רוב הציבור סבור: תכני מערכת החינוך אינם רלוונטים

74% מההורים טוענים שבתי הספר בארץ לא מספקים ערכים לתלמידיהם • כמחציתם סבורים שהמורים לא טובים מספיק • מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך: "זוהי משימה שמחכה לשר החינוך הבא"

כ־76% מההורים, כך בסקר, הביעו שביעות רצון נמוכה, צילום: יהושע יוסף

במלאכת הרכבת הממשלה מתנהלים מאבקים על תיקי האוצר והביטחון, אך עד כה לא נשמעה דרישה ברורה לתיק החינוך. משרד החינוך הוא מהמשרדים המשמעותיים ביותר, ומי שימלא אותו ייתקל במערכת שקשה מאוד לשנות.

עד היום הרעיונות הגדולים שאיתם הגיעו השרים הסתיימו לרוב בקול ענות חלושה, ולתחושה הזו שותפים גם ההורים: לפי סקר שערכה קרן טראמפ, לכ־42% מההורים אין אמון ביכולתה של מערכת החינוך להוביל רפורמות משמעותיות, להתחדש ולהשתנות.

ההורים מייחסים חשיבות אדירה לחינוך, כנושא השני בחשיבותו לעתידה של מדינת ישראל - מעל לביטחון ומתחת ליוקר המחיה - אך הנתונים צריכים להטריד את מי שייכנס למשרד האחראי לעתיד ילדינו. כ־76% מההורים, כך בסקר, הביעו שביעות רצון נמוכה מתפקודה של מערכת החינוך בישראל.

תוכנית הלימודים לא רלוונטית (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

עוד עולה ש־64% מההורים מודאגים מהמספר הגבוה של תלמידים בכיתה, וכ־74% סבורים שבתי הספר הפכו לבית חרושת לציונים ולא מספקים לתלמידים ערכים. באשר לאיכות הלמידה, כמחצית מההורים (51%) טוענים כי המורים שמלמדים בכיתות "לא טובים מספיק", ו־56% סבורים שהתרומה החשובה ביותר של מערכת החינוך לילדיהם היא בהקניית יכולות חברתיות, בעוד הקניית ידע מדשדשת הרחק מאחור עם 31% בלבד.

כמו כן, 57% מההורים טוענים כי תוכני הלימודים בבתי הספר אינם רלוונטיים למאה ה־21 - טענה שנשמעה גם על ידי מבקר המדינה, ודומה לממצאי הדו"חות שנועדו לבחון את מערכת החינוך הישראלית.


את הסקר ערכה קרן טראמפ במסגרת כנס החינוך הבינלאומי "תתארו לכם", בהשתתפות מומחי חינוך מובילים בארץ ובעולם. הסקר בוצע באמצעות חברת מדגם והפאנל האינטרנטי iPanel, בקרב 501 מרואיינים, הורים לילדים בני 17-6, מתוך מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

לבטל את הרפורמות

בשבוע שעבר פרסמה מפלגת הליכוד את דרישותיה במו"מ הקואליציוני, ובהן חינוך חינם לגילי לידה עד 3, אך בו בזמן נשקל ביטול הרפורמה של שרת החינוך הנוכחית, יפעת שאשא ביטון, והחזרת חובת מבחני הבגרות במקצועות היסטוריה, תנ"ך, ספרות ואזרחות.

נזכיר כי הרפורמה החדשה מבטלת את הבחינות החיצוניות במקצועות אלה והופכת אותן לעבודה עיונית רב־תחומית בכל אחד מהם. זאת לצד שיטות לימוד חדשות ומטלות שעד כה התלמידים לא נדרשו להן, ואמורות היו להעניק להם כלים שונים כגון מיומנויות אקדמיות.

לדברי אלי הורוביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך, "אנו חיים בעולם של מידע, תוכנות וקצב שינויים מטורף. ההורים הצהירו בסקר שהבעיה המרכזית של החינוך היא בכישלון להדביק את קצב השינויים, עד כדי כך שהחינוך כבר אינו רלוונטי לעתיד שמחכה לילדנו".

מחכים לשר הבא. אלי הורוביץ, צילום: אינגריד מולר

"אמנם בשנים האחרונות מערכת החינוך החלה בצעדים חשובים שנועדו לאפשר לבתי הספר לקפוץ למאה ה-21,ֶ אך זוהי משימה שמרביתה עדיין מחכה לשר או לשרת החינוך הבאה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר