X

מחירי הקקאו מזנקים – אבל הם לא משפיעים על מחיר השוקולד

מרגישים שמחירי מוצרי השוקולד עלו מאוד לאחרונה? לכאורה, יש לזה סיבה טובה – מחסור מתפתח בקקאו. אבל בפועל, העלייה נובעת משיקולים אחרים לחלוטין

חפיסת שוקולד עם קוביות מזהב. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

עלות החוזים העתידיים על קקאו זינקה לשיאים חדשים מאז תחילת השנה, והכפילה את עצמה מכ-4,275 דולר לטון בתחילת השנה אל מעל 10,000 דולר לפני מספר ימים. עם זאת, מחיר השוקולד צפוי להישאר ברמה הנוכחית ולא להשתנות. איך זה יכול להיות? ננסה להבין בעזרת Claude.

תוספת של 5,000 דולר למחירו של טון פולי קקאו מתורגמת תיאורטית לעלייה של חצי דולר ל-100 גרם, אך בפועל, בשל העובדה שרוב השוקולדים בקושי מכילים קקאו, הדבר מתבטא בעלייה של 4 סנט בלבד לחטיף טיפוסי של 45 גרם המכיל כ-7 גרם קקאו.

מותגי שוקולד גדולים רבים כבר העלו את המחירים הרבה מעבר לרמות הללו השנה. כך, למשל, נסטלה העלתה מחירים ב-9.5%, מונדלז (חברת האם של קדבורי) העלה מחירים ב-12%-15%, ומארס (החברה שמאחורי M&Ms וחטיפים רבים אחרים מלבד זה הנושא את שמה) העלתה מחירים ב-15%.

עלות פולי הקקאו היא רק חלק קטן מסך ההוצאות לייצור שוקולד, הכוללות גם סוכר, חלב, אגוזים, עבודה, אריזה והפצה. עם זאת, ההשפעה הצנועה שיכולות להיות לתנודות במחירי פולי הקקאו על עלויות החטיפים הכוללות מצביעות על כך שזו אינה הסיבה לעליות המחירים האגרסיביות.

מגדלי הקקאו עצמם, לפי כלכלנים, במיוחד במדינות מערב אפריקאיות כמו גאנה וחוף השנהב, לא מרוויחים מהעליות – בעיקר מפני שתפוקת ייצור הקקאו של משקים משפחתיים קטנים, המייצרים 60% מתנובת הקקאו העולמית, ירדה בחדות בשל בצורות מצד אחד וגשמי זלעפות שהורסים גידולים מצד שני. כמו כן, בשתי המדינות המדוברות הממשלה היא זו הקובעת כמה כסף יקבלו המגדלים, ולא השוק החיצוני. כך, רובם עדיין מכניסים פחות מ-2 דולר ביום.

לכן, נראה שעליית המחירים כלל אינה נובעת מעלייה בעלויות ייצור השוקולד, אלא מניסיון של היצרניות ‘לפצות’ את עצמן על האינפלציה ולהגדיל את השורה התחתונה באופן מלאכותי על ידי העלאות מחירים מצד אחד והקטנת המוצרים מצד שני. כך, המחיר של השוקולד עולה מהר בהרבה ממחיר הייצור שלו בפועל, ומחיר הקקאו הופך לגורם שולי במקרה הטוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר