X

“שיעורי בית במתמטיקה הורסים את לימודי המתמטיקה"

מחקר חדש טוען שהירידה בהישגי התלמידים במתמטיקה אינה תוצאה של הסחות הדעת בדור הזה, אלא שהם פשוט קשים מדי. ההוכחה של החוקרים: אפילו ההורים שמנסים לעזור מסתבכים

אמא ובן מבועתים מול מחברת שיעורי בית. צילום: ישראל היום באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

שיעורי בית נחשבים לדרך לוודא שהתלמידים מבינים את החומר ואפשר להתקדם איתם לשלב הבא – אבל דווקא מדענים טוענים כעת ששיעורי הבית במתמטיקה משיגים מטרה הפוכה לחלוטין מזו שלשמה הם מיועדים, וקוראים לשנות את השיטה. על הסיבה לכך נלמד בעזרת Claude.

חוקרים מאוניברסיטת דרום אוסטרליה הסיקו, במחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת British Journal of Sociology of Education, כי שיעורי בית במתמטיקה קשים מדי, פוגעים לעתים קרובות בלמידה, שואבים את החיוביות ומתסכלים הורים המנסים לספק תמיכה לילדיהם.

הממצאים מאתגרים את ההנחה המקובלת, לפיה שיעורי בית מחזקים את שיעורי הכיתה ובונים מיומנויות אקדמיות. במקום זאת, מצאו החוקרים כי כאשר שיעורי הבית במתמטיקה עולים על יכולתו של הילד להשלים אותם באופן עצמאי, או אפילו בהדרכת ההורים, ההשפעה עלולה להתהפך.

"כאשר ילדים רואים את הוריהם נאבקים בשיעורי הבית במתמטיקה, או כאשר שיעורי הבית במתמטיקה הופכים לאתר משותף של תסכול עבור משפחות, זה יכול להוביל לתפישה שלילית חוצת-דורות", מסבירה ליסה אוקיף, עוזרת הוראה באוניברסיטה והמחברת הראשית של המחקר.

בעיות נפוצות שזוהו כוללות מטלות הדורשות מעורבות הורים נרחבת, ששיבשה את “זמן האיכות” של המשפחה; ילדים שפיתחו אסוציאציות שליליות למתמטיקה עקב קשיים חוזרים ונשנים; ואמהות שחוו ייאוש מחוסר יכולתן להבין את התרגילים, מה שעלול ליצור אצל בנות בעיקר דחייה מלימודי מדעים.

"אינטראקציות שליליות עם מתמטיקה יכולות להוביל להפחתת הביטחון העצמי, ההתמדה, ובסופו של דבר לסיכוי שילדים ירצו להמשיך ללמוד מתמטיקה", מזהירה אוקיף.

החוקרים ציינו כי שינויים בשיטות הוראת המתמטיקה ‘אשמים’ לעיתים קרובות בכך שההורים מבולבלים מאסטרטגיות מתמטיות חדשות בהשוואה לאופן שבו הם למדו את הנושא. הדבר מזין תסכול כאשר הם מנסים לעזור לילדיהם בשיעורי הבית, אך מגלים כי אפילו הם עצמם מתקשים בהם. הם קוראים למחשבה מחודשת על דרכי לימוד מתמטיקה בכלל ושיעורי בית בפרט, תוך מתן כלים להורים לסייע לילדיהם כאשר האחרונים מתקשים. "אם הם מורכבים מדי לביצוע עבור תלמיד אפילו עם עזרת ההורים, זה מעלה את השאלה מדוע הם נקבעו כשיעורי בית מלכתחילה", קובעת אוקיף.

החוקרים ציינו כי אוסטרליה סובלת ממגמה מדאיגה של ירידה בתחום המתמטיקה: הציון הממוצע במתמטיקה לתלמידים בגיל 15 ירד ביותר מ-25 נקודות בשני העשורים האחרונים, ופחות מ-10% מהסטודנטים לומדים כעת קורסים מתקדמים בתחום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר