הממשלה תאשר: 72 מיליון שקלים להקמת חברה שתעביר כספים לרש"פ

החברה, שמטרתה להגן על בנקים ישראליים מפני תביעות, נמצאת בתהליכי הקמה כבר 4 שנים, אך עדיין לא מתפקדת • במסמך שהוגש לשרי הממשלה נכתב כי העברת התקציב דרושה לצורך "התגברות על עיכובים בהקמת החברה", אך לא ברור באילו עיכובים מדובר

יוזמי ההצעה, שר הביטחון גנץ ושר האוצר ליברמן, צילום: גדעון מרקוביץ'

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) תאשר תקציב של 72 מיליון שקלים לזירוז הפעלת החברה שתפקידה לאפשר העברות כספים לרשות הפלשתינית. בהצעה שהוגשה לשרים, ששמה המלא הוא "תזכיר חוק שירותי קורספונדנציה", נטען כי אף שהחברה הוקמה כבר ב־2019, היא עדיין לא מצליחה לתפקד.

״לנוכח מורכבות המהלך ועיכובים שונים, נידרש לבצע את ההתאמות״, נכתב לשרים. אולם, מהמסמך לא ברור מה טיב העיכובים, ומדוע המדינה צריכה להקצות 72 מיליון שקלים כדי להתגבר עליהם.

בנוסח ההחלטה נטען כי הסכום יהווה ״הלוואת בעלים״ לחברה. עם זאת, כבר עתה מובא בחשבון מצב שההלוואה לא תוחזר, ובתרחיש כזה - תוגש לוועדת הכספים של הכנסת הצעה להפוך את הלוואה למענק.

את ההצעה העלו לממשלה שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן.

המטרה - להגן מפני תביעות של נפגעי טרור וחקירות בינלאומיות

כזכור, הרקע לחוק הוא החשש של בנק הפועלים ובנק דיסקונט מתביעות משפטיות נגדם, לאחר ששנים רבות עמדו בקשר עם הבנקים הפלשתיניים. המודיעין הישראלי ודו"חות בינלאומיים העלו כי בנקים פלשתיניים לא עומדים בנורמות הבינלאומיות בנוגע להעברת כספי טרור ואיסור הלבנת הון, והבנקים הישראליים דרשו להוציא מידיהם את הפעילות.

כדי לקחת על עצמה את הסיכון של העברת הכספים, הממשלה הקימה ב־2019 את החברה הממשלתית "שירותי קורספונדנציה בע"מ". אולם, גם לאחר שלוש שנים החברה עדיין אינה פעילה, ככל הנראה בשל אותם סיכונים משפטיים ופיננסיים שמטרידים את הבנקים. כעת, הממשלה יוזמת חוק ייעודי, שלא קיים ביחס לחברות ממשלתיות אחרות, ומטרתו שמעסיקים ישראלים יוכלו לשלם לעובדיהם הפלשתינים באופן מסודר ולא במזומן, כפי שמקובל כבר עשרות שנים. כמו כן, רוצים לתת לחברה את ההגנה מפני תביעות של נפגעי טרור או חקירות של גורמים בינלאומיים הנלחמים בהלבנות הון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר