X

הדיאטה הזו משפרת לא רק בריאות פיזית – אלא גם בריאות נפשית

רופאה שמטפלת בחולים בעלי בעיות נפשיות גילתה כי אחת הדיאטות הפופולריות של השנים האחרונות משפרת לא רק את בריאותם של החולים, אלא גם את התסמינים של מחלותיהם

תאכלי, זה יעזור גם נגד הדיכאון. אילוסטרציה. צילום: GettyImages, אילוסטרציה

חולים החיים עם מצבים נפשיים קיצוניים, כמו סכיזופרניה או הפרעה דו קוטבית, סובלים לא רק מעצם המחלה, אלא גם מכך שתרופות אנטי פסיכוטיות המיועדות לווסת את הכימיה של המוח כדי להחליש את התסמינים עשולות גם לתרום לבעיות מטבוליות כמו עלייה במשקל, עמידות לאינסולין והשמנת יתר. מטופלים מסוימים מפסיקים בעקבות כך ליטול את התרופות, וסובלים אפילו יותר. כעת, מחקר ניסיוני חדש מצא שתזונה קטוגנית יכולה לספק פתרון מפתיע, ולשפר גם את הבריאות הגופנית וגם את זו הנפשית. הסתייענו ב-Claude כדי לגלות איך.

"זה מאוד מבטיח ומעודד שאפשר לקחת בחזרה את השליטה על המחלה בדרך כלשהי מעבר לטיפול הסטנדרטי", אמרה מחברת המחקר, ד"ר שֶבּאני סֶתי, מרצה לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד.

הניסוי הקטן עקב אחר 21 מבוגרים שאובחנו כלוקים בסכיזופרניה או הפרעה דו קוטבית, אשר נטלו תרופות אנטי-פסיכוטיות וסבלו לפחות מאי-סדירות מטבולית אחת. במשך ארבעה חודשים הם הקפידו על דיאטת קטו המורכבת מ-10% פחמימות, 30% חלבון ו-60% שומנים בריאים ממזונות מלאים.

התוצאות היו ברורות: בתחילת המחקר, 29% מהמשתתפים עמדו בקריטריונים לתסמונת מטבולית – מקבץ של מצבים הכוללים השמנת יתר, טריגליצרידים גבוהים, כולסטרול "טוב" נמוך ורמות סוכר גבוהות בדם. בסופו של המחקר, אפילו אחד מהם לא סבל מתסמונת מטבולית. בממוצע, איבדו חברי הקבוצה 10% ממשקל גופם, הקטינו את היקף המותניים ב-11% וראו שיפורים בלחץ הדם, באינדקס מסת הגוף (BMI), בטריגליצרידים ובתנגודת לאינסולין. בנוסף, שלושה רבעים השיגו ירידה משמעותית מבחינה קלינית בסימפטומים הפסיכיאטריים, על פי דירוג הרופאים.

"המשתתפים דיווחו על שיפורים באנרגיה, בשינה, במצב הרוח ובאיכות החיים", אמרה סתי. "הם מרגישים בריאים יותר ומלאי תקווה". היא הוסיפה כי "כל דבר שמשפר את הבריאות המטבולית כנראה ישפר את בריאות המוח – אבל התזונה הקטוגנית יכולה לספק קֶטוֹנים כדלק חלופי לגלוקוז למוח עם חוסר תפקוד אנרגטי".

נזכיר כי תזונה קטוגנית מבוססת על צריכת מזונות עתירי חלבונים כמו סטייק בשר ועוף, שומנים בריאים כמו אלה שבאגוזים ואבוקדו, מוצרי חלב כגון גבינה וירקות מעוטי פחמימות כמו תרד וקייל.

הממצאים מתבססים על התחום המתפתח של "פסיכיאטריה מטבולית", החוקר כיצד תזונה ומטבוליזם משפיעים על תפקוד המוח ועל מצבים פסיכיאטריים. למרות שהתוצאות עדיין ראשוניות, הן מלמדות על הפוטנציאל של דיאטת קיטו כטיפול משלים עבור שתיים ממחלות הנפש המאתגרות ביותר. כעת יתבצעו כמובן מחקרים גדולים יותר, כדי לאמת את יעילות הדיאטה כחלק מהטיפול במחלות נפש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר