הבעיות האחרות של המזרח התיכון

כ־30 מיליון כורדים חיים במולדתם ההיסטורית, אבל בזכותם של הכורדים למדינה משלהם איש בעולם אינו מכיר • על רצח העם בסוריה איש אינו אבל

ההרס והקרבות בסוריה. צילום: רויטרס

למעלה ממיליון איש, מרביתם נשים וילדים, נהרגו בעשור האחרון ברחבי המזרח התיכון. כ־20 מיליון נעקרו מבתיהם והפכו לפליטים ועוד כ־50 מיליון סובלים ממחסור, רעב ומחלות. כל זה לא בעזה, אלא בשורה ארוכה של מלחמות עקובות מדם המוסיפות להשתולל גם בימינו בסוריה, בתימן, בסודן ובלוב וגם בין טורקיה לכורדים.

אבל בכל אלו העולם הנאור אינו מגלה עניין. האו"ם, כמו גם בית הדין הבינלאומי בהאג, אינם מכנסים ישיבות בהולות כדי לעצור את שפיכות הדמים, וכמובן שנרתעים מלהפנות אצבע מאשימה אל האחראים לסבל ולמצוקה. בקמפוסים באוניברסיטאות העילית בארה"ב המפגינים הבורים לא שמעו מעולם על המקומות המוזרים האלה.

בסוריה שנשכחה זה מכבר נהרגו במלחמה המשתוללת בה זה 15 שנים קרוב ל־600 אלף איש, 2 מיליון נפצעו, ועוד 8 מיליון איש, כשליש מתושבי סוריה, הפכו לפליטים מחוץ לארצם.

איש לא נקף אצבע כדי לעצור את שפיכות הדמים, גם כאשר משטרו של בשאר אל־אסד השתמש בנשק כימי ובגז כדי להרוג אלפים מבני עמו. דיונים עקרים במועצת הביטחון נבלמו בידי סין ורוסיה, המזילות כיום דמעות תנין על גורלם של הפלשתינים בעזה. למען האמת, רוסיה לא רק מנעה כל החלטה נגד בשאר אל־אסד, אלא השתתפה יחד עם איראן ועם חיזבאללה במלחמתו הרצחנית בבני עמו, בבחינת חזרה גנרלית לקראת פלישתה לאוקראינה.

גם בתימן מתקרב מספר ההרוגים במלחמת האזרחים המשתוללת במדינה לכחצי מיליון נפש. עוד 5 מיליון, כרבע מאוכלוסיית המדינה, נעקרו מבתיהם במלחמה זו שהאחראית העיקרית להתמשכותה היא איראן, המספקת נשק לבעלי בריתה החות'ים, שאינם מסתפקים, הם ואדוניהם האיראנים, בחורבן שהביאו על תימן אלא מבקשים להרחיב את מעגל ההרס לסעודיה, מדינות המפרץ האחרות וכעת גם לישראל.

גם בסודאן ובלוב משתוללת האש. בסודאן מתקרב מספר ההרוגים במלחמת האזרחים שפרצה במדינה לפני כשנה, עוד אחת בשרשרת ארוכה של מלחמות שהרסו בה כל חלקה טובה, לכ־50 אלף, ו־8 מיליון איש כבר נמלטו מבתיהם. ואילו בלוב ההרוסה מספר הקורבנות עומד על עשרות אלפים, כשלאלו יש להוסיף עוד כמיליון פליטים.

עוד מלחמה נעלמה מעין היא מלחמתה של טורקיה בכורדים. כ־30 מיליוני כורדים חיים במולדתם ההיסטורית, מרחב המשתרע מאיראן, עבור בעיראק ובטורקיה, וכלה בסוריה. אבל בזכותם של הכורדים למדינה משלהם איש בעולם אינו מכיר. עשרות בשנים לחמו הכורדים במשטרי האופל ששלטו בעיראק ועמדו גם למול טורקיה המנהלת נגדם מסע דיכוי במאמץ למחוק כל סימן לזהותם הלאומית ולשאיפתם להגדרה עצמית. משטרו של ארדואן, שגילה סלחנות לח'ליפות שכונן דאעש בגבולה הדרומי של המדינה ואף לא נטל חלק במאבק האמריקני לחיסולה, מנהל כיום מלחמת קודש בכורדים בדרומה של טורקיה, בעיראק ובצפונה של סוריה.

ארגוני זכויות אדם, התקשורת ודעת הקהל בעולם אינם מגלים עניין בסבל ובמצוקה, כל עוד אין לאלו הזדמנות "להכות ביהודים", סיסמה יעילה מהעבר שאין כמותה לעורר עניין ולגייס תמיכה ופופולריות

אבל כל זה אינו מעניינו של העולם הנאור, ללמדנו שלא מוסר ואנושיות הם העומדים לנגד עיניו. ארגוני זכויות אדם, התקשורת ודעת הקהל בעולם אינם מגלים עניין בסבל ובמצוקה, כל עוד אין לאלו הזדמנות "להכות ביהודים", סיסמה יעילה מהעבר שאין כמותה לעורר עניין ולגייס תמיכה ופופולריות.

אין חדש. גם בשנות ה־70 וה־80 של המאה שעברה מקובל היה לטעון כי הסכסוך הישראלי־ערבי, ובמשתמע ישראל, היא מקור בעיותיו של העולם ובוודאי של המזרח התיכון. אבל בשנת 1990 פלש סדאם חוסיין לכוויית וכבש אותה, איים על היציבות באזור וגם על האינטרסים של מדינות המערב. ואילו בעשור שלאחר מכן תפס את מקומו ארגון אל־קאעידה, שלמעשי הטרור שלו לא היה כידוע שום קשר לישראל. וכך למד העולם בדרך הקשה את מחיר האובססיה שפיתח כלפי ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר