נתניהו בתגובה לביקורת של ביידן: "ישראל הייתה ותישאר תמיד דמוקרטיה תוססת"

רה"מ נאם בוועידת ביידן לדמוקרטיות: "יש לנו הזדמנות לפשרה היסטורית של קונצנזוס לאומי, עלינו לנוע ממחאה להסכמה" • אחרי "חציית קו אדום" ו"אין מצב" - הנחייה לחברי הכנסת ממפלגת השלטון להפסיק לשוחח בתקשורת על יחסי ישראל-ארה"ב • גורם מדיני בכיר דוחה את הטענות לפגיעה בקשר בין שתי המדינות • לדבריו, הדרגים המקצועיים והביטחוניים ממשיכים את שיתוף הפעולה כרגיל • בכירים במערכת מסרו: ברמה הפקידותית והמערכתית - הכל כשורה

נתניהו וביידן, צילום: אורן בן חקון, אי.פי.אי

המחלוקת על הרפורמה המשפטית לעיני כל העולם: נתניהו השתתף הבוקר (רביעי) ב"ועידת ביידן לדמוקרטיות", כנס בינלאומי מקוון בחסות הנשיא האמריקני בו נשאו נאומים כמה מנהיגים מהעולם, בכללם ביידן. נתניהו הקדיש את נאומו למחלוקת על הרפורמה המשפטית והציג את לב המחלוקת בין הגושים.

דבריו של נתניהו מגיעים על רקע ההכרזה על עוצר ראיונות בליכוד, בעקבות תגובות של חברי קואליציה ובראשם נציגי מפלגת השלטון על דברי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו", לשכת ראש הממשלה הנחתה את השרים לא לפרסם כל התייחסות נוספת "לעניין יחסי ישראל-ארה"ב". נתניהו סיפר בוועידה כי את עשרים השנים האחרונות הקדיש לשחרור הכלכלה הישראלית מכבלי הבירוקרטיה והמיסים, "מה שהוביל לשגשוג שהגיע גם לעשירים וגם לעניים. ישראל הפכה להיות שחקן כלכלי על המפה העולמית".

"דמוקרטיה ראויה וזכויות אדם". מליאת הכנסת, צילום: אורן בן חקון

בנוגע לרפורמה אמר כי "כעת יש דיון שני. הדיון הוא איך מבטחים דמוקרטיה ראויה וזכויות אדם. צריך לקחת בחשבון את השיקולים של שני הצדדים, להבטיח שבית המשפט יישאר עצמאי ובה בעת לתקן את מה שצריך. בתגובה לדאגות של כמה ממשלות הכרזתי על עצירה. יש לנו הזדמנות לפשרה היסטורית של קונצנזוס לאומי. זו הזדמנות שישראל חיכתה לה. עלינו לנוע ממחאה להסכמה. ישראל הייתה ותישאר תמיד דמוקרטיה תוססת", דברי נתניהו.

גורם מדיני בכיר: "פעילויות מתוכננות נמשכות כסדרן"

גורם מדיני דוחה את הטענות לפגיעה בקשרים שבין ישראל וארה"ב. הגורם המדיני התייחס לעימות המילולי בין הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו הלילה, ואמר לישראל היום כי לוויכוח הפומבי בין המנהיגים אין השלכה או השפעה על פעילות הדרגים המקצועיים והביטחוניים של שתי המדינות. לדבריו, פעילויות שהיו מתוכננות נמשכות כסדרן ואף מתהדקות. ברמה הפקידותית והמערכתית הכל מתנהל כשורה.

הנשיא ביידן אומר שלא יזמין את נתניהו בזמן הקרוב | רויטרס

בתוך כך, ח"כ דן אילוז (הליכוד) פנה הבוקר במכתב לכל חברי הקונגרס האמריקני, הרפובליקנים והדמוקרטים, בטענה כי הצהרת הנשיא ביידן אתמול (שלישי) היתה "חציית קו אדום בין המדינות" ואף מבקש מהם כרשות המחוקקת להפעיל את כובד משקלם כדי למנוע הצהרות מסוג זה מצד הנשיא האמריקני בעתיד. אילוז שעומד בקשר עם מספר חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטיים בחר לשלוח הבוקר את מכתבו לכל אחד ואחת מחברות הקונגרס האמריקני בשל התכיפות שהוא רואה באי העמקת השבר בין המדינות. 

מכתב לכל חברי הקונגרס. דן אילוז (ארכיון),
"חיילים נהרגו". ניסים ואטורי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

גם סגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי (הליכוד) תקף את דברי ביידן: "אין מצב שארה"ב מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל. יש פה דמוקרטיה, שלא יכפה עלינו". ואטורי אף האשים את נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה במוות של חיילים בצוק איתן. בריאיון ל-103FM טען ואטורי כי "היה מקרה בצוק איתן שארה"ב החליטה על אמברגו נשק על טילי הלפייר לאפצ'י, וישראל הסתדרה. חיילים נהרגו לדעתי גם בזכות התמיכה האמריקנית במירכאות".

 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר