X

יש אנשים ש"מרמים" ינשופים משטרתיים לכיוון הלא נכון

שני נהגים שנעצרו בשנים האחרונות על נהיגה בשכרות זוכו מהאישומים לאחר שהתגלה שיש להם יכולת ייחודית לפתח רמות גבוהות של אלכוהול בנשימה בלי לשתות כלום

שוטר מחזיק "ינשוף" צמוד לפה של גבר צעיר. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

זה נשמע כמו תירוץ מוזר לכישלון בבדיקת "ינשוף": מצב רפואי שגורם לכם להיראות שיכורים למרות שלא שתיתם אלכוהול. אבל עבור מספר קטן של אנשים, זוהי האמת לאמיתה, ולפני כשבועיים היא אף הובילה לזיכויו המוחלט של גבר בלגי שנעצר שלוש פעמים על נהיגה בשכרות. בעזרת Claude ננסה להבין איך זה קרה.

תסמונת מבשלה עצמית, או תסמונת תסיסת המעיים, היא מצב רפואי נדיר מאוד, שקורה אצל אנשים שבמעיים שלהם יש רמות גבוהות באופן חריג של שמרים או חיידקים הממירים פחמימות וסוכרים לאלכוהול. כתוצאה מכך, גופם יכול לייצר מספיק אלכוהול כדי לגרום לבדיקת "ינשוף" לזהות אחוז אלכוהול גבוה בנשימה, ובמקרים חריגים אף להתנהגות שיכורה – גם אם לא שתו אף לגימה של משקה אלכוהולי.

רק כמה עשרות מקרים של התסמונת תועדו עד כה, אך יש מאמינים כי תסמונת מבשלה עצמית היא אחד המצבים הסובל מתת-אבחון – כלומר, שיש רבים הסובלים ממנו ואינם יודעים זאת. כך, למשל, ב-2016 שוכתה אישה בניו יורק מאישום על נהיגה בשכרות לאחר שרמת האלכוהול בדמה עברה את המותר פי ארבעה בלי ששתתה.

במקרה של הגבר הבלגי, הוא נכשל בשלוש בדיקות נשיפה בארבע השנים האחרונות, למרות שהכחיש בתוקף כי שתה אלכוהול לפני הנהיגה. העובדה שהוא עובד במבשל בירה, מכל העבודות האפשריות, לא סייעה לו לזכות באמון מהשוטרים שעצרו אותו שוב ושוב. רק לאחר ששלושה רופאים שונים אבחנו אותו עם תסמונת המבשלה העצמית, ושופט בית המשפט אישר כי הוא אינו סובל מתסמיני שכרות רגילים, הוא זוכה לחלוטין.

מעבר לסיבוכים החוקיים, מחקר מראה שאותם חיידקי מעיים האחראים לתסמונת המבשלה העצמית עשויים גם לגרום למצב רפואי נוסף בעל פוטנציאל חמור. המחקר משנת 2019 זיהה חולה הסובל הן מתסמונת מבשלת בירה עצמית והן מ-MASLD, סוג של מחלת כבד שומני המתרחשת ללא צריכה מופרזת של אלכוהול. החוקרים מצאו שהמעיים של חולה זה, כמו גם 61% מהחולים האחרים עם MASLD, הציגו ריכוז גבוה של חיידקי Klebsiella pneumoniae, שיצרו פי 4-6 יותר אלכוהול מזנים שנמצאו אצל אנשים בריאים.

כאשר הם השתילו את אותם חיידקים בעכברים בריאים, החיות פיתחו תסמינים של כבד שומני ונזק מתקדם לכבד, בדומה למחלה הנגרמת על ידי אלכוהול. טיפול בעכברים באנטיביוטיקה פינה את החיידקים והפך את השפעות הכבד השומני. הממצאים מצביעים על כך שחלק מהמקרים של מחלת הכבד השומני עשויים להיגרם למעשה על ידי גידול יתר של חיידקים מתסיסים אלכוהול במעי.

"יש אנשים שיכולים לארח חיידקי מעיים שמפרישים מספיק אלכוהול כדי לגרום להם להתנהג כשיכורים, כאשר למעשה רק אכלו קינוח מתוק", אומר ד"ר ביל סאליבן, מרצה לפרמקולוגיה וטוקסיקולוגיה באוניברסיטת אינדיאנה. אנשים כאלה זקוקים להגבלה קפדנית על צריכת הקלוריות ובדיקת טיפולים אנטיביוטיים או פרוביוטיים כדי לאזן את חיידקי המעיים, מכיוון שמדובר במחלה שאינה תורשתית ואינה מולדת, ומן הסתם כפי שהיא מתפתחת במהלך הזמן היא גם ניתנת לריפוי בהינתן הזמן והטיפול המתאים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר