X

אם אין לחם: 11 בעלי חיים שאוכלים את בני מינם

ידוע שאלמנה שחורה נקראת כך מכיוון שהיא טורפת את הזכר לאחר ההזדווגות - אבל היא ממש לא לבד: גם קופים, נמרים, תנינים ובעלי חיים נוספים אוכלים אחד את השני - בחלק מהמקרים אפילו תאומים ברחם אמם

קופים בטנזניה. צילום: משה שי

קניבליזם, הנחשב לעתים קרובות כטאבו האולטימטיבי, רחוק מלהיות נדיר בטבע. יצורים רבים במערכות אקולוגיות שונות אינם נרתעים מלאכול את בני מינם, בדרך כלל מתוך הכרח, אך לפעמים אפילו כאשר יש ברירות אחרות. ChatGPT עוזר לנו להבין מי בעלי החיים שעושים את מה שאצל בני אדם נחשב בלתי נתפש, ולמה:

1. קופים
בעלי החיים הנחשבים לדומים ביותר לאדם אינם דומים לנו בכל הנוגע למצפון, ומציגים לא מעט מקרים של קניבליזם, ובמיוחד כאלה הקשורים לרצח תינוקות. במקרה בולט אחד, נצפו קופי קפוצ'ין לבני-ראש פנמה כשהם טורפים ‘תינוקוף’ לאחר נפילה מעץ.

2. דובי קוטב
דובי קוטב מציגים נטיות קניבליות, הכרוכות לעתים קרובות בהרג של גורים או תת-מבוגרים – ולעתים אף דובים בוגרים. עם זאת, חוקרים מדגישים שדובים אינם הורגים אחד את השני לצורך זה, ואוכלים את בני מינם רק אם נהרגו כבר על ידי אדם או אסון כלשהו.

3. יגוארים
חתולי הפרא המלכותיים אינם חסינים מפני התנהגויות קניבליות. מקרה מתועד בטבע חשף שני יגוארים זכרים הורגים ואוכלים יגוארית ממין נקבה, במה שכנראה היה התנגשות בין יגוארים מקבוצות שונות.

4. טיגריסים
מקרי קניבליזם בקרב טיגריסים עדיין נחקרים, אך דווחו מספר מקרים של מבוגרים שטרפו גורים ומבוגרים אחרים.

5. היפופוטמים
פעם חשבו שבעלי החיים האדירים הללו הם אוכלי עשב, אך היפופוטמים הפתיעו חוקרים על ידי טריפת פגרים של חיות אחרות, כולל היפופוטמים.

6. כלבי ים
כלבי ים אפורים, שבדרך כלל ניזונים מדגים, פונים מדי פעם לקניבליזם. מחקר חושף כלב ים זכר תת-בוגר הורג וצורך כלב ים צעיר יותר.

7. סלמנדרת ענק אמריקנית
הזכרים ממין זה, שבדרך כלל מטפלים בנאמנות בגוריהם, מציגים גם נטיות קניבליות על ידי טריפת כ-14% מצאצאיהם.

8. תנינים
הטורפים היבשתיים העתיקים ביותר בטבע מפגינים התנהגות קניבליסטית, כאשר תנינים גדולים טורפים תנינים קטנים יותר.

9. כרישי-שן שוריים (כרישי חול נמריים)
זן הכרישים הזה נוטה לקניבליזם עוד לפני הלידה; עוברים בתוך רחם אמם טורפים עוברים קטנים יותר, מה שמבטיח שרק החזקים ביותר ישרדו. התחרות עשויה להיות קשורה למספר שותפים להזדווגות לנקבות, מה שמוביל לקניבליזציה תוך-רחמית.

10. אלפיזאוריים (“לטאות חסרות קשקשים”)
דגי הגרם הארוכים הללו, שנראים כמו שלדי דגים וחיים קרוב לקרקעית האוקיינוס, מפגינים נטיות קניבליות, כאשר הדגים הגדולים טורפים דגים קטנים יותר.

11. עכבישים
כאילו שאין מספיק סיבות לסלוד מעכבישים (הם החיה היחידה שזכתה ל"פוביה" מוכרת למדי על שמה - ארכנופוביה), הם מציגים צורות מגוונות של קניבליזם – החל מטריפה של הזכרים על ידי הנקבות לאחר ההזדווגות (למשל, אלמנה שחורה) ועד רצח תינוקות על ידי עכבישי מדבר ממין זכר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר