X

4 ביטויים שכדאי ללמוד מהעם המאושר בעולם

למרות החורף הארוך והקיצוני בארצם, הפינים נמצאים כבר 6 שנים בראש רשימת העמים המאושרים בתבל. כעת חושף פסיכולוג מהמדינה ארבעה משפטים שמנחים את חייהם של הפינים ומסייעים להם לשמור על אופטימיות ושביעות רצון מחייהם

עשירים ופשוטי עם הולכים לאותם סאונות, כך שאין ביניהם קנאה. אילוסטרציה. צילום: Ron Lach / Pexels

למרות התדמית הלאומית המאופקת, שלא לומר האפלה, הפינים מככבים בראש רשימת העמים המאושרים בעולם מזה שש שנים ברצף. הפסיכולוג הפיני פרנק מרטלה, שחקר את תחום האושר באוניברסיטת אלטו ואף הוציא ספר בשם "חיים יפים: תובנות על מציאת קיום משמעותי", פרסם בשבוע שעבר ב-CNBC מאמר שבו הוא מביא ארבעה ביטויים פיניים, שלדבריו מציגים את המפתח לתפישת העולם שגורמת להם לאושר. נעזרנו ב-Claude כדי ללמוד אותם.

1. "מי שיש לו אושר – צריך להסתיר אותו"
אמירה זו של המשורר הפיני אֵיינוֹ לֵיינוֹ משקפת את המזג הפיני הצנוע, המתרחק מגילויים של עושר או הצלחה. אפילו עשירי המדינה נוטים לנהוג במכוניות רגילות, להימנע מלבלוט ולבקר בסאונות הציבוריות יחד עם אלה מה"מעמדות” הנמוכים יותר. המזעור של השוואות חברתיות עשוי למנוע את האומללות שמתעוררת לעתים קרובות כאשר אנו מודדים את עצמנו מול אחרים – מה שמודגם באופן מושלחם על ידי מחקרים שמראים שבני נוער העוקבים אחר משפיעני אינסטגרם המציגים את ‘החיים הטובים’ נוטים להיות האומללים ביותר.

2. "הפסימי לעולם לא יתאכזב"
לפינים יש כלל פרגמטי, שהחיים כרוכים בהכרח בכישלונות, כאב ואכזבה. אבל הריאליזם הסטואי הזה מאוזן על ידי חשיבה של "מליוריזם" – האמונה שתמיד אפשר לשפר דברים. השילוב הזה של ציפייה לאתגרים תוך שמירה על התמקדות בשינוי חיובי מונע הן אופטימיות רעילה והן פסימיות מוחלטת.

3. "כל אחד הוא הנַפָּח של אושרו"
גרסה נורדית לביטוי רומי עתיק, שמזכירה לפינים שלמרות שתמיכה בקהילה חשובה מאוד, כל אחד מאיתנו חייב לפלס בעצמו את דרכו להגשמה באמצעות מאמץ ואחריות אישית. במלים אחרות, כל אחד צריך לעבוד קשה, ולנצל הזדמנויות ועזרה שמוגשים לו על ידי האנשים סביבו.

4. "לחלק יש אושר, לכולם יש קיץ"
הביטוי הפיני הזה מרמז שהאושר הוא זמני, וגלגל האושר מסתובב ללא הפסקה. לכן, אין טעם לקנא באלה שחווים שמחה ברגע זה, שכן "עונות" של מאבק תמיד מגיעות שוב לכולם – אך כפי שלכולם יש עונות "חורפיות", כולם גם יגיעו בסוף ל"קיץ".

הפתגמים הפיניים הללו מדגישים נקודות מבט מאוזנות וצנועות לגבי החיים, שעשויות לעזור לבנות עמידות מפני גורמים שונים לאומללות. בשילוב עם מדיניות חברתית איתנה, ייתכן שהם מהווים את הבסיס לתחושת שביעות הרצון הגבוהה של העם שסובל בדרום המדינה מימים של 6 שעות אור בשיא החורף, ובצפון המדינה מ-51 ימים רצופים שבהם השמש כלל אינה זורחת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר