X

איך דולפינים ולווייתנים יכולים לישון במים?

יונקים ימיים עולים כידוע בכל כמה דקות אל פני הים כדי לשאוף אוויר – אבל מה קורה כשהם צריכים לישון? ניסינו להבין איך הם לא נחנקים מתחת למים בלילות

דולפין. צילום: ד"ר אביעד שיינין

עצם העובדה שבעלי חיים תת-ימיים ישנים במים קשה לעיכול לכשעצמה – אבל כשמדובר ביונקים שצריכים גם לצאת מדי פעם לנשום אוויר, נשאלת השאלה איך הם לא נחנקים בלילה. נעזרנו ב-Claude כדי להבין איך דולפינים ולווייתנים יכולים לישון.

שינה מספקת בזמן החיים באוקיינוס מציבה אתגרים ייחודיים ליונקים ימיים. לצורך כך, בעלי החיים הללו פיתחו מנגנוני התמודדות חכמים, כדי לנוח מתחת לפני המים מבלי לטבוע או להיטרף. לווייתנאים רבים ממנפים טכניקה הנקראת "שינה יוּני-הֶמיסְפֵרית", המאפשרת להם להעביר צד אחד של מוחם למצב שינה בעוד החצי השני נשאר ערני. חוקרים זיהו פעילות חשמלית שונה בחצאי מוחותיהם של דולפינים בשבי, מה שמעיד על יכולת לישון כשמחצית המוח ער. בעלי החיים הללו שומרים על העין הפונה החוצה פקוחה כדי לפקח על הסביבה.

לווייתנים ודולפינים שאינם מצוידים ביכולת הזו צריכים להסתמך על שינה בי-המיספרית קלה בפרצים קצרים בין גיחות אל פני השטח לשאיפות אוויר. קבוצות של לווייתני זרע נצפו כשהם ‘תלויים’ הפוכים ממש מתחת לפני המים למשך 20 דקות בזמן ששני חצאי המוח ישנים. לאחר מכן הם מתעוררים לשאוף אוויר לפני שהם חוזרים על התרגולת.

באופן דומה, פיל הים הצפוני (סוג של כלב ים שמנמן במיוחד) ממקסם מנוחה באמצעות שנת REM במהלך צלילות עומק קצרות. מחקר שנערך לאחרונה הצליח לנטר את דפוסי המוח של פילי ים צפוניים באמצעות חיישנים שהוצמדו אליהם. פילי הים נמצאו מתהפכים אנכית כשהם מגיעים לשנת חלום, ככל הנראה משותקים בדומה ליונקים יבשתיים כדי להימנע מלבצע תנועות לא רצויות תוך כדי חלום. היפוך REM זה מציע התאמות ייחודיות לתפוס תנומות בעומק של מאות מטרים מתחת למים בין הפסקות נשימה ארוכות של מספר דקות על פני השטח.

כל היונקים הימיים מפגינים מיומנויות מיוחדות לאיזון בין שינה חיונית לבין הדרישות של חיים ימיים כשחיינים נושמי אוויר. הפתרונות שלהם מספקים תזכורת לכך שמנוחה מספקת היא חיונית אפילו בבתי הגידול הכי לא מסבירי פנים של כדור הארץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר