מומחה מסביר: הסיבה שבקשת משפחתו של אלון לולו שמריז ז"ל להכיר בו כחלל צה"ל סורבה

שמריז, נהרג מירי חיילי צה"ל בשוגג יחד עם שני חטופים ישראלים נוספים • עו"ד אלי סבן, מומחה בתחום: "משפחה שכולה תוכר ככזו רק אם בנם נהרג במהלך שירותו הצבאי"

אלון שמריז ז"ל. צילום: ללא קרדיט

משפחתו של אלון לולו שמריז ז"ל, שנחטף לעזה ב-7 באוקטובר, ונורה למוות בשוגג על ידי חיילי צה"ל באירוע הטרגי שאירע לפני מספר ימים, ביקשה להכיר בו כחלל צה"ל – וסורבה בידי הצבא.

שמריז, נהרג מירי חיילי צה"ל יחד עם שני חטופים ישראלים נוספים – יותם חיים וסאמר פואד אל-טלאלקה ז"ל. השלושה יצאו ממבנה בשכונת סג'עייה בעת שהם אוחזים בדגל לבן, ונורו למוות בניגוד להוראות הפתיחה באש.

הלוויתו של אלון שמריז, החטוף שנורה למוות בשוגג, צילום: ללא

חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), אשר הינו חוק עוד משנת 1950, הגדיר מיהם חיילים שנספו במערכה, מי מבני המשפחה זכאי לתגמולים ושיקום, סדרי תשלום, תקנות שיקום ועוד.

על מנת להיכנס תחת כנפי החוק, וכדי שמשפחה שאיבדה חייל בעת שירותו תוכר כמשפחה שכולה הזכאית לתמיכה זו, עליה לעמוד בתנאים הבאים - החלל נפל במהלך שירותו הצבאי או כוחות הביטחון (כדוג' בשירות חובה, קבע, מילואים, במשטרה , שב"ס, בשב"כ, במוסד וכו') או שהחייל הוכר כ"חייל שנספה במערכה" כתוצאה מחבלה, ממחלה או מהחמרת מחלה שאירעו בתקופת שירותו ועקב שירותו.

עורך דין אלי סבן, צילום: נתי חדד

עו"ד אלי סבן, מומחה בתחום מדגיש כי בנוסף הורה, אלמנה או יתום שיוכרו כ"שכולים" על פי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה, זכאים לקבלת תגמולים והטבות משרותי אגף משפחות והנצחה, כאשר היקף ואופי התגמולים וההטבות הינם שונים בין הורים שכולים, אלמנה ויתום. על מנת לזכות בהכרה זו חייב להיות הנכה מוכר כנכה צה"ל שנפטר עקב נכותו המוכרת. והוכח על ידי התובעים הקשר סיבתי בין הנכות המוכרת לבין המוות.

עו"ד סבן הוסיף כי ניתן להכיר בשבוי שנפל חלל כנפגע פעולת איבה דרך הביטוח הלאומי. חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה נחקק במטרה להבטיח את התנאים הסוציאליים של נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם. חוק זה נועד להשוות את הזכויות של נפגעי פעולות איבה בקרב האוכלוסייה האזרחית עם הזכויות והשירותים המוקנים לחיילי צה"ל ולמשפחות השכולות שבטיפול משרד הביטחון. "הכרה בחללים שבויים לפי חוק משפחות שכולות עלולה לטשטש את ההכרה בין אזרחים לאנשי כוחות הביטחון, תיצור תקדים ויאלצו להכיר בכל החללים שנהרגו בנסיבות אלו", אמר עו"ד סבן והוסיף: "חשוב לציין כי ישנם מקרים בודדים וחריגים אשר הוכרו בעבר לפנים משורת הדין לפי חוק משפחות שכולות (כדוגמת הכבאים שנספו באסון הכרמל וכן קצין שמת בכלא צבאי אף שמת כאזרח)".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר