תנועת ה-BDS פרסמה "מפה של הקשרים היהודיים" ועוררה סערה

המפה מציגה בצורה גרפית את רשת הקשרים היהודיים במסצ'וסטס, שכוללת בתי כנסת, בתי ספר וארגוני צדקה • לדברי מפרסמיה, המטרה היא "לחשוף את התמיכה המוסדית המקומית בקולוניזציה של פלשתין" • דובר משרד החוץ: " מדובר בארגון אנטישמי קונספירטיבי" • ארגונים יהודיים בבוסטון: "מגנים את הדמוניזציה הזו"

מפת הקשרים

עליית מדרגה בגילויי האנטישמיות מצד השמאל הרדיקלי בארה"ב: תנועת ה-BDS בבוסטון פרסמה "מפה של הקשרים היהודיים" במדינת מסצ'וסטס, אשר מחוללת סערה וזוכה לגינויים רבים. תחת הכותרת "מנהיגים ציוניים וארגונים ציוניים בעלי עוצמה", מציגה המפה בצורה גרפית ואינטראקטיבית את רשת הקשרים היהודיים כביכול, שכוללת בין היתר בתי כנסת, בתי ספר, ארגוני צדקה ואפילו התארגנות תמימה של יהודים שעוסקים באמנות כתחביב. 

לדברי הפעילים שפרסמו את המפה, מטרתה היא "לחשוף את התמיכה המוסדית המקומית בקולוניזציה של פלשתין, ואת האופן המבני שבו היא קשורה לתופעת העליונות הלבנה המערכתית במקום שבו אנו חיים, ולפרויקטים האימפריאליסטיים של ארה"ב בארצות אחרות". מעבר לרטוריקה האנטישמית הקלאסית, "רשת הקשרים היהודיים" המתוארת במפה כאילו לקוחה מתקופות חשוכות בהיסטוריה. בנוסף, במפה יש מרכיב של איום פיזי מרומז, מאחר שהיא כוללת כתובות של מוסדות יהודיים ושמות של פעילים ומנהלים בהם.

אף שבוסטון רבתי ידועה כאחד המוקדים של השמאל הרדיקלי בארה"ב ושל פעילות תנועת ה-BDS, פרסום המפה עורר זעזוע בקרב ארגונים ומנהיגים יהודיים. "הם מצביעים על התשתית הקהילתית היהודית של אזור בוסטון כאחראית לכל מעשה רשע תחת כיפת השמיים שהם מסוגלים לחשוב עליו", אמר לסוכנות הידיעות היהודית JTA ג'רמי ברטון, מנהל המועצה היהודית לקשרים קהילתיים באזור בוסטון רבתי. 

"ישראל אשמה בביצוע פשעים נגד האנושות". פעילי BDS בברלין, צילום: אי.פי.אי

ברטון הוסיף כי הוא מודאג במיוחד מכך שהמפה הופצה בטוויטר, בליווי שבחים, על ידי ארגון השמאל MPA (ראשי תיבות של Massachusetts Peace Action), שלדבריו נהנה מהשפעה רבה בחוגים הפרוגרסיביים ובקרב פוליטיקאים מקומיים. 

דובר משרד החוץ, ליאור חייט, התייחס גם הוא לפרסום המפה החריגה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "ישראל מגנה בחריפות את פרסום המפה של יהודים מקומיים על ידי תנועת ה-BDS של בוסטון, אשר מאשימה אותם בכל מה שרע באזור בוסטון רבתי. הפרויקט הזה כולו מזכיר דפוסים אנטישמיים מסוכנים של פעילות המוכרת החל מהעת העתיקה ועד לזוועות של המאה ה-20 - דפוסים שהובילו לאלימות כלפי יהודים והמוסדות שלהם".

עוד הוסיף חייט כי "הפרסום חושף את האופי האמיתי והמכוער של ה-BDS בבוסטון, אשר אינו אלא ארגון אנטישמי קונספירטיבי. אנו קוראים לכל בני האדם ההגונים להתייצב נגד הפרסום הזה, ולגנות את הארגון ואת האנשים שמאחורי הקמפיין הגזעני הזה".

מפיצי המפה האנטישמית לא הסתפקו בארגונים המזוהים עם הימין האמריקני, אלא כללו בה גם ארגוני שמאל מתונים יחסית. כך למשל, לצד שדולת איפא"ק מופיעה גם השדולה השמאלנית ג'יי סטריט כחלק "מרשת הקשרים היהודיים הקולוניאליסטית". עוד נכללו במפה הליגה נגד השמצה, ארגון ציוני אמריקה, ארגון הנוער היהודי של בוסטון רבתי, מועצת בתי הכנסת של מסצ'וסטס, המרכז ללימודים יהודיים של אוניברסיטת הרווארד ואפילו קרנות פרטיות שבראשן עומדים יהודים. 

"המטרה שלנו ביצירת המפה הזו הייתה לחשוף ישויות ורשתות מקומיות שממיטות חורבן, על מנת שנוכל לפרק אותן", נכתב באתר האינטרנט שבו פורסמה המפה. "לכל יישות כזו יש כתובת, את פעילותה של כל רשת כזאת ניתן לשבש". 

בהצהרה משותפת של הארגונים היהודיים של בוסטון נאמר כי "כקהילה יהודית, אשר בריתות וקשרים עם ציבורים נוספים הן אבני הפינה של פעילותנו, אנו מגנים את הדמוניזציה הזו של הקהילה היהודית בבוסטון, ואת המתקפה על קשריה עם ציבורים אחרים. זהו אינו ניסיון מוסווה לסמן את הקהילה היהודית - זהו ניסיון מפורש שכולל רשימות ופרסום שמות ספציפיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר