את התקנים המחייבים מעכבי בעירה. תעשיות מסוימות מצאו דרכים לצמצם או לבטל את השימוש בהם מבלי לפגוע בבטיחות האש. חברות רכב יכולות לשקול אריגים הדוקים ועמידים בפני אש, מזעור קצף פוליאוריטן דליק בריפודים או עיצוב מחדש של חומרים. בינתיים, מומחים ממליצים לנקוט באמצעי זהירות כמו לפתוח דלתות וחלונות לפני הכניסה לרכב, לאוורור החלל שלו; פתיחה קלה של החלונות בזמן הנסיעה כדי להמשיך להזרים אוויר נקי (יחסית) מבחוץ; ושטיפת ידיים לאחר שהות ברכב, כדי להיפטר מחלקיקי החומרים הללו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר