"הצעה מוטה ומעוותת": העצרת הכללית של האו"ם תדון בלחימה ברצועת עזה

לבקשת ירדן, העצרת תקיים דיון בנוגע למלחמת "חרבות ברזל" – ובהמשך, תצביע על הנושא • ההצעה הירדנית קוראת, בין היתר, להפסקת אש מיידית ולאפשר מעבר סיוע הומניטרי לרצועה • המשלחת הישראלית באו"ם תקפה את ההצעה: "מתעלמת לחלוטין מקיום חמאס ולא מזכירה את הטבח הברברי שביצע"

אולם העצרת הכללית של האו"ם. צילום: איי.אף.פי.

העצרת הכללית של האו"ם תתכנס היום (חמישי) לדיון חירום במלחמת "חרבות ברזל", זאת לאחר בקשה בנושא שהגישה הקבוצה הערבית, אותה מובילה ירדן וארגון המדיניות המוסלמיות.

כינוס העצרת, שיחל בשעה 17:00 (שעון ישראל) יימשך יומיים, כאשר מחר אחר הצהריים תתקיים הצבעה על ההחלטה שהגישה ירדן, שבה, בין היתר, היא "הביעה דאגה גדולה על ההחמרה באלימות ועל הידרדרות המצב באזור, במיוחד ברצועת עזה ובשאר השטחים הפלשתיניים הכבושים (כך במקור, א"כ), כולל במזרח ירושלים ובישראל". בנוסף, הירדנים קראו להפסקת אש מיידית, ביקשו שכל הצדדים "ימלאו באופן מלא ומיידי את המחויבות שלהם לחוק הבינלאומי" וגם לאפשר לאזרחים, לאנשי האו"ם ולאנשי ארגונים רפואיים והומניטריים שונים להתפנות מצפון הרצועה ולעבור לחלק הדרומי שלה.

מזכ"ל האו"ם מבהיר את דבריו: "בהלם מההצגה המסולפת של דבריי"


הדיון ייפתח בנאום מהצד הפלשתיני, כשלאחר מכן יהיה זה גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם, שידבר בשם הצד הישראלי, ובהמשך יינאמו גם מקבילו הירדני ושר החוץ האיראני. במשלחת הישראלית לאו"ם מדגישים כי ההצעה הירדנית "מוטה ומעוותת, ומתעלמת לחלוטין מקיומו של חמאס ואינה מזכירה אותו או את הטבח הברברי שביצע. ההצעה החד-צדדית והמנותקת מהמציאות קוראת להפסקת אש מיידית, ואינה מתייחסת כלל לירי הטילים והרקטות על ישראל או לזכותה של ישראל להגן על עצמה".

עוד נכתב בהצעה הירדנית כי "יש להגן על האזרחים בהתאם לחוק הבינלאומי תוך התייחסות לאבידות האזרחיות הרבות ולנזק הרחב שנגרם, להדגיש את הצורך בקבלת אחריות ואת החשיבות בביצוע חקירות עצמאיות ושקופות בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים".

בהצעה נכתב גם, בין היתר, כי ירדן מביעה "חשש גדול מהמצב ההומניטרי הקטסטרופלי ברצועת עזה ולהשלכות שלו על האוכלוסייה האזרחית", היא אף קראה לתמוך במאמצי מזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש להעביר סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה ואף ציינה כי "יש להגיע לפתרון ארוך טווח לסכסוך הישראלי-פלשתיני, אליו ניתן להגיע רק באמצעי שלום".

גלעד ארדן באו"ם (ארכיון), צילום: שחר עזרן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר