אחרי לא מעט דחיות, חברת התעופה הגדולה באמירויות, "אמירייטס", נחתה לאחרונה בישראל. במהלך הטיסה החגיגית לישראל תפסנו את עאדל אל־רדהא, מנהל התפעול הראשי בחברה, לשיחה שבה התייחס לנושאים שונים סביב הגעת החברה לישראל.
מערך ארוחות המטוס הכשרות של kosher arabia // צילום: צביה בלום
"המחירים שלנו מושפעים מהעליות במחירי הדלק", הוא מתנצל כשאנחנו שואלים אותו על מחירי כרטיסי הטיסה היקרים יחסית של החברה, שרק לפני כשבועיים השיקה את הקו הראשון מישראל לדובאי. "מחירי הדלק עלו ב־90-80 אחוזים", הוא מוסיף, "והעלייה במחיר הכרטיסים נובעת מכך. אני מקווה שזה לא יהיה לאורך זמן - כל חברות התעופה חוות את הבעיה הזאת, אבל אנחנו עם יד על הדופק בנוגע למחירים כל הזמן".
נכנסנו לאתר הישראלי (שעדיין מוצע בגרסת לייט) כדי לבדוק את מחירי הכרטיסים המוצעים - והם יקרים, בעיקר לכיס של הצרכן הישראלי שרגיל למצוא דילים זולים. בדקנו כרטיסי טיסה לדובאי בסוף יולי, ומצאנו שהמחירים הזולים ביותר נעים בין 470-505 דולר לטיסת הלוך וחזור. מלבד דובאי, האתר מציע טיסות נוספות ליעדים רבים נוספים כמו מיאמי, מנילה, מאוריציוס, וגם ביירות ופקיסטן. בדקנו טיסה עם אמירייטס לבריזביין, אוסטרליה (מותר גם לחלום, לפעמים) באמצע יולי וחזרה בסוף אוגוסט, והמחיר הזול ביותר לטיסת הלוך עמד על 6,005 דולר במחלקת העסקים ו־7,496 דולר במחלקה ראשונה (לא היו מקומות במחלקת תיירים), בטיסה שכוללת טיסת המשך מדובאי כמובן, כאשר אורכה המלא עומד על 19 שעות ו־25 דקות. הטיסה חזור עלתה 1,152 דולר - במחלקת תיירים. זו, אגב, גם הטיסה היחידה המוצעת (למחפשים אחת שכוללת טיסת המשך אחת בלבד) גם במנועי חיפוש טיסות כמו "סקייסקנר".
חיכינו, חיכינו
התכנון המקורי היה שהטיסה הראשונה של אמירייטס מדובאי לארץ תגיע במטוס האיירבוס 380A הגדול בעולם, שכולל שתי קומות, עיצוב יפהפה ואפילו מקלחת ספא, אולם בסופו של דבר הטיסה הגיעה במטוס בואינג 777 עם מחלקת עסקים בסידור מושבים סטנדרטי, אך בעיצוב מרהיב ומיוחד.
אל־רדהא מתייחס במעורפל להחלטה להנחית את מטוס הבואינג 777 בישראל, שכמותו מפעילות חברות תעופה רבות בקווים לישראל, במקום לחגוג את טיסת הבכורה במטוס הגדול בעולם שעוד טרם נחת בישראל, ומציין: "אנחנו בודקים כרגע את כל הדרישות של שדה התעופה בתל אביב בנוגע לתפעול ולהנחתת המטוס". הוא ממהר להוסיף: "מאז שהודענו על הטיסות לישראל קיבלנו רק תגובות טובות בכל העולם. יש דרישה גבוהה וזה מעודד, ואני לא אהיה מופתע אם נשיק קו נוסף או שמטוס ה־380 יגיע לת"א מוקדם ממה שמצפים". אנחנו מחזיקים אצבעות.
כשר זה טעים
באמירייטס מציעים גם אפשרות לארוחות כשרות ואפילו איכותיות ומעודכנות, שמספקת חברת Kosher Arabia. בעקבות דרישות הכשרות, החברה מייצרת מזון בשרי או פרווה בלבד, אולם משמשת גם ספק קייטרינג מקומי ועולמי וכוללת בתפריטה אפילו פיצות קפואות עם בקר (כאשר את הגבינה הטבעונית הם מייבאים מישראל). "יש לנו שני משגיחים ומנהל כשרות שאחראי לוודא שהכל כשר", מספר מתיו ריקארד הבריטי, המנהל הכללי של Kosher Arabia. "אנחנו מביאים בשר מאירופה שהוא גם כשר וגם חלאל, ואת שאר המוצרים מכל העולם. כאן אנחנו מייצרים את היוגורט ומגדלים את הירקות והתבלינים, וכמובן מוודאים שהם כשרים".
כשנכנסים למרכז התפעול של החברה נדמה שנכנסים לבית מרקחת - הניקיון הוא אחד הדברים הראשונים בתפריט. אף שהמפעל גדול, המשגיחים לא מאפשרים לחברה לייצר מטבח חלבי נפרד באותו מבנה, מה שיוצר ארוחות בוקר שכוללות יוגורט על בסיס חלב קוקוס (טעים, באמת שטעים). יש ארוחות שכוללות שקשוקה ויש כאלה שמכילות בשר כבש. ריקארד מתעקש שהארוחות הכשרות לא גורמות לעלייה במחירי הכרטיסים, אף שבהמשך הוא מאשר ששקשוקה אמנם אפשר להכין בתקציב זול אבל טלה או בקר שמגיעים מאירופה - מחירם יקר יותר מאשר בשרים שאינם כשרים. "הכי חשוב לנו זו הטריות", מוסיף ריקארד, "המנטליות היא שטרי הכי טוב ולכן את כל המוצרים אנחנו מעמיסים פה, בדובאי, כשהם טריים, וזה מתבטא בטעמו של האוכל".
אוכל כשר תוכלו למצוא בקלות לא רק בטיסות של אמירייטס, אלא גם בדובאי עצמה, כמו שמספר הרב המקומי לוי דוכמן (אכן, חב"דניק). "יותר קל למצוא אוכל כשר באיחוד האמירויות מאשר באירופה", הוא מכריז, "הממשלה פה מאוד עוזרת בכל מה שקשור ליהדות. יש לנו עופות מאבו דאבי שעוברים שחיטה כשרה, מסעדות שעובדות עם הממשלה כדי למלא את כל תנאי הכשרות, ובכלל - אני לא מכיר עוד קהילה שתוך שנה וחצי פתחה חמש מסעדות".
כאמור, הבשר כשר אבל חייב להיות גם חלאל. דוכמן: "בשחיטה שהיא חלאל אומרים 'בסמלה', שזה בשם השם, ואין עם זה בעיה מבחינת כשרות. אנחנו גם לא מוסיפים יין לתבשילים או לרטבים, כדי שמי ששומר יוכל ליהנות מהאוכל".
הכתבת היתה אורחת החברה
