נתניהו וגלנט (ארכיון). צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90

"נתנגד ונמנע בכל דרך": רוב בקבינט נגד הצעת גלנט להעביר את עזה לניהול הפת"ח

בלשכתו של השר אבי דיכטר אומרים על החלופה שהציע שר הביטחון: "לא מחליפים ארגון טרור בארגון טרור אחר" • למעט שרי "כחול לבן", גנץ, איזנקוט וטרופר, מרבית שרי הקבינט המדיני-ביטחוני מבקרים את ההצעה להעביר את הניהול האזרחי ברצועה לידי פת"ח • בראש המתנגדים להצעה, ראש הממשלה נתניהו

מרבית שרי הקבינט המדיני-ביטחוני מתנגדים להצעת שר הביטחון, יואב גלנט, למסור את הניהול האזרחי של רצועת עזה לידי כוחות מקומיים של הפתח'. כך עולה מבדיקת ישראל היום.

נתניהו בישיבת הממשלה: ״אין זה סוד שהלחצים הבינלאומיים נגדנו מתגברים״// איתי בית-און ובן פרץ, לע״מ

בראש המתנגדים להצעה, ראש הממשלה נתניהו. לעמדתו שותפים מרבית שרי הליכוד בקבינט, ביניהם, מקורבו רון דרמר וכן יריב לוין, מירי רגב, אלי כהן, ישראל כ"ץ ואבי דיכטר.

מלשכתו של דיכטר נמסר כי "לא מחליפים ארגון טרור בארגון טרור אחר. הרשות הפלשתינית משלמת על פי חוק משכורות למחבלים היושבים בכלא הישראלי או בקבר הפלשתיני. למעשה, לאחר שמחבל שכזה רצח ישראלי בפיגוע טרור, הרש״פ הופכת אותו לפקיד שלה. לכן, נתנגד ונמנע בכל דרך את כניסתה של הרש״פ לעזה. לגבי החלופות ליום שאחרי המלחמה - יש להצהיר עליהן רק לאחר סיום המלחמה בעזה, כאשר יושגו היעדים של השמדת היכולות הצבאיות של החמאס והג׳יהאד ברצועה ומיטוט שלטונו של החמאס בעזה, במקביל השבתם של כל החטופים, כולל הארבעה מלפני המלחמה הזו".

ישיבת קבינט ביטחוני מדיני בקריה (ארכיון), צילום: קובי גדעון/לע"מ

גם שרי "הימין הממלכתי" בקבינט, גדעון סער ויפעת שאשא ביטון, שוללים את מתווה גלנט. מלשכת סער נמסר כי לדעתו, "אחרי הכרעת חמאס חשוב שיהיה תהליך של דה רדיקליזציה ברצועת עזה, כפי שהיה במקרים נוספים בהיסטוריה בקרב עמים שהובסו. קשה לראות את הרשות הפלשתינית, כגורם שעדיין עוסק בהסתה לטרור ובתמיכה בו, שותפה לתהליך כזה".

על הגדר: גנץ, איזנקוט וטרופר

נוסף לאלה, השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר התבטאו פומבית נגד מסירת הרצועה לידי גורמי אש"ף. מנגד, מי שלא נקטו עמדה מפורשת בעניין הם שרי "כחול לבן", בני גנץ, גדי אייזנקוט וחילי טרופר. כך או כך, גם אם השלושה יתמכו בעמדת גלנט, עדיין מדובר במיעוט.

גנץ ואיזנקוט. לא נקטו עמדה מפורשת בעניין, צילום: אורן בן חקון

כזכור, בישיבת הקבינט המדיני ביום שישי נתגלע ויכוח בין גלנט לבין מספר שרים מהליכוד. שר הביטחון אמר כי מבחינתו ניתן להעביר את ניהול העניינים האזרחיים בעזה "לכל מי שבתעודת הזהות שלו לא רשום חמאס".

בתגובה, השר יריב לוין אמר כי המשמעות היא שחברי פתח' מקובלים על מערכת הביטחון כמי שיהיו בעלי האחריות בעזה. גלנט הסביר בתגובה, כי יש שלושה מצבים פוטנציאליים לעתיד הרצועה: ניהולה בידי חמאס שלכך ודאי ישראל תתנגד, כאוס וגורמים מקומיים שאינם חמאס. הוא הסביר כי האפשרות השלישית היא הרע במיעוטו.

הרע במיעוטו

בסביבת גלנט אישרו את הדברים ואמרו כי בבחירה בין אפשרויות לא אידאליות, התרחיש הטוב ביותר הוא יצירת מצב בעזה בדומה לזה שקיים ביהודה ושומרון.

במתווה זה, ישראל היא בעלת האחריות הביטחונית על רצועת עזה אף הגורמים הפתח'יסטים אחראים על הניהול האזרחי ומסייעים במאבק הצבאי מול חמאס כפי שקורה ביו"ש. כאמור, בקבינט שוררת התנגדות נרחבת למתווה זה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו