חשש כבד מהכרה חד צדדית במדינה פלשתינית: "מנצלים את הריקבון המוסרי של האו"ם"

אחרי הכישלון במועצת הביטחון - הרש"פ תנסה לקדם הענקת זכויות מלאות לפלשתינים, כך שלמעשה תקבל הכרה דה-פקטו • על פי החוק האמריקני, צעד כזה עלול להביא להפסקת מימון של ארה"ב את הארגון • ארדן: "המהלך יוכיח כמה האו"ם מנותק ומתגמל טרור"

עצרת האומות המאוחדות (ארכיון). צילום: איי.אף.פי

חשש כבד בישראל מהחלטה החד צדדית של עצרת האו"ם שעשויה להתקבל ברוב של שני שלישים להכיר במדינה פלשתינית. ייצוין כי הערכה היא שלא ניתן יהיה למנוע החלטה כזו, כיוון שהרוב האוטומטי תומך בפלשתינים, ולכן גם וטו אמריקני לא יוכל לעזור.

השגריר ארדן: "לאו"ם לא אכפת מדם ישראלי - משתפים פעולה עם הנאצים המודרניים" // אתר האו"ם

בישראל מוטרדים מאוד מהשלכותיה של החלטה כזו, ואומרים כי למעשה אין דרך לבלום אותה. יחד עם זאת, החוק האמריקני קובע כי אם הפלשתינים ילכו למהלך חד צדדי להכרה בהם על ידי האו"ם בניגוד לדעת ישראל, אזי הממשל האמריקני צריך באופן אוטומטי לבטל את כל התקציבים שלו לאו"ם כיוון שמדובר בהפרה של הסכמי אוסלו.

שגריר ישראל לאו״ם גלעד ארדן בתגובה להצבעה הצפויה השבוע בעצרת הכללית שתעניק לרשות הפלשתינית דה פקטו מעמד וזכויות של מדינה: "שוב מנצלים את הרוב האוטומטי ואת הריקבון המוסרי של האו״ם".

אבו מאזן בעצרת האו"ם (ארכיון), צילום: רויטרס

"לאחר שנכשלו לקבל מעמד של מדינה חברה דרך מועצת הביטחון כנדרש, הם עוקפים את המועצה תוך רמיסת כל הכללים ומביאים ההחלטה לעצרת הכללית," מסר ארדן.

"אם תעבור, ההחלטה לא תשנה דבר בשטח אלא תוכיח כמה שהאו״ם מנותק מהמציאות ומתגמל טרור. כיוון שהיוזמה מנוגדת לצ׳ארטר האו״ם, אם היא תאושר- אני מצפה שאה"ב תחדל לחלוטין מלממן את האו״ם ומוסדותיו, בהתאם לחוק האמריקני".

השגריר ארדן עוזב בזעם את הדיון באו"ם אחרי הוטו האמריקני נגד הכרה במדינה פלשתינית וקבלתה כחברה במועצת הביטחון // רויטרס

כאמור, הצבעה תקדימית תהפוך את הפלשתינים דה-פקטו למדינה-חברה מבלי לקבל את המעמד באופן רשמי. לפלשתינים יש כיום מעמד של מדינה משקיפה, והניסיון לקבל את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות באו"ם מגיע לאחר הכישלון בשל וטו אמריקני במועצת הביטחון של האו"ם.

לפי התהליך המקובל, הצבעה על צירוף חברה מתבצע אחרי המלצה חיובית ממועצת הביטחון של האו"ם. כאמור, הפלשתינים נכשלו בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הרש"פ לא קיבלה אז הכרה כמדינה.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, צילום: אי.אף.פי

נזכיר כי נציב מדיניות החוץ של האיחוד, ז'וזפ בורל דיבר בפורום הכלכלי העולמי בריאד ואמר כי שורת חברות באיחוד האירופי צפויות להכיר במדינה הפלשתינית עד סוף מאי. בורל לא נקב בשמות המדינות, אולם ההערכה היא שמדובר בספרד, באירלנד, במלטה ובסלובניה. בחודש מארס הכריזו הארבע כי בכוונתן להכיר בריבונות פלשתינית במשותף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר