התרגיל של בן גביר: השימוע למפכ"ל יבוטל, אך השר יקדם קביעת מועד לסיום כהונתו

השר לביטחון לאומי השיב לבג"ץ כי השימוע יבוטל - אך בכוונתו לפעול בהתאם לדו"ח ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון, ולהביא הצעת החלטה לממשלה שתקבע את מועד סיום כהונתו • בתשובה לבג"ץ נכתב כי הודעת היועצת המשפטית נעשתה בחוסר סמכות

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי והשר לביטחון לאומי בן גביר. צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר השיב היום (שלישי) לבג"ץ: "השימוע של המפכ"ל יבוטל - אך בכוונתי לפעול בהתאם לדו"ח ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון, ולהביא הצעת החלטה לממשלה שתקבע את מועד סיום כהונתו של המפכ"ל". 

בתשובה לבג"ץ נכתב כי הודעת היועצת המשפטית נעשתה בחוסר סמכות, אך: "מכל מקום, ולמען הסר ספק, יצוין כי ההזמנה לשימוע נועדה לאפשר למפכ"ל המשטרה להשיב לטענות שיש כנגדו באשר לחוסר תפקודו".

החלטת הממשלה המלאה

התקפל חלקית, השר בן גביר, צילום: אי.אף.פי

עוד נכתב כי "השר מתכבד לעדכן את בית המשפט כי השימוע מבוטל ועל כן הבקשה מתייתרת. יחד עם זאת יצוין כי בכוונת המשיב לפעול בהתאם לדו"ח ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון ולהביא בתוך עשרה ימים לדיון בממשלה, בהצעת מחליטים, את סיום כהונת המפכ"ל בהתאם לקביעות בדו"ח מירון".

אתמול כזכור, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר זימן את מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לשימוע ביום רביעי הקרוב, בטרם ימליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו. במכתבו למפכ"ל ציין בן גביר את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי שבעה באוקטובר, "ואולם, בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, צילום: מארק ישראל סלם

משנודע כי המפכ"ל פנה בעניין ליועצת המשפטית לממשלה בתלונה כי השר פונה ישירות לניצבי המשטרה, החליטו להסיר בסביבת בן גביר את הכפפות. כזכור, העמדה של היועמ"שית היא שלבן גביר אסור להתערב באופן ישיר בעבודת המפכ"ל. 

התנועה לאיכות השלטון הגיבה למהלך הדברים: "אנו מברכים על כך שהשימוע הפסול בוטל בעקבות עמדתה הברורה של היועמ"ש. יחד עם זאת, החששות שהועלו בתגובת המדינה רק מחזקים את הצורך בהתערבות מיידית של בג"ץ כדי למנוע את המשך ההתערבות הפסולה של השר בעבודת המשטרה".

בהרב-מיארה תקפה את בן-גביר: "השר הודיע כי יבטל את השימוע למפכ"ל, ובאותה נשימה כי בכוונתו לסיים את כהונתו בהמשך לדוח ועדת החקירה לאסון הר מירון. הודעתו באה רק אחרי שדיווח על פעולת השר שלא בסמכות ובניגוד להחלטת בית המשפט

בן גביר, בתגובה, לא נשאר חייב: "היועמ"שית התבלבלה, וחושבת כי היא ראש הממשלה האמיתי של מדינת ישראל. מדהים שאחרי שהיא תירצה תירוץ תמוה מדוע אין להביא את המפכ"ל לשימוע, כעת היא מנסה לומר שאי אפשר להביא את מסקנות ועדת מירון למליאת הממשלה. מדובר ביועמ״שית שלצערנו במקום לבצע את תפקידה ולהיות יועצת, החליטה לנהל את ממשלת ישראל".

תגובה לבקשה לצו ארעי 28-5-24 להגשה_240528_232240

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר