ישראל וארה"ב: ארבע יוזמות ליציאה מרצון של תושבי עזה למדינות אחרות

התכנית שנחשפה ב"ישראל היום" הוצגה לבכירים משתי המפלגות בבית הנבחרים ובסנאט - קיבלה את ברכתם • כעת מקודמות שלוש תוכניות דומות • המדינות המדוברות: מצרים, עיראק, תימן וטורקיה

עזתים נעים מצפון לדרום רצועת עזה. צילום: איי.פי.

פרטים חדשים נחשפים היום (חמישי) על ההצעות ליישב מחדש תושבים מרצועת עזה במדינות ערב וברחבי העולם.

מלבד התוכנית שנחשפה באתר "ישראל היום", מועלות כעת שלוש יוזמות נוספות המציעות לציבור בעזה להגר למדינות אחרות. יודגש כי בכל ההצעות מדובר בהגירה מרצון בלבד, ולא בכפייה.

הממשל האמריקני הודיע כבר בשלבים הראשונים של המלחמה כי יתנגד להוצאה כפויה של תושבי עזה מהרצועה. עם זאת, מההצהרות הרשמיות עולה כי לעזיבה מרצון הממשל לא יתנגד. באתר "ישראל היום" נחשפה יוזמה, עליה לקח חסות פומבית חבר בית הנבחרים של ארה"ב ג'ואי ווילסון, לפיה ארה"ב תתנה את המשך הסיוע הכלכלי שלה למצרים, לטורקיה ולתימן בכך שיישבו בשטחן תושבים שיעזבו את עזה. התוכנית הוצגה לבכירים בבית הנבחרים ובסנאט משתי המפלגות, וקיבלה את ברכתם.

תיעוד: תושבי עזה מתפנים במסדרון ההומניטרי | דובר צה"ל

"לא רק מצרים"

"חמאס לא מאפשר לפליטים לעזוב, ומצרים לא מסכימה לפתוח את גבולותיה", כותבים מחברי התוכנית, "הפתרון המוסרי היחיד הוא להבטיח שמצרים תפתח את גבולותיה ותאפשר לפליטים להימלט משליטת הרודנים של חמאס. ממשלת ארה"ב מספקת למצרים כ־1.3 מיליארד דולר בסיוע חוץ, וניתן להקצות את הכספים הללו לפליטים מעזה שיורשו להיכנס למצרים.

"אסור שמצרים תהיה המדינה היחידה. עיראק ותימן מקבלות כמיליארד דולר בסיוע חוץ אמריקני, וטורקיה מקבלת יותר מ־150 מיליון דולר. כל אחת מהמדינות הללו מקבלת מספיק סיוע חוץ, ויש לה אוכלוסייה גדולה מספיק כדי להיות מסוגלת לקלוט פליטים, המצטברים לפחות מ־1% מאוכלוסייתה". מנסחי היוזמה קוראים לממשלת ארה"ב "להקצות את הסיוע הכספי למצרים, לעיראק, לתימן ולטורקיה - בתנאי שיקבלו מספר מסויים של פליטים".

התוכנית מפרטת את מספר התושבים העזתים שתקבל כל אחת מהמדינות: מיליון במצרים (0.9% מהאוכלוסייה), חצי מיליון בטורקיה (0.6% מהאוכלוסייה), 250 אלף בעיראק (0.6% מהאוכלוסייה), ועוד 250 אלף בתימן (0.75% מהאוכלוסייה). כאמור, כל אחת מהמדינות האלו מקבלת סיוע כספי נרחב מארה"ב, ולדברי המתכננים, כאמור, צריך להתנות את המשכו בקבלתם של העזתים.

מליאת הקונגרס האמריקני, צילום: רויטרס

הם מציינים עוד: "זו לא תהיה הפעם הראשונה שמדינות אחרות יקבלו פליטים. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, למשל, יותר מ־6 מיליון אוקראינים נמלטו מהמדינה. מאז 2011, 6.7 מיליון סורים נמלטו מסוריה. 3.2 מיליון פליטים סורים הועברו לטורקיה, 789 אלף ללבנון, 653 אלף לירדן ו־150 אלף למצרים. מדינות אחרות במזרח התיכון ובאירופה קיבלו מאות אלפים".

יוזמה נוספת ממשיכה להיות מקודמת על-ידי חברי הכנסת דני דנון (הליכוד) ורם בן-ברק (יש עתיד), שהעלו את הנושא על סדר היום הבינלאומי. השניים משוחחים עם מנהיגים בעולם, ואף קיבלו פניות ממדינות שמתעניינות ביוזמה.

"עזה לעולם"

תוכנית שלישית נקראת "עזה לעולם - התנועה להגירה הומניטרית של תושבי הרצועה", ואותה מקדם חבר הליכוד אמיר ויטמן. בשיחה עם "ישראל היום" אמר ויטמן: "השיח הוא גם בכנסת וגם בקרב גורמים בינלאומיים, ובכלל זה בשתי המפלגות בארה"ב. יש הרבה רגישויות ומורכבויות, ולכן כרגע אנשים עוד לא מדברים פומבית, אבל פתוחים לרעיונות. עם זאת, צריך לעשות זאת בעדינות". לדבריו, "ככל שיהיה ברור שבישראל מעוניינים בכיוון הזה, הדבר ישפיע על הגורמים הבינלאומיים".

יוזמה רביעית מקודמת בארה"ב על-ידי קבוצת תומכי ישראל משתי המפלגות, ונקראת "מעבר עזה - סיוע לתושבי עזה שאינם לוחמים לעזוב אותה". פרופסור אדוארד (קואצ') ווינהאוס הוא הרוח החיה מאחוריה.

פליטים בדרום רצועת עזה צילום: GettyImages

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר