יתרסק לנו על הראש? טיל סיני ענק איבד שליטה בחלל

טיל במשקל 21 טון שנשלח לתחנת החלל הסינית יצא משליטה, ועתיד להתרסק על כדור הארץ • מוקדם יותר היום חלף כמה פעמים מעל ישראל

הטיל הסיני ממריא ב-29 באפריל השנה, צילום: AP

טיל סיני ענק ששוגר בשבוע שעבר במסגרת פרויקט החלל העתידני של המעצמה, סובב כעת במסלול קרוב לכדור הארץ, ולמעשה איש לא יודע היכן יתרסק.

הטיל, שסובב את הכוכב כל 90 דקות בזווית של 41.5 מעלות ביחס לכדור הארץ, יכול להתרסק בצפון ניו יורק, במדריד, בדרום צ'ילה, בדרום ניו זילנד וכן בבירת סין - בייג'ינג'. במהלך היום הוא גם חלף כמה פעמים מעל ישראל.

מרבית הסיכויים שהשאריות מהטיל הגדול ייפלו באחד האוקיינוסים, אך לא ניתן לשלול גם פגיעה בקרקע.

לחצו כאן כדי לעקוב אחר הטיל בזמן אמת

אורכו של הטיל הענקי הוא 30 מטרים, ומדובר בגרסה מיוחדת של אחת הרקטות הגדולות ביותר שמיוצרות בסין. משקל הליבה של הטיל ששוגר הוא 21 טון, ומאז 1990 לא היה מקרה של טיל כה גדול - מעל משקל של 10 טון - שהושאר במסלול של כדור הארץ ללא שליטה ובלי יכולת הכוונה.

סביר שחלקים ממנו ישרדו את הכניסה לאטמוספירה. הטיל הסיני. צילום:, Liu huaiyu - Imaginechina

ג'ונתן מקדואל, אחד העוקבים אחרי הטיל הכבד, אמר לאתר "SpaceNews" כי "הטיל הזה מסיבי פי כמה מטיל הפלקון שהתרסק לפני כמה שבועות מעל העיר סיאטל והפיל לקרקע שאריות באזור מדינת וושינגטון. אני חושב שהסינים חרגו כאן מהסטנדרטים המקובלים ולא ראוי לשגר אל החלל כלי כל כך גדול שאין למעשה שליטה על המקום שבו הוא ינחת על כדור הארץ".

הולגר קראג, ראש התוכנית לבטיחות בחלל של סוכנות החלל האירופית, אמר כי מניסיונו ישנה כמות מסה ממוצעת של כ-100 טון שנכנסת מחדש לכדור הארץ בצורה בלתי מבוקרת בשנה. "זה מתייחס לכ-60-50 אירועים בודדים בשנה. תמיד קשה להעריך את כמות המסה ששרדה ואת מספר השברים מבלי לדעת את עיצוב האוביקט, אך כלל אצבע סביר הוא שיישאר חומר לכ-40-20% מהמסה היבשה המקורית".

קראג ציין עוד כי "רכיבים מתכתיים העשויים מחומרים עמידים בפני חום, כמו נירוסטה או טיטניום, יכולים להגיע לקרקע ולפגוע בעוצמה".

בשנת 1979 נכנסה לאטמוספירה מעבדת מחקר גדולה של נאס"א שהתרסקה לאורך האוקיינוס ההודי ומערב אוסטרליה, ואף פגעה בכמה מקומות מיושבים ללא נפגעים בנפש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר