X

האדם שחזה במאה ה-19 את כל החידושים של המאה ה-20

צוללות, מטוסים ומסוקים, טלוויזיות, אינטרנט, סקייפ ואפילו חלליות – כל הטכנולוגיות הללו שהופיעו במאה ה-20 נחזו במאה ה-19 על ידי ז’ול ורן, שאפילו תכנן את המשימות של נאס"א למאה הנוכחית

"חובב תגליות, מדע וטבע, וטייל נלהב". דיוקן של ז'ול ורן. צילום: יוסי זליגר

לפני 119 שנים בדיוק מת הסופר ז'ול ורן, "אבי המדע הבידיוני" (מד"ב) ומי שנחשב לאחד ה"נביאים" הטכנולוגיים הגדולים בהיסטוריה, לצד ליאונרדו דה-וינצ’י ועוד כמה יחידי סגולה. ביקשנו מהבינות המלאכותיות Perplexity ו-Claude לספר לנו קצת על ה"נבואות" שלו, שבזמנו נחשבו מופרכים ממש, אך הפכו מאז למציאות, ואלו שעדיין לא.

המצאה בולטת אחת שוורן חזה די במדויק הייתה הצוללת, כפי שמתוארת ברומנים שלו "עשרים אלף מיל מתחת למים" ו”אי המסתורין”. הרעיון של צוללת חשמלית ענקית, בדומה לצוללות מודרניות, המופעלות אך ורק על ידי חשמל, מציג את ראיית הנולד של ורן בטכנולוגיה ימית.

ב"פריז במאה העשרים", רומן שנכתב ב-1863 אך פורסם רק ב-1994, תיאר ורן את פריז העתידית, עם מכוניות מונעות בנזין, מכשירי פקס, מערכת תקשורת דמוית אינטרנט עם שיחות וידאו ושידורי טלוויזיה, מוזיקה אלקטרונית, ואפילו שינויי אקלים שגורמים להגירה. המו"ל שלו חשב שהתיאורים פסימיים ודימיוניים מדי ויפגעו בפופולריות של ורן, שרק החל אז את הקריירה שלו, והמליץ לו לגנוז את הספר. ורן אכן עשה זאת – אך נינו, שגילה את כתב היד ב-1989, הביא לפרסומו חמש שנים מאוחר יותר, והציג לאחר מותו של ורן את היכולת המדהימה של הסופר לחזות היבטים של החברה העכשווית שלנו, ולצפות התקדמות טכנולוגית ואירועים קשורים.

ב"רובור הכובש", המוכר בחו"ל גם כ"קליפר העננים", הוא תיאר כלי טיס כבדים דמויי מסוקים, עשרות שנים לפני שהאחים רייט החלו בניסיונות ליצור את מה שהפך בסוף למטוסים.

גם את המירוץ לחלל הוא חזה פחות או יותר, כאשר ב"מן הארץ אל הירח" הוא תיאר אך פלורידה הופכת לאתר לשיגור אנשים לעבר החלל – אם כי בספר הם שוגרו על ידי תותח, מה שמעיד שלא את כל הפרטים ורן יכול היה לחזות במדויק.

השיר הזה מבוסס כולו על טקסטים מתוך "מן הארץ אל הירח":

תחזיות קודרות אפלות של ורן כללו תיאטרון מולאם המשרת את המדינה ונשק להשמדה המונית, ששתיהן התממשו במחצית הראשונה של המאה ה-20, כמו גם הציניות והחומרנות שהשתלטו על חיינו בעשורים האחרונים.

בעוד שרבות מהתחזיות של ז'ול ורן התממשו במאה החולפת, כמה מהן עדיין ממתינות למימוש. כך, למשל, ב"אקטור סלוודאק", חוקרים שמוצאים את עצמם על חלק שנתלש מכדור הארץ והפך לכוכב שביט מווסתים את הטמפרטורה ומייצרים חמצן ומים – תחזית כמעט מדויקת לחלוטין לכמה מהמשימות העיקריות של נאס"א וסוכנויות חלל אחרות בשנים האחרונות; ב"רכישת הקוטב הצפוני" הוא חזה פיתוח עירוני בקוטבי על בסיס אנרגיה מתחדשת וייצור מזון; וכמובן שתיאוריו את המסעות לחלל עדיין התגשמו רק באופן חלקי מאוד.

מה שברור הוא שלוורן היה חוש מדהים לראות בעיני רוחו אפשרויות שיעצבו את העתיד – כלי רכב מסוגים שונים, חשמל, תקשורת ומולטימדיה, ולהבדיל, מלחמות וכלי נשק. אפילו בימינו ממשיכים מדענים לשאוב השראה מספריו תוך תקווה להגשים את הרעיונות שבזמנו נראו בלתי אפשריים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר