הרחבת הסכמי אברהם בפתח: מגעים מתנהלים עם אינדונזיה, סומליה, ניז'ר ומאוריטניה

בזמן שההתקדמות בכינון היחסים עם סעודיה הצטננה, שר החוץ כהן וראש הממשלה נתניהו פועלים עם ארה"ב ואירופה להרחיב את הסכמי הנורמליזציה • כעת הכל תלוי במצב בהר הבית ברמדאן, שעלול להשפיע גם בציר המדיני

חתימת הסכמי אברהם. עוד מדינות יצטרפו?, צילום: אבי אוחיון, לע"מ

עוד הסכמי נורמליזציה בדרך? בזמן שההתקדמות בכינון יחסים בין ישראל לסעודיה הצטננה בעקבות המשבר בין ארה"ב לסעודיה, כעת פועלים לחצוב דרך מול ארבע מדינות ולהרחיב את הסכמי אברהם כבר בחודשים הקרובים. ל"ישראל היום" נודע כי שר החוץ אלי כהן ומשרד החוץ פועלים מול מאוריטניה, סומליה, ניז'ר ואינדונזיה לפריצת דרך בכינון היחסים עימן.

מאחורי הקלעים מעורבים בקידום המגעים רה"מ נתניהו, כמובן, ובכירים במחלקת המדינה האמריקנית, ובהם אנתוני בלינקן, ג'ייק סאליבן ועמוס הוכשטיין. מול מאוריטניה מתקיימים מגעים מתקדמים יותר, כפי שרמז רק בשבוע שעבר שר החוץ כהן בפגישה עם שרת החוץ של גרמניה, אז ביקש ממנה באופן רשמי להפעיל את קשריה כדי לסייע לישראל לפרוץ את הדרך מול מאוריטניה וניז'ר.

הרחבת הסכם אברהם בדרך?,

הבשלת יחסים

למאוריטניה היו בעבר יחסים דיפלומטיים עם ישראל, שכוננו באופן רשמי ב־1999 והסתיימו כעשור לאחר מכן בעקבות מבצע עופרת יצוקה ב־2010. בעוד מול מאוריטניה מדובר כמעט בהבשלת יחסים, ישראל פועלת בד בבד מול סומליה וניז'ר לבניית יחסים בדרג בינוני בשלב הראשון.

מול סומליה לא התקיימו מעולם יחסים דיפלומטיים, אולם בשנה החולפת דווח כמה פעמים על כך שהנשיא המכהן חסן שייח' מחמוד מעוניין בכאלה. לישראל יש אינטרס ביחסים עם המדינה, בין השאר בגלל מיקומה האסטרטגי בין מפרץ עדן לאוקיינוס ההודי במבוא לים האדום.

מול ניז'ר לא התקיימו עד כה יחסים רשמיים, אך גם אלו שהתקיימו לתקופה קצרה באופן לא רשמי ספגו טלטלות בתקופת מלחמת יום כיפור ובאינתיפאדה השנייה - ומאז לא נעשו מאמצים מצידה של ישראל לכונן מחדש את היחסים. לישראל שני אינטרסים מול המדינה, הנחשבת נחשלת: האחד היותה של ניז'ר ספקית אורניום עולמית וקשרים עם ישראל יכולים לסכל מכירה של החומר למדינות עוינות, והשני - צמצום הצבעותיה של המדינה נגד ישראל בפורומים בינלאומיים.

עובדים מאחורי הקלעים על פריצת דרך מדינית. נתניהו וכהן, צילום: אורן בן חקון
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, צילום: אי.פי.איי

מד הנפיצות

בחזית אחרת מנסה השר כהן לכונן התחלה של יחסים מול אינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם. אינדונזיה אינה מקיימת קשרים רשמיים עם ישראל, אך בין המדינות מתקיימים בשנים האחרונות קשרים לא רשמיים בתחומי המסחר, הטכנולוגיה והתיירות.

אלא שהסכמים וחגיגות, וכך גם פריצת דרך רשמית מול ארבע המדינות, ייאלצו להמתין לתום חודש הרמדאן ב־20 באפריל. בעולם המוסלמי יעקבו בדריכות אחר התמודדות הממשלה בחודש הקרוב עם פיגועים, אם יהיו, אך בעיקר בסוגיית הר הבית והשמירה על הסטטוס־קוו במקום.

המסגד הגדול בנואקשוט, בירת מאוריטניה, צילום: GettyImages
ג'קרטה, בירת אינדונזיה, צילום: GettyImages

זו הסיבה שישראל הסכימה לערוך את המפגש הרשמי בירדן, כדי לנסות לשלוט באווירה לקראת הימים המתוחים בירושלים מול ירדן והרשות הפלשתינית. מד הנפיצות עדיין גבוה מאוד ועלול לבלום את ההתקדמות שהושגה עד כה מול ארבע המדינות. גם בישראל וגם בארה"ב ינסו לפעול כך שהימים המתוחים לא יסיגו לאחור את המאמצים שהושגו עד כה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר