מפקדו של הנאשם ברצח דיאנה דדבייב: "הילד בן החמש אמר לי: 'אמא מתה ואבא הרג אותה'"

אורי פלג תיאר בבית המשפט את המפגש עם הנאשם אמיר רז ועם משפחתו לאחר האירוע הטרגי: "קפאתי" • המפקד תיאר את המפגש עם אמיר אחרי הירי: "'הוא התיישב על המדרגות ואמר לי 'הרגתי אותה'" • אמו של רז טענה כי לא הייתה אלימות בין בני הזוג ורמזה כי בנה סבל מפוסט-טראומה בעקבות השירות הצבאי

הכניסה לביתה של דיאנה דדבייב לאחר הרצח, צילום: יהונתן שאול

"הוא התיישב על המדרגות ואמר לי: 'הרגתי אותה'": שלב ההוכחות במשפטו של אמיר רז, השוטר לשעבר שנאשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב, נמשך היום (ראשון) בבית המשפט המחוזי בלוד. זאת, לאחר שלפני כמה חודשים קבע בית המשפט כי הוא כשיר לעמוד לדין.

בית המשפט שמע את עדותו של אורי פלג, מפקדו הישיר של הנאשם, שהיה הראשון שאליו התקשר רז לספר לו שירה באשתו. ב"ישראל היום" דווח בעבר כי רז הודה בביצוע הירי גם אם לא מסר מניע או כוונה.

פלג הוסיף שהילדים שפגשו בו כשהגיע היו נסערים. לדבריו, בנם בן החמש של הנאשם והמנוחה אמר לו: "'אני יכול לספר לך משהו? אמא מתה ואבא הרג אותה'".

פלג התבקש על ידי התביעה לשחזר את היום וההגעה לאירוע. הוא סיפר כי רז התקשר אליו וביקש ממנו לבוא. "'אני צריך שתבוא אלי דחוף. זה לא לטלפון'", תיאר פלג את השיחה.

"כשהגעתי ראיתי בחצר את ארבעת הילדים, את אמיר ואמא שלו. שאלתי איפה דיאנה. הוא היה קצת שקט. הוא נכנס עם אמו לאחד החדרים, ואמר לי: 'אני מביא לה תיק עם בגדים'. בזמן שחיכיתי הילד ניגש אלי ואמר לי את מה שאמר. קפאתי, אבל חשבתי שאולי זה ילד, והם לא תמיד מבינים.

"אחר כך אמיר הכניס את הילדים לאוטו ואמו נסעה איתם. שנייה לפני שהם הלכו, אמא שלו, שלא דיברה עד כה, הסתכלה עלי ואמרה: 'תשמור עליו, (על הבן שלה; ש"ד). אמיר ואני ירדנו בחזרה במדרגות וראיתי את האקדח עליו בנרתיק פנימי. אמרתי לו: 'לפני שאתה מספר לי מה קרה, תן לי את האקדח'. אחר כך הוא התיישב על המדרגות ואמר לי 'הרגתי אותה'".

"אמרתי לו: 'לפני שאתה מספר לי מה קרה, תן לי את האקדח'". אמיר רז בבית המשפט, צילום: יהונתן שאול

פלג המשיך את התיאור המצמרר: "שאלתי אם בטוח והוא אמר: 'כן. כדור ברגל וכדור בראש. אי אפשר לפספס'. התקשרתי ל-100 לדווח. הוא אמר שהוא לא זוכר בכלל למה רבו. השארתי אותו קרוב אלי. פחדתי שיברח או יפגע בעצמו. הוא אמר לי: 'מה יהיה עם הילדים?'".

המפקד הוסיף בהמשך העדות שניהל שיחות עם הנאשם, וזה סיפר לו שהיחסים בתקופה שקדמה לאירוע היו לא טובים. גם אמו של הנאשם, אהובה רז, העידה בדיון וסיפרה בין היתר שבנה התקשר אליה והתייחסה בין היתר לכך שכשפגשה אותו הוא היה כאילו מנותק מהמציאות, וזה ניכר על הבעות פניו.

"זה לא היה הוא, הוא היה אטום כאילו אין משהו בפנים, זה לא היה הילד שלנו", סיפרה. היא הוסיפה פרטים על חייו של אמיר ועל התחנות שעבר, כמו השירות הצבאי. לדבריה, שם התמודד עם מראות לא פשוטים. על פי גרסתה, הייתה אהבה גדולה בין בני הזוג ולמרות בעיות בנישואים, לא הייתה שם אלימות.

נציין כי הסנגורים טענו באחד הדיונים כי רז סובל מפוסט-טראומה בעקבות שירותו הצבאי. הוא הודה עם תחילת המשפט שירה לעבר רעייתו המנוחה, אבל לדבריו לא התכוון לרצוח אותה.

בית המשפט שמע גם עדות של חוקרת ילדים שתשאלה ימים לאחר הרצח את בתם הגדולה של בני הזוג. זו סיפרה כי הילדה אמרה שהיתה עדה לארוע בו אבא הרג את אמא. גם שלושת אחיה הקטנים היו בסלון וראו חלק מהאירוע.

מצב הילדים לדבריה היה קשה מאוד. היא סיפרה שהילדה אמרה לה בין היתר כי "המשפחה התפרקה. אין לי אמא. גם אין לי אבא". לדבריה, היא ביקשה מחוקרת הילדים שישאל את אבא במעצר שאלות: "למה הוא עשה את זה? האם תכנן את זה?"

החוקרת תיארה את דברי הילדה שציינה שאבא כאילו שיחק איתם משחק ממנו היא מאוכזבת. אחר כך סיפרה כי אבא רץ אליה כשניסתה להזעיק עזרה ונתן לה מכה. היא טענה שהיא מרגישה כאילו "אבא השתגע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר