X

בעקבות קרוקודיל דנדי: האם בקרוב נוכל לדבר עם תנינים?

חוקרים שמו לב שלתנינים שפה מפותחת מאוד, למרות שאין להם בכלל מיתרי קול. כעת הם מנסים ליצור מעין מילון לצורות ההבעה של התנינים, בתקווה שתוך כמה שנים נוכל להבין את הזוחל המימי, ואוליל אף לדבר איתו

תנין ים. נחשב לתוקפני במיוחד. צילום: AngMoKio

מבקרים בגן החיות של אוסטרליה אולי הופתעו כאשר תנין זכר הפגין אקט בלתי צפוי של רוך כלפי תנינה, ולאחר שניסה לכאורה לתקוף אותה בחר לצלול מתחתיה ולנשוף עליה בועות אוויר. אינטראקציות כגון זו הובילו חוקרים להתעמק בעולם המורכב של תקשורת תנינים, במטרה ליצור את ‘מילון התנינים’ הראשון בעולם. פרויקט שאפתני זה, שעליו נספר לכם בסיוע ChatGPT, נועד לפענח את צורות התקשורת המורכבות בין תנינים, ולשפר את יכולתנו להבין את הזוחלים העתיקים הללו.

פרויקט מילון התנינים, בהובלת סוני פלורס ועמיתיה באוניברסיטת סאנשיין קוסט (עיר שנקראת כך משום שהיא נקודת החוף כמעט המזרחית ביותר באוסטרליה, כך שהיא הראשונה שהשמש זורחת בה כל בוקר), מבקש לפענח את צורות התקשורת השונות של תנינים. למרות שאין להם מיתרי קול או גרון כמו ליונקים, תנינים התפתחו והפכו לזוחלים המשמיעים את סוגי הקולות המגוונים ביותר. באמצעות ניתוח מדוקדק של הקלטות אודיו ווידאו, פלורס זיהתה 13 קטגוריות ברורות של צלילי תנינים, החל מנהמות ושאגות ועד שיעול ושריקות.

יתר על כן, תנינים משתמשים ברמזים לא קוליים, כגון חבטות ראש במים, גייזרינג נריאלי (הוצאת מים דרך האף), ואפילו הפרחת בועות. צורות תקשורת אלו, ווקאליות ולא ווקאליות, תורמות לרפרטואר עשיר ומגוון של יכולות הבעה בעולם התנינים.

להבנת המורכבויות של תקשורת תנינים יש השלכות רחבות יותר מעבר לסקרנות מדעית; ככל שהעימותים בין בני אדם לתנינים מתגברים, במיוחד באזורים עם אוכלוסיית תנינים גדולה כמו צפון אוסטרליה, פענוח שפתם הופך להיות חיוני. עם כ-130,000 תניני בר באזור, הקמת מערכות התרעה מוקדמות המבוססות על קולות תנינים יכולה למנוע סכסוכים פוטנציאליים, ולהבטיח את שלומם של בני אדם ותנינים יחד.

בנוסף, מילון תנינים עשוי לספק תובנות לגבי רווחתם של אוכלוסיות תנינים, ולסייע למאמצי שימור על ידי זיהוי סימני מצוקה או רעב. חשיפת תעלומות התקשורת שלהם עשויה גם לתרום לשינוי התדמית של תנינים בקרב רוב האוכלוסייה האנושית, שלעתים קרובות רואה בהם לא יותר ממפלצות אכזריות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר