יוזמה: קרקע בחינם לעוברים צפונה

משרד החקלאות מתכנן: משיכת צעירים לגולן ולגליל תמורת שטחים לעיבוד • השר פורר: "הדרך היחידה להמשך החקלאות הישראלית"

שטרנברג בשטחו שבמושב נטור

חולמים על בית כפרי מוקף שדות? עכשיו תוכלו להגשים את החלום - ובחינם. בניסיון לחזק את החקלאות בגולן ובגליל, במשרד החקלאות יזמו תוכנית שמציעה לצעירים עשרות דונמים של אדמה לעיבוד ואף שטח להקמת בית באזור.

ביישובי הפריפריה מתמודדים בעשורים האחרונים עם עזיבה ניכרת של התושבים הצעירים, שמעדיפים את המגורים במרכז לצד אפשרויות תעסוקה רבות. בענף החקלאות התופעה מורגשת במיוחד. הפשיעה החקלאית, רפורמות היבוא והמכסים, ואף ההתחממות הגלובלית, היכו בכל משק והביאו רבים לנטוש את החלקות. מעטים ממשיכים את הוריהם, ובודדים מצטרפים לענף מבחירה ומגדלים תוצרת ישראלית.

בניסיון לשבור את המגמה, יזמו במשרד החקלאות את התוכנית המדוברת, שמציעה לחקלאים חדשים שיבואו לגולן ולגליל שטחים לעיבוד. כל חקלאי אף יקבל נחלה להקמת בית באחד היישובים שבהם ייקלט. השטח החקלאי והאדמה לבניית הבית יינתנו ללא עלות. בד בבד, המשרד מסבסד עד 40 אחוזים ובסך הכל עד מיליון שקלים מעלות הכשרת הקרקע והליך הנטיעה.

היישובים שבהם תתבצע התוכנית הם אודם, אלוני הבשן, מטולה, נווה אטיב, יונתן, מיצר, נאות גולן, קדמת צבי, קשת, שעל, דלתון, אבן מנחם, כרם בן זמרה, ספסופה, בן עמי ולימן.

השר עודד פורר // צילום: אורן בן חקון,

"מדובר בצעד חשוב שהוא חלק בלתי נפרד מהרפורמה בחקלאות", אומר שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר, "אנו שמים דגש מיוחד על הצערת הענף וקליטת כוחות חדשים, כי אנחנו מבינים שזאת הדרך היחידה שבה החקלאות הישראלית תימשך".

"בשביל החינוך"

יצחק שטרנברג, בעברו רואה חשבון ירושלמי וכיום חקלאי בנטור, קיבל ממשרד החקלאות נחלה אחרי מעברו לגולן. מאז הוא מגדל ב־30 הדונמים שלו כרם זיתים לייצור שמן. "קשה מאוד להגיע לזה באופן עצמאי", הוא אומר, "בלי תמיכה של משרד החקלאות זה היה 'פאן' שלא שווה את הכסף. קיבלתי תמיכה כספית וליווי. אבל מי שחושב שיש כאן הזדמנות נדל"נית - עדיף שזה לא יהיה השיקול, אלא סביבת החיים ואיכות החיים. קשה מאוד להתפרנס מחלקת אדמה בגודל הזה. זאת הכנסה כספית נוסף על העבודה שלי".

טמיר יצחק, בן 35 מנטור, מגדל ב־45 הדונמים שקיבל זיתים, ענבים ואספרגוס ומייצר שמן זית אורגני. "לפני שעיבדנו את השטח אמרתי לאשתי שאנחנו עושים את זה כדרך חיים ובשביל החינוך, ואם נרוויח - נרוויח. קודם כל, זאת איכות חיים ודרך חיים", הוא משתף.

החקלאים החדשים לא משוכנעים שיוכלו לבסס על העסק את פרנסת המשפחה. רובם יתחזקו במקביל מקור הכנסה נוסף, לפחות עד שהעיסוק החקלאי יניב תוצאות. יצחק, למשל, עוסק בתחום הנדסאות הבניין במקביל לחקלאות, ושטרנברג עובד בבית אריזה.

עם זאת, במשרד מאמינים שהמאמצים יישאו פרי כבר בקרוב, ובעיקר שהמהלך יצמיח בצפון דור חדש של חקלאים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר