צעד היסטורי: עשרות מיליונים יושקעו בתוכנית חירום למלחמה בהרס העתיקות ביו"ש

הממשלה תאשר תוכנית תקדימית לטיפול באתרים ארכיאולוגיים ביו"ש בתקציב של 120 מיליון שקלים • הכסף יושקע בפעולות הצלה באתרים שנפגעו על ידי הרשות הפלשתינית, יוצבו אמצעי מיגון ויופעל מערך איסוף מודיעין לצד הקמת חמ"ל מבצעי • עוד נחשף: שליש מאתרי המורשת ביו"ש – נפגעו על ידי פלשתינים • שר המורשת: "בשורה אדירה להתיישבות ולציונות" • השר סמוטריץ': "מלחמת חורמה בעברייני העתיקות" • שר התיירות מבטיח: "תוכניות נוספות בדרך" • פרטי התוכנית נחשפים

הרס עתיקות בחרבת עמיר. צילום: שומרים על הנצח

הממשלה תאשר בשבוע הבא תוכנית תקדימית למלחמה בהרס העתיקות ואתרי המורשת ביהודה ושומרון. 120 מיליון שקלים יושקעו במיגון אתרים, באיסוף מודיעין ובפעולות הצלה נרחבות בקרב האתרים שנפגעו על ידי הרשות הפלשתינית, במסגרת התוכנית, שהינה חסרת תקדים בכל הנוגע להגנה על ההיסטוריה היהודית ביו"ש, ובהשקעה בארכיאולוגיה בישראל בכלל.

משרד המורשת חשף לראשונה במסגרת החלטת הממשלה נתונים על המספר העצום של האתרים שנפגעים על ידי פלשתינים בעידוד הרשות הפלשתינית. ישנם ברחבי יו"ש 3,064 אתרי מורשת יהודיים, מתוכם 2,452 בשטחי סי, בשליטה ישראלית מלאה. שליש מהאתרים, 1,150 במספר, נפגעו בדרגות שונות על ידי הפלשתינים. בשנים האחרונות התגברה באופן משמעותי הפעילות העויינת נגד אתרי המורשת הלאומית ביו"ש. מלבד הפגיעה הפיזית בשטח מנסה הרשות הפלשתינית לקדם הכרה של אונסק"ו ומדינות ברחבי העולם באתרי המורשת היהודיים – כפלשתינים.

לוחמי מג״ב תפסו חשוד תושב קרית שמונה כשהוא מחפש עתיקות // קרדיט: דוברות המשטרה

במסגרת התוכנית החדשה, יוזמה של שר המורשת עמיחי אליהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר התיירות חיים כץ, יוקצו בשלוש השנים הקרובות 120 מיליון שקלים בסך הכל. 17 מיליון שקלים יושקעו בפיתוח תשתיות באתרי המורשת השונים ובפעולות הצלה נרחבות באתרים שנפגעו על ידי הרשות הפלשתינית ועשרה מיליוני שקלים יושקעו באכיפה ומניעה בשטח: הצבת אמצעי מיגון וגידור סביב אתרים, פיקוח והקמת חמ"ל מקצועי, איסוף מודיעין מקדים וניטור בשטח וכן רכישת טכנולוגיות מתקדמות כמו מצלמות ורחפנים. כמו כן יוקמו דרכי גישה ויצירת פתרונות תחבורתיים להגעה אל אתרי המורשת ביו"ש בשיתוף משרד התחבורה.

45 מיליון שקלים יושקעו בהקמת אתרי עוגן קולטי קהל, פיתוח תיירותי וכלכלי וכן שיתופי פעולה עם גורמי תיירות בינלאומיים. 20 מיליון שקלים יושקעו באופן ייעודי בהצלה, בשימור ובפיתוח של אתר המורשת ארמונות החשמונאים, במטרה להסדיר את תנועת המבקרים הקבועה באתר. כמו כן, כפי שפורסם ב"ישראל היום", תיבחן סלילה של כביש ייעודי לאתר, שכן הכביש הקיים עובר דרך שטחי A.

ישוב יהודי מימי בר כוכבא נהרס בבנייה פלשתינית, צילום: שומרים על הנצח

סכומים ניכרים יושקעו בהסברה והנחלת המורשת. 23 מיליון שקלים יושקעו בפרויקטים להנחלת המורשת באוכלוסייה, דיגיטציה ואגירת חומרים היסטוריים וכן חיבור לקהילה באמצעות אימוץ אתרים על ידי יישובים. הקצאת מיליוני שקלים לפעולות הסברה בינלאומיות שיציגו לעולם את הנזק המשמעותי שנגרם להיסטוריה ולארכיאולוגיה ברחבי יו״ש וכן קידום מחקר מקצועי בנושא. כיום ארכיאולוגים שמבצעים חפירות ביו"ש זוכים לחרם אקדמי, ועל כן המדינה תסייע להם לפרסם מאמרים אקדמאים על חפירות ביו"ש.

התוכנית תוכננה עם גורמים רבים במשרדי הממשלה ושרים שהיו מעורבים בנושא, ביניהם השר איתמר בן גביר שהוביל את הנושא בהסכמים הקואליציוניים. בוועדה הבין משרדית שבראשה עמד מנכ"ל משרד המורשת נתנאל איזק, לקחו חלק נציגי משרדי האוצר, ההתיישבות, הביטחון, המשפטים, התרבות התחבורה, ההסברה, החוץ, התפוצות והמנהל האזרחי.

"כפי שהבטחנו, אנו משנים את המציאות ההזויה שהתקיימה בשנים האחרונות ברחבי יהודה ושומרון", אמר שר המורשת עמיחי אליהו, שהודה לשר בן גביר. "השקעת הענק של ממשלת ישראל בשימור, הצלה ופיתוח אתרי המורשת ביהודה ושומרון היא בשורה אדירה להתיישבות ולציונות. לא ניתן לאויבינו למחוק את הזהות היהודית ואת ההיסטוריה של עם ישראל שמשתקפת באתרי המורשת ביהודה ושומרון אלפי שנים אחורה".

הרס תיקות בסבסטיה, צילום: שומרים על הנצח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ ציין כי "שוד העתיקות המתנהל יום יום ביו"ש, במטרה למחוק את ההיסטוריה היהודית, לא יצלח. אנחנו נחושים לקדם את ההחלטה החשובה הזו שמלווה בתקציב גדול מאד מתוך מטרה להילחם מלחמת חורמה בעברייני העתיקות ולשמר את חבלי המולדת הנצחיים שלנו. כמי שעוסק בתחום שנים רבות, אני שמח על הזכות לקדם כעת את ההחלטה הזו דרך משרד המורשת".

"יהודה ושומרון הוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של העם היהודי והעתיד של התיירות", אמר שר התיירות חיים כץ. "המשרד בראשותי רואה את הפוטנציאל התיירותי הגדול באזור ובהתאם לכך, גם משקיע בו. רק לאחרונה העברנו בממשלה את ההחלטה לשיקום גן סבסטיה וכעת אנו מגדילים עוד את ההשקעה. נפעל לשימור ולטיפוח יו"ש, תוכניות נוספות בדרך".

משה גוטמן, מנכ"ל ארגון שומרים על הנצח, שדחף רבות לתוכנית המשמעותית, ציין שמדובר באבן דרך דרמטית. "מדובר בצעד היסטורי שיביא בטווח של שנים בודדות לתמונה שונה, ראויה ומכובדת ביו"ש לדורות הקודמים – ולדורות הבאים", הוא ציין. "במשך עשרים השנים האחרונות התרחש ביו"ש אסון המורשת הגדול בעולם. מדינת ישראל היא המקום המודרני היחיד בעולם שבו התרחש אירוע של דעאש, הפקרה של חבלי הארץ הזו ומכירת חיסול של אתרי המורשת. בשנים האחרונות חל זינוק בפגיעה באתרים הארכיאולוגיים והפלשתינים נכנסו לעניין בכל כוחם במימון אירופאי, ארגונים בינלאומיים ואפילו האו"ם. כעת נפל לנו האסימון. מדינת ישראל הבינה שהיא צריכה להילחם בתופעה, כפרויקט הדגל של הממשלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר