יוזמה חדשה בקונגרס האמריקני: התניית הסיוע למדינות ערב בקליטת פליטים מעזה

התוכנית הוצגה לבכירים בבית הנבחרים ובסנאט משתי המפלגות וקיבלה את ברכתם • "ישראל מבקשת להימנע מפגיעה באזרחים אבל חמאס לא מאפשר לפליטים לעזוב ומצרים לא מסכימה לפתוח את גבולותיה" • המדינות שיתבקשו לקלוט מספר מסוים של פליטים הן מצרים, עיראק, תימן וטורקיה, שמקבלות סיוע חוץ אמריקני

הקונגרס האמריקני (ארכיון). צילום: אי.פי

קליטת מיליוני עזתים בתמורה להמשך הסיוע: יוזמה חדשה בקונגרס בוושינגטון קוראת להתנות את הסיוע האמריקני למדינות ערב, בנכונות לקלוט פליטים מעזה. התכנית הוצגה לבכירים בבית הנבחרים ובסנאט משתי המפלגות וקיבלה את ברכתם. מי שבירך בפומבי על ההצעה ומקדם אותה הוא חבר בית הנבחרים הוותיק, ג'ואי ווילסון. שותפיו מבקשים לשמור בשלב זה על פרופיל נמוך, בנימוק שבולטות תקשורתית עלולה להביא לטרפוד ההצעה. 

התושבים צועדים לכיוון דרום הרצועה: כתבת "ישראל היום" בעזה \\ דנה בן שמעון

"ישראל מבקשת להימנע מפגיעה באזרחים אבל חמאס לא מאפשר לפליטים לעזוב ומצרים לא מסכימה לפתוח את גבולותיה", כותבים מחברי התוכנית "הפתרון המוסרי היחיד הוא להבטיח שמצרים תפתח את גבולותיה ותאפשר לפליטים להימלט משליטת הרודנים של חמאס. ממשלת ארה"ב מספקת למצרים כ-1.3 מיליארד דולר בסיוע חוץ, וניתן להקצות את הכספים הללו לפליטים מעזה שיורשו להיכנס למצרים.

הגבולות השכנים סגורים יותר מדי זמן, אך כעת ברור שכדי לשחרר את האוכלוסייה העזתית מהדיכוי הרודני של חמאס ולאפשר להם לחיות ללא מלחמה ושפיכות דמים, על ישראל לעודד את הקהילה הבינלאומית למצוא את דרכים נכונות, מוסריות ואנושיות להעברת האוכלוסייה העזתית".

הפלשתינים נחשפים להרס בעזה, צילום: אי.פי

אך אסור שמצרים תהיה המדינה היחידה", הם מוסיפים. "עיראק ותימן מקבלים כמיליארד דולר בסיוע חוץ אמריקאי, וטורקיה מקבלת יותר מ-150 מיליון דולר. כל אחת מהמדינות הללו מקבלת מספיק סיוע חוץ ויש לה אוכלוסייה גדולה מספיק כדי להיות מסוגלת לקלוט פליטים המצטברים לפחות מ-1% מאוכלוסייתם".

עיקרי התוכנית,

מחברי התוכנית קוראים לממשלת ארה"ב להקצות את הסיוע הכספי הזה למצרים, עיראק, תימן וטורקיה, בתנאי שיקבלו מספר מסוים של פליטים.
התכנית מפרטת את מספר התושבים העזתים שתקבל כל אחת מהמדינות: מיליון במצרים (המהווים 0.9 אחוז מהאוכלוסיה שם), חצי מיליון לתורכיה (0.6 אחוז מהתורכים), 250,000 לעירק (0.6 אחוז מהתורכים), ועוד 250,000 לתימן (0.75 אחוז מהתימנים). כל אחת ממדינות אלה מקבלת כאמור סיוע כספי נרחב מארה"ב, ולדברי המתכננים צריך כאמור להתנות את המשכו בקבלת העזתים. יצוין כי הממשל מתנגד להוצאה כפויה של תושבי עזה מהרצועה אך לא שולל הגירה מרצון של מי שירצו בכך.

יחס האוכלוסייה והסיוע שמקבלות מצרים, עיראק, תימן וטורקיה,

הן מציינים כי "זו לא תהיה הפעם הראשונה שמדינות אחרות יקבלו פליטים. לפי מסד הנתונים של UNHCR, מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, למשל, יותר מ-6 מיליון אוקראינים נמלטו מהמדינה. פולין קיבלה כמעט 1.2 מיליון פליטים אוקראינים, גרמניה קיבלה כמעט מיליון וצ'כיה קרוב לחצי מיליון. כמו כן, מאז 2011 ומלחמת האזרחים הסורית המתמשכת, 6.7 מיליון סורים נמלטו מסוריה כדי להתפזר ברחבי המדינות הסובבות. 3.2 מיליון פליטים סורים הועברו לטורקיה, 789,000 מצאו מקלט בלבנון, 653,000 בירדן ו-150,000 במצרים בעוד מדינות אחרות במזרח התיכון ובאירופה קיבלו מאות אלפים".

מחברי המסמך מציינים כי אונר"א היא גורם בעייתי שמנציח את הסכסוך, בניגוד לסוכנות הפליטים של האו"ם שמיישבת פליטים ברחבי העולם. "אונר"א מתחדשת במנדט של האו"ם כל 3 שנים ומקבלת מימון בעיקר מארה"ב, קנדה, בריטניה והאיחוד האירופי, כולם תומכים נלהבים של ישראל. זהו ארגון שמפיץ את נרטיב הפליטים, בלם את שיקומם של פליטים פלשתינים במשך למעלה משבעים שנה ולמעשה העמיק את משבר הפליטים, ולכן חייב להיסגר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר