X

צפו: לא רציתם אותם בתל אביב? זה מה שקורה לאופניים ולקורקינטים השיתופיים

בארץ מתלוננים על הקורקינטים שחונים לאחרונה על המדרכות, אבל בחו"ל הבעיה ותיקה וחמורה בהרבה. אבל החלק הכי מדהים הוא מה שקורה עם האופניים והקורקינטים הלא רצויים

היום הם חוסמים את הרחוב, מחר הם יכסו שטחי ענק במגרשי גרוטאות. קורקינטים שיתופיים. צילום: אי.פי.איי

טרנד ה"מיקרו-מוביליטי" משתלט על העולם בשנים האחרונות, ומבטיח לאפשר לנו ניידות מקסימלית במחיר מינימלי ולשחרר אותנו מהרכב הפרטי התקוע בפקקים לטובת אופניים וקורקינטים שאפשר להשכיר באמצעות אפליקציה. אלא שלא תמיד השירותים הללו מצליחים, והעובדה הזו גרמה לתופעה חדשה של "בתי קברות" לרכבים דו-גלגליים שיתופיים, ובעיקר אופניים, ברחבי העולם – ובמיוחד בסין. על המדינה שבה הבעיה הזו התפתחה וגדלה לממדים מפלצתיים נספר לכם בעזרת ChatGPT.

אופניים שיתופיים נחשבים לאחת מ"ארבע ההמצאות הגדולות החדשות" שהגיעו מסין. הם הופיעו לראשונה בקמפוס אוניברסיטת פקין במאי 2015, ונועדו לאפשר לסטודנטים לנוע במהירות בין בנייני האוניבריטה ותחנות התחבורה הציבורית הסמוכות. תוך כשנתיים זינקה הפופולריות של שירותים כאלה, עם יותר מ-70 חברות שפרסו ברחבי סין כ-27 מיליון זוגות אופניים. הצבעים הבוהקים והמובהקים של כל מותג הפכו נפוצים ברחובות הערים – אך עד מהרה החלו להיות מזוהים לא עם תחבורה נוחה, אלא עם חוסר נעימות רב.

בספטמבר 2017 הבינה ממשלת סין שהאופניים השיתופיים הפכו לבעיה, והם מפריעים לתנועת הולכי רגל ומכוניות. היא הטילה מגדלות על מספר האופניים שנפרסו, וכל היתר הועברו לאתרים שכונו “בתי קברות לאופניים שיתופיים”. המיקומים הנסתרים הללו, הפזורים בערים שונות במדינה, הפכו למעין שדות ענקיים וצבעוניים, שבהם במקום פרחים או עצים כל צבע הוא אלפים רבים של זוגות אופניים של מותג מסוים שעבר את המכסה שלו או פשט רגל.

צלם שחוצה את סין לאורכה ולרוחבה מאז ינואר 2018 תיעד את יותר מ-50 בתי קברות כאלה בצילומים עוצרי נשימה מרחפנים, מצלמות 360 מעלות למציאות מדומה, הקלטה נפרדת של הקולות שמשמיעים האופניים שהסוללות שלהם עדיין פעילות ועוד. מטרת הפרויקט הייתה להעלות מודעות להשלכות הסביבתיות הבלתי רצויות של שיתוף אופניים.

התמונות עוררו סערה עם פרסומן – לא רק בסין, אלא בעולם כולו, שכן טרנד שיתוף האופניים והקורקינטים כבר כבש מדינות רבות. בישראל כבר ראינו חברות נכנסות ויוצאות מהשוק – אופו הסינית פינתה מרחובות גוש דן את האופניים צהובים שלה בשלהי 2018. חודשים בודדים לאחר מכן עשתה Mobike את אותו דבר עם האופניים הכתומים שלה. השנה החלו גם חברות קורקינטים חשמליים לנטוש אותנו, כאשר ביוני הודיעה טיר הגרמנית על איסוף כל הקורקינטים צבועי הטורקיז שלה מישראל, ואתמול הצטרפה אליה ווינד, חברה גרמנית-ספרדית שבבעלות יאנדקס הרוסית המפעילה כאן מאות רבות של קורקינטים צהובים. אמנם, הדו-גלגליים החשמליים יקרים יותר, ובדרך כלל מועברים למדינות אחרות – אך בארה"ב מדווח לאחרונה כי אפילו הקורקינטים, שמחיריהם אלפי שקלים ליחידה, נזרקים באלפים סמוך לגבול עם מקסיקו בשל מסקנתן של חברות שזול יותר לזרוק אותם מאשר לשנע אותם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר