דובר צה"ל: "איראן ושלוחותיה סיכנו את כל המזה"ת"; צה"ל מגייס שתי חטיבות מילואים ללחימה בעזה

שר הביטחון גלנט בסוללת חץ 3: "ידענו לילה דרמטי והבאנו תוצאות מרשימות; יש לנו הזדמנות לייסד ברית אסטרטגית כנגד האיום החמור מטהרן" • עזתים שנשלחו על ידי חמאס לצפון רצועת עזה, נאלצו לחזור דרומה בהמוניהם • שר החוץ האיראני: "הודענו למדינות השכנות 72 שעות לפני תחילת המתקפה" • חמאס השיב בשלילה למתווה שהונח בפניו על ידי המתווכות • מנהיגי G7 ידונו בתקיפה האיראנית • מפקד משמרות המהפכה: "התחלנו דף חדש במאבק" • משרד החוץ האיראני זימן את שגרירי בריטניה, צרפת וגרמניה

בסרטון שרץ ברשתות החברתיות הערבים מדווחים על טיל שיוט מעל בצרה. צילום: רשתות ערביות

היום ה-191 למלחמה: חמאס דחה את הצעת המתווכות להפסקת אש, כך הודיע הבוקר (ראשון), משרד ראש הממשלה. לאחר התקיפה האיראנית שהתרחשה הלילה, הודיע הנשיא ביידן לנתניהו, שארה"ב מתנגדת לתגובה ישראלית, ולא תשתתף בתקיפה כזו. העולם מגנה את המתקפה האיראנית. דיווחים על תקיפה בעומק לבנון. 

 

עדכונים שוטפים

03:00: ביידן שוחח עם ארבעה מנהיגי קונגרס בנוגע להתקפה של איראן על ישראל. בשיחתו עם מנהיג הסנאט צאק שומר, מנהיג המיעוט בסנט צ'אק מקונל, יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון, והאקים ג'פריס, דן הנשיא האמריקני בחשיבות של קידום חבילת סיוע החוץ שהייתה תקועה בשל חילוקי דעות פוליטיים. (דור מלול, ארה"ב)

02:00: מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ירדן, סעודיה, מצרים וטורקיה. בלינקן חזר ואמר כי ארה"ב לא מחפשת הסלמה ותמשיך לתמוך בהגנה של ישראל. בשיחתו עם שר החוץ המצרי, הוא דן גם בצורך להגביר את הסיוע ההומניטרי לעזה, להגן על אזרחים פלשצינים ולהשיג הפסקת אש מיידית שתבטיח את שחרורם של כל החטופים.

0:05: בוטלו הנחיות פיקוד העורף, מסגרת החינוך יפעלו כרגיל היום.   

0:04: גורמים במשרד ההגנה האמריקאי אמרו הערב לעיתון הוושינגטון פוסט כי ארה"ב מאפיינת את המתקפה האיראנית כתרחיש החמור ביותר שהיא צפתה. הגורמים הכחישו את הדיווחים לפיהם איראן הודיעה שלושה ימים מראש על כוונותיה הצפויות והדגישו כי מטרתם הייתה זריעת הרס והרג.

23:50: וול סטריט ג'ורנל מפי שלושה גורמים מערביים: ישראל עשויה להגיב בקרוב למתקפה האיראנית.

23:03: ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט מצייץ באנגלית בטוויטר, על המתקפה האיראנית: "כאשר אתה יורה 350 עצמים מעופפים מתוזמנים לפגוע בישראל באותו רגע. כאשר אתה משתמש בשלושה סוגי נשק שונים מהותית - טילי שיוט, טילים בליסטיים ומל"טים, אתה מחפש לחדור להגנת ישראל ולהרוג ישראלים".

"הממשל האמריקני אומר לנו: "זה ניצחון, כבר הרווחתם על ידי סיכול הטילים. אין צורך בפעולה נוספת". לא, זה לא ניצחון. כן, זו הצלחה יוצאת דופן של מערכות ההגנה האווירית של ישראל, אבל זה לא ניצחון. כאשר בריון מנסה להכות אותך 350 פעמים ומצליח רק שבע פעמים, לא ניצחת".

אתה לא מנצח במלחמות רק על ידי יירוט הפגיעות של האויב שלך, וגם לא מרתיע אותו. האויב שלך פשוט יתאמץ יותר עם עוד נשק ושיטות טובים יותר בפעם הבאה. איך אתה מרתיע? על ידי גביית מחיר כואב מאוד. זה לא נכון לומר "אף אחד לא נפגע". יש ילדה ישראלית-ערבית בת 7 בשם אמינה אלחסוני שנלחמת על חייה. זה מי שהפחדן חמינאי פגע בו".

22:05: חמאס דבק בעסקה בשלושה שלבים כאשר כל אחד מהם נמשך 42 ימים. בארגון מתנים שבשלב הראשון כוחות צה"ל יבצעו נסיגה ל"קו ההפרדה" בכל האזורים בשלב הראשון, ודורשים את חזרת העזתים לצפון הרצועה תוך הבטחת "חופש תנועה" בכל האזורים.

22:01: הנשיא ביידן שוחח היום (ראשון), עם המלך עבדאללה השני על המצב במזרח התיכון. ביידן גינה בחריפות את המתקפה שפתחה איראן שאיימה גם על ירדן והעם הירדני. שני המנהיגים ציינו כי הם ממשיכים לעקוב אחר המצב ויישארו בקשר הדוק במהלך הימים הקרובים. הם גם דנו במצב בעזה, ואישרו מחדש את שיתוף הפעולה שלהם להגברת הסיוע ההומניטרי הקריטי לעזה ולמציאת דרך לסיים את המשבר בהקדם האפשרי.

21:47: דוברות עיריית אילת: גורמי הביטחון במרחב אילת מדווחים, כי בשעה 21:45 בוצע יירוט מוצלח של כיפה ימית בעומק המפרץ. לא הופעלה התרעה.

99% הצלחה. מפת היירוטים של טילי השיוט, הבליסטיים והכטב"מים, צילום: דובר צה"ל
יירוט מהכיפה הימית של ספינת חיל הים, מעל שמי אילת, צילום: דובר צה"ל

21:38: דיווח בניו יורק טיימס: יושב ראש בית הנבחרים של ארצות הברית מייק ג'ונסון: "הרפובליקנים מבינים את ההכרח לעמוד לצד ישראל". על חבילת הסיוע לישראל ואוקראינה: "אנחנו מתכוונים לנסות שוב השבוע. כרגע, אנחנו בוחנים את האפשרויות ואת כל הבעיות". 

המימון של ארה"ב הן לישראל והן לאוקראינה נחלש בקונגרס; מר ג'ונסון סירב בתחילה לקחת חבילת סיוע של 95 מיליארד דולר לישראל, אוקראינה וטייוואן שעברה בסנאט, והסנאט סירב לקבל הצעה רפובליקנית בבית הנבחרים שהתנתה את הסיוע לישראל בקיצוץ בהוצאות המקומיות.

21:23: מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר תקפו בשעות האחרונות מספר מבנים צבאיים ותשתית טרור של ארגון הטרור חיזבאללה במרחבים כפר כילא, מרון א-ראס ומרכבא שבדרום לבנון. בנוסף, הותקפה עמדת תצפית של הארגון במרחב אל מטמורה. 

21:05: שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "כפי שהזהרתי, הוויתור על הקווים האדומים של ישראל והרדיפה אחרי החמאס לעסקה רק מרחיקים את הסיכוי להחזיר את כולם הביתה. הגיע הזמן להפיק לקחים, לשנות כיוון, להמשיך לרפיח עכשיו ולהחזיר את השליטה הישראלית המלאה בכל רחבי רצועת עזה".

21:00: דובר צה"ל על הירי מאיראן: "מתוך מאות שיגורים, מספר טילים בודדים בלבד חדרו לשטח מדינת ישראל וגרמו לנזק קל בלבד לתשתית בבסיס נבטים, בסמוך למסלול הסעה ובציר במרחב החרמון. תפקוד בסיס נבטים לא נפגע, המטוסים המשיכו להמריא ולנחות ולמלא את משימות ההגנה והתקיפה - גם במהלך הלילה, ולאורך היום. כוחות צה"ל פרוסים בכלל הזירות, ערוכים וממשיכים בהגנה על מדינת ישראל".

תיעוד הפגיעה בציר במרחב החרמון, צילום: דובר צה"ל
תיעוד הפגיעה בבסיס נבטים, צילום: דובר צה"ל

20:55: שר החוץ ישראל כ"ץ שוחח הערב (ראשון), עם שר החוץ של מצרים. "שוחחתי הערב עם שר החוץ המצרי סאמח שוקרי והדגשתי בפניו את זכותה של ישראל להגן על עצמה מפני המתקפה חסרת התקדים של איראן. אמרתי לו שאיראן ושלוחותיה הן האיום המרכזי על יציבות המזרח התיכון, ועל המדינות המתונות באזור, יחד עם מדינות העולם, לפעול במטרה לבלום את תוקפנות איראן. הקשר עם מצרים חשוב, נמשיך לעבוד בשותפות לשמירה על היציבות והביטחון באזור".

20:40: תא"ל דניאל הגרי בהצהרה לתקשורת: "אנחנו בעיצומה של יממה משמעותית. בשעות האחרונות קיימנו הערכת מצב להגנה ולהתקפה. נמשיך לעדכן בכל שינוי שיהיה באופן מיידי. ההתנהלות המופתית שלכם בעורף אמש ולאורך המלחמה ראויה להערכה גדולה - בכך אנחנו מביאים להצלת חיים. בכל מקום שבו ניתן להקל את ההנחיות לעורף - נעשה זאת".

"אנחנו אחרי קרב אווירי מורכב ומוצלח. איראן והשלוחות שלה סיכנו את כל המזרח התיכון. איראן חסמה אמש את המרחב האווירי של מדינות האזור תוך היא משגרת 350 שיגורים שונים. מדובר על 60 טון חומר נפץ שיכלו לפגוע בצורה אדירה בכל מדינה באזור. עם עשרות מטוסי קרב לצד מערכות ההגנה בליווי הקואליציה העולמית יירטנו 99% מהאיומים. זו פעם ראשונה שקואליציה בינלאומית כזו פועלת מול איראן".

"איראן רצתה לפגוע בתשתיות אסטרטגיות ולכן ביצעה ירי נרחב תוך ניסיון לפגוע בבסיס נבטים של חיל האוויר. התוכנית של איראן נכשלה. מספר טילים בודד הצליח לחדור לשטח הארץ".

"במקביל אנחנו עדיין ממשיכים להילחם בעזה. כוחותינו נלחמים במחנות המרכז ובימים הקרובים נגייס שני פלוגות נוספות. גם ביממה הזו אנחנו לא שוכחים לרגע את 133 החטופות והחטופים שלנו המוחזקים בעזה. השבת החטופים היא החובה העמוקה שלנו, לא לפספס שום אפשרות להחזיר אותם הביתה זו החובה שלנו". 

20:29: הצהרת מנהיגי G7 על המתקפה של איראן נגד ישראל: "אנו, מנהיגי ה-G7, מגנים באופן חד משמעי את המתקפה הישירה וחסרת התקדים של איראן נגד ישראל". 

19:53: מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן בחשבון ה-X: "הבוקר (ראשון), נפתחה מחדש מאפיית WFP בצפון הרצועה. מאפייה זו עשויה לייצר כ-650,00 לחמי פיתות מדי יום. מאפייה זו מצטרפת ל-2 מאפיות נוספות שנפתחו מחדש במרכז עזה בשבוע שעבר, כאשר כיום ישנם יותר מ-23 מאפיות פועלות בעזה, המספקות למעלה מ-3 מיליון לחמי פיתות מדי יום לתושבי הרצועה".

19:10: כך נראים רסיסי היירוט של המתקפה האיראנית על ישראל, בים המלח.

רסיסי היירוט של המתקפה האיראנית, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
רסיסי היירוט של המתקפה האיראנית, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
רסיסי היירוט של המתקפה האיראנית, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

19:02: בהתאם להערכת המצב, צה״ל מגייס בימים הקרובים כשתי חטיבות מילואים למשימות המבצעיות בגזרת עזה. גיוסם יאפשר את המשך המאמץ והמוכנות להגנה על מדינת ישראל ושמירה על בטחון התושבים.

18:44: הנשיא הרצוג בריאיון ל"סקיי ניוז": "התקיפה של איראן הייתה הכרזת מלחמה, אך אנחנו מחפשים שלום".

18:35: הרמטכ"ל שוחח עם מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב: שיתוף הפעולה ההדוק בין הצבאות לאורך המלחמה הביא ליצירת קואליציית הגנה חזקה שהוכיחה את עצמה אמש.

18:10: אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. לא יתקיימו מסגרות לילדים.

הנחיות פיקוד העורף, צילום: פיקוד העורף

17:55: בבית הלבן מאשרים: ביידן הבהיר לנתניהו שארה"ב לא תיקח במתקפה נגד איראן.

17:41: הערב בקריה: סבירות גבוהה להצהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר הביטחון יואב גלנט ושר הקבינט גנץ. 

17:17: שר הביטחון גלנט בסוללת חץ 3: "ידענו את אחד הלילות הדרמטיים ביותר, בזכות פעולת הכנה מתמשכת הבאנו תוצאות מרשימות. יש לנו הזדמנות לייסד ברית אסטרטגית כנגד האיום החמור מטהרן". כמו כן סייר שר הביטחון יחד עם שגריר ארה"ב בישראל בחמ"ל ההגנה האווירית המשותף לצבאות.

גלנט בסוללת חץ 3: ״יש לנו הזדמנות לייסד ברית אסטרטגית כנגד האיום החמור מטהרן״ // צילום: אלעד מלכה ושירה קינן

בביקור השתתפו מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל׳) אייל זמיר, ראש מפא״ת תת אלוף (מיל׳) ד״ר דני גולד, מפקד מערך ההגנה האווירית תת אלוף גלעד בירן וראש מנהלת "חומה" במשרד הביטחון משה פתאל.

17:12: אחרי שעזתים נשלחו על ידי חמאס לצפון רצועת עזה, הם נאלצו לחזור דרומה בהמוניהם.

עזתים חוזרים לדרום רצועת עזה אחרי שניסו לחזור לצפונה // צילום: רשתות ערביות

16:13: ראש ממשלת בריטניה לשעבר, ‏בוריס ג׳ונסון: "ההסתערות האיראנית על ישראל מקוממת ויש להדוף אותה. ‏גאה בכך שה-RAF (חיל האוויר הבריטי) היה מעורב. ‏הגיע הזמן שכל חבריה ובעלי בריתה של ישראל יתגייסו להגנת הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

16:05: החלה פגישת קבינט המלחמה המצומצם בנושא המתקפה האיראנית.

16:04: שר התרבות והספורט (ליכוד), מיקי זוהר: "תגובה רופסת מול התוקפנות האיראנית חסרת התקדים היא המשך הקונספציה המיושנת של היגיון סביר מול טרוריסטים אכזריים. ‏זה נכשל מול חמאס וקיבלנו את ה-7 באוקטובר, זה נכשל מול חיזבאללה שתוקפים אותנו ללא הרף והביאו לפינוי תושבי הצפון, וזה ייכשל מול איראן שלא היססה לתקוף את ישראל באופן ישיר".

15:59: הולנד ממליצה לאזרחים להימנע מכל נסיעה לישראל בשל המצב הביטחוני הלא ברור. כך דיווחה סוכנות הידיעות ANP.

15:43: נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, מגנה את התקפת המל"טים והטילים האיראנית על ישראל: "אנחנו באוקראינה מכירים את היטב את הזוועות של מתקפות דומות מצד רוסיה, שמשתמשת באמצעים ובטקטיקות דומות. רעש 'השאהד', אמצעי של טרור, הוא אותו הרעש מעל שמי המזה"ת ואירופה, הרעש הזה חייב להעיר את העולם החופשי להפגין אחדות כנגד הטרור הבינלאומי".

15:37: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "כדי לייצר הרתעה במזרח התיכון - בעל הבית חייב להשתגע. אסור שהתגובה של ישראל תהיה 'דרדלה', בסגנון הפצצות הדיונות שראינו בשנים הקודמות בעזה. תפיסות ההכלה והמידתיות הן תפיסות שעברו מהעולם ב-7 באוקטובר".

15:33: מקורות דיפלומטיים טורקיים לרויטרס: שר החוץ האיראני אמר לעמיתו הטורקי כי מבצע התגמול של איראן נגד ישראל הסתיים.

15:24: משרד החוץ: "על איראן לשלם מחיר על תוקפנותה. ‏המחיר הראשוני חייב להיות הכרזה מיידית על ארגון משמרות המהפיכה - ששיגר הלילה את מתקפת הטרור הנרחבת - כארגון טרור. בעקבות מתקפת הטילים, טילי השיוט והכטב"מים ששיגרה איראן, על איראן חייבות להיות מוטלות סנקציות כואבות כולל בתחום הטילאות ובתחומים נוספים".

15:21: דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, לרשת NBC: ביידן לא מאמין שהתקיפה האיראנית צריכה להסלים למלחמה רחבה יותר, ישראל הפגינה יכולת מדהימה והראתה כי אינה עומדת לבדה.

14:52: ארגון המודיעין של משמרות המהפכה קרא לאיראנים לזהות תמיכה בישראל ברשתות במדינה ולהעביר לו מידע על כך.

14:49: שר החוץ האיראני טוען כי טהרן הודיעה למדינות הסמוכות לה על המתקפה נגד ישראל 72 שעות לפני שיצאה לפועל.

14:46: גורם ישראלי ל-CNN: ישראל תגיב למתקפה של איראן, אך היקף התגובה טרם נקבע. ישראל עדיין לא החליטה אם 'לשבור את הכלים' או להגיב בצורה מדודה.

14:33: הטלוויזיה הממלכתית באיראן מפרסמת סרטון ובו מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי מורה על פתיחת המתקפה נגד ישראל. על פי האופוזיציה האיראנית, הסרטון שפורסם ב-Sedavasima מציג את רגע תחילת פעולת משמרות המהפכה נגד ישראל במוצאי שבת, 13 באפריל. 

מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי מורה על פתיחת המתקפה נגד ישראל | שידורי הטלוויזיה הממלכתית של איראן

14:22: ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מאשר: "מטוסי חיל האוויר המלכותי השתתפו ביירוט כטב"מים וטילים ששוגרו לעבר ישראל". עוד הוסיף: "היינו חלק ממאמץ בינלאומי ושלחנו מטוסים נוספים לאזור, המתקפה הייתה הסלמה מסוכנת ומיותרת שגינינו בכל תוקף". 

ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק בהצהרה לתקשורת על התמיכה בישראל בזמן המתקפה האיראנית, צילום: AFP

13:46: דיווח: שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן: "לאיראן אין כוונה להאריך את 'פעולות ההגנה' שלה, אבל היא לא תהסס לשמור על האינטרסים הלגיטימיים שלה מפני כל תוקפנות חדשה".

13:42: דיווח ברויטרס: שרת החוץ הגרמנית, אנאלנה בארבוק, אמרה כי ישראל הראתה שהיא חזקה ויכולה להגן על עצמה. "איראן מבודדת עם התנהגותה התוקפנית שבאמצעותה היא רוצה לערער את היציבות באזור שלם". בנוסף היא קראה לאיראן לוותר על התקפות נוספות, כולל באמצעות שליחים, שכן להסלמה אזורית יהיו השלכות בלתי נתפסות.

13:37: השגרירות האמריקנית הודיע לעבודיה כי איום התקיפה הצטמצם אך עדיין אין לצאת מהערים הגדולות (תל אביב, ירושלים ובאר שבע).

סירבו לגנות את המתקפה האיראנית. משרד החוץ במוסקבה, צילום: GettyImages

13:24: משרד החוץ במוסקבה: רוסיה מודאגת מאוד לנוכח ההסלמה המסוכנת התורנית במזרח התיכון וקוראת לכל הצדדים לנהוג באיפוק. מקווים שהמחלוקות ייפתרו בדרך דיפלומטית.

רוסיה סירבה לגנות את התקיפה האיראנית. משרד החוץ במוסקבה: "המתקפה בוצעה במסגרת הזכות להגנה עצמית בהתאם. לסעיף 51 לאמנת האו"ם, בתגובה לתקיפת מתקנים איראניים באזור, לרבות הקונסוליה בדמשק, שאותה גינינו בתוקף". (דוד ברון)

13:20: לפני זמן קצר מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אתר משמעותי לייצור אמצעי לחימה של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב א-נבי שית שבעומק לבנון. (לילך שובל)

תקיפה אתר לייצור אמלח במרחב א-נבי בעומק לבנון // דובר צה"ל

13:19: לופטהנזה ואיזיג׳ט מבטלות את כל הטיסות לישראל היום ומחר. (שמעון יעיש)

13:14: האפיפיור פרנסיס קורא לעצור את הפעולות שיכולות להזין את "ספירלת האלימות" במזרח התיכון.

12:56: סוכנות הידיעות האיראנית לייבור: משרד החוץ של איראן זימן את השגרירים הבריטים, הצרפתים והגרמנים בשל "עמדה חסרת אחריות" שלהם בנוגע למתקפות התגמול של טהראן על ישראל.

12:40: רזא פהלווי ראש האופוזיציה האיראנית: במשך שנים אמרתי שגורלם של האיראנים והישראלים שלובים זה בזה באופן ייחודי. יש לנו תקוות משותפות לשלום, אך נמנעות מכך על ידי אויב משותף: הרפובליקה האסלאמית. משטר זה מהווה איום קיומי הן על איראן והן על ישראל שיימשך כל עוד משטר זה יישאר בשלטון. (דוד ברון)

12:33: ראש ממשלת ירדן בישר ח'סאונה אומר כי יש לפעול נגד הסלמה באזור שיכולה להוביל ל"שבילים מסוכנים". בנוסף התייחס ליירוטים שנעשו מהצד הירדני ואמר כי הצבא מוכן להתעמת עם "כל צד שיסכן" את ביטחון ירדן.

12:08: דיווחים באיראן: נמל התעופה של מהראבאד ושדות תעופה בכמה ערים נוספות באיראן ביטלו את כל טיסות הפנים עד מחר.

11:58: נשיא איראן, איברהים ראיסי: "הכוחות שלנו לימדו את האויב לקח וכל הרפתקה חדשה תתקבל בתגובה כבדה יותר".

ראיסי, צילום: אי.פי.אי

11:46: איחוד האמירויות מביעה דאגה מהמצב הנוכחי במזרח התיכון וקוראת לאיפוק על מנת למנוע הסלמה.

11:41: דרום קוריאה מגנה את המתקפה האיראנית על ישראל. 

11:37: צה"ל על הדיווחים על כך שכוחותיו מאפשרים חזרה של תושבים לצפון הרצועה: מדובר בדיווחים שקריים. צה״ל לא יאפשר חזרה של תושבים לא דרך ציר צלאח אלדין ולא דרך ציר רשיד (החוף). אזור צפון הרצועה עודנו שטח לחימה ולא תתאפשר חזרה אליו כלל. (לילך שובל)

11:16: נשיא צרפת מקרון: "אני מגנה בחריפות את המתקפה חסרת התקדים שמאיימת לערער את היציבות באזור. אני מביע את הזדהותי עם העם הישראלי וזיקתה של צרפת לביטחון ישראל, לשותפינו וליציבות האזורית. צרפת פועלת להורדת הסלמה עם שותפיה וקוראת לאיפוק".

עמנואל מקרון. גם בצרפת מגנים., צילום: רויטרס

11:10: קבינט המלחמה ייתכנס בשעה 15:30.

11:05: חבר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ דני דנון: "שבעה באוקטובר הזכיר לנו את מה שהיה ידוע תמיד - מדינת ישראל לא יכולה לבנות את תפישת הבטחון על הגנה בלבד. הצגנו הלילה יכולות הגנה פנומנליות, כעת חייבים להציג את יכולות ההתקפה ולשקם את ההרתעה של צה״ל". (אריאל כהנא)

11:02: פורום תקווה: "החמאס לא מספיק מורתע ולא מספיק מפחד כדי להשיב את ילדינו ולכן הוא מסרב לעסקה. אנו פונים לראש הממשלה ולקבינט המלחמה תלחצו על הגז, צרפו את התמיכה הבין לאומית ותשנו את המשוואה". (אריאל כהנא)

10:58: תיעוד: שבר טיל שיורט בעין בוקק, ים המלח

שבר טיל בים המלח, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10:44: האופוזיציה האיראנית: תיעודים מראים כי כמה כטב"מים ששוגרו לעבר ישראל נפלו בשטח איראן ליד העיר שיראז ופגעו ברכוש. (שחר קליימן)

כטב"מים ששוגרו לעבר ישראל נפלו בשטח איראן ליד העיר שיראז

10:42: סמוטריץ׳: "כפי שהזהרתי -  הוויתור על הקווים האדומים של ישראל והרדיפה אחרי החמאס לעסקה רק מרחיקים את הסיכוי להחזיר את כולם הביתה. הגיע הזמן להפיק לקחים, לשנות כיוון, להמשיך לרפיח עכשיו ולהחזיר את השליטה הישראלית המלאה בכל רחבי רצועת עזה".

10:53: דיווחים על תקיפה ישראלית בבעלבכ בעומק לבנון. (שחר קליימן)

התקיפה בבעללכ, צילום: רשתות ערביות

10:13: נציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי ג'וזף בורל: "האיחוד האירופי מגנה בחריפות את המתקפה האיראנית הבלתי מקובלת נגד ישראל. זוהי הסלמה חסרת תקדים ואיום חמור על הביטחון האזורי". (ניסן שטראוכלר)

10:10: נשיא המועצה האירופית שארלס מישל: "מגנים בחריפות את המתקפה שפתחה איראן על ישראל. יש לעשות הכל כדי למנוע הסלמה אזורית נוספת. יש להימנע מעוד שפיכות דמים. נמשיך לעקוב מקרוב אחר המצב עם השותפים שלנו". (ניסן שטראוכלר)

יירוטים בגליל העליון (ארכיון), צילום: ללא קרדיט

10:06: בעקבות המצב ישיבת הממשלה שתוכננה להיום נדחתה.

10:01: אזעקות על ירי רקטות במנרה ומרגליות. זוהה יירוט מעל מרגליות. (עידן אבני)

09:40: מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי: "התחלנו דף חדש במאבק באויב הציוני". עוד אמר, "יישמנו משוואה חדשה עם הישות הציונית והיא התגובה על כל התקפה מצידה על שטחי איראן באופן ישיר". (שחר קליימן)

09:36: הטלוויזיה האיראנית: טהרן הזהירה את וושינגטון דרך שווייץ כי תפגע בבסיסים שלה אם תתמוך בתגובה כלשהי של ישראל. (שחר קליימן)

איראן באזהרה לארה"ב: אל תתמכו בתגובה ישראלית, צילום: GettyImages

09:32: דיווח: מנהיגי G7 יערכו שיחת וידאו בשעות אחר הצהריים המוקדמות (שעון אירופה), כדי לדון בהתקפה האיראנית.

09:23: דיווח ברויטרס: רמטכ"ל הכוחות המזוינים של איראן: "אם ישראל תגמול, תגובתה של איראן תהיה גדולה מזו של אמש".

09:09: שר החוץ הירדני: "הפסקת אש בעזה, סיום הכיבוש ופתרון שתי המדינות - זאת הדרך להפסקת ההסלמה באזור". (שחר קליימן)

"סיום הכיבוש ופתרון שתי המדינות - זאת הדרך להפסקת ההסלמ" השר החוץ הירדני, איימן ספאדי, צילום: AP

08:56: חמאס: "אנחנו רואים בפעולה הצבאית של איראן נגד ישראל זכות טבעית ותגובה על פשע החיסול בדמשק". (שחר קליימן)

08:50: השר יואב קיש: "הצלחה בהגנה. פעילות חיל האוויר, ההגנה האווירית, שיתוף הפעולה עם ארה"ב וגורמים אזוריים הביאו לבלימה מרשימה של התקפת איראן.
בקור רוח ושיקול דעת. זה הזמן לעבור להתקפה". (אריאל כהנא)

תיעוד של השיגורים מאיראן לעבר ישראל

08:31: 12 אנשים נפצעו באזור הדרום במהלך הלילה. 
ילדה בת 7 מהפזורה הבדואית ליד ערד שנפצעה קשה מאד, הועברה לחדר ניתוח ומאושפזת כעת ביחידה לטיפול נמרץ ילדים. בנוסף פונו שמונה נפגעים במצב קל, חלקם נפגעו מרסיסים וחלקם תוך כדי ריצה למרחבים מוגנים, ושלושה נפגעי חרדה.

08:23: שדות התעופה בלבנון, ירדן ועיראק חידשו את פעולתם לאחר שסגרו את המרחב האווירי במהלך הלילה לאור המתקפה האיראנית. (שחר קליימן)

08:14: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין: "מגנה בחריפות את ההתקפה של איראן על ישראל".

המרחב האווירי נפתח, צילום: משה שי

08:10: לאחר המתקפה האיראנית כתב השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר בחשבון ה-X: "הגנה מרשימה עד עתה - עכשיו חייבים התקפה מוחצת".

08:01: למרות פתיחת המרחב האווירי כמה חברות תעופה הודיעו על ביטול הטיסות ליומיים הקרובים.  אל על מבטלת חלק מטיסותיה לאירופה, אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל וממנה בימים ראשון ושני. חברת התעופה KLM מבטלת את טיסותיה לישראל וממנה ביום ראשון. 

07:58: קבינט המלחמה קיים ישיבה שניה לאחר שיחת ביידן נתניהו ובה נדונו הצעדים הבאים של ישראל. גורם מדיני מציין כי התקבלו החלטות. בסביבת נתניהו יש הערכה רבה לביצועים שצה״ל הפגין הלילה. ״זו הצלחה וזה לא מובן מאליו״, אמר הגורם הבכיר. (שירית אביטן כהן)

ישיבת קבינט המלחמה על רקע מתקפת הכטב"מים מאיראן, צילום: ללא

07:55: משרד החוץ הקטארי הביע דאגה רבה לנוכח ההתפתחויות באזור וקרא להפסקת ההסלמה ולאיפוק. כמו כן בקטאר קראו לקהילה הבינלאומית לפעול בדחיפות להפגת המתיחות באזור. (שחר קליימן)

07:51: נתב"ג חוזר לפעילות. הציבור מתבקש להתעדכן מול חברות התעופה ובאתר רשות שדות התעופה לגבי מועדי הטיסות החדשים טרם הגעתו לשדה התעופה. הטיסות הראשונות שיצאו הן של חברת אל-על לאתונה ופראג.

07:35: מזכיר המדינה האמרקיני אנתוני בלינקן: "ארצות הברית מגנה את המתקפה של איראן על ישראל. כפי שאמר הנשיא, המחויבות שלנו לביטחונה של ישראל מפני איומים מאיראן משוריינת כפלדה".

07:23: חמאס השיב בשלילה למתווה שהונח בפניו על ידי המתווכות.

07:17: דובר צה"ל: "יכולות ההגנה של חיל האוויר הוכיחו עליונות צבאית. יירטנו 99% מהאיומים ששוגרו לעבר ישראל. איראן חשבה שתצליח לשתק את בסיס נבטים ולפגוע ביכולות האוויריות שלנו אבל נכשלה. מטוסי חיל האוויר ממשיכים לצאת להתקפה והגנה.

"בוצעו גם מספר שיגורים מעיראק ותימן, ועשרות רקטות שוגרו מלבנון. לצערינו ילדה בת 9 נפצעה קשה, מלבדה אין נפגעים. האירוע לא הסתיים. לאורך כל הלילה קיימנו הערכת מצב בהתאם להתפתחויות, הרמטכ"ל אישר תוכניות להמשך והם יוצגו לדרג המדיני. אנחנו עושים ונעשה כל מה שצריך על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל".

07:14: נתניהו ברשת X לאחר המתקפה: יירטנו. בלמנו. יחד ננצח.

06:38: דיווח: ביידן הודיע לנתניהו שארה"ב לא תשתתף במתקפות נגד איראן.

06:30: כ-100 טילים בליסטיים, כ-170 כטב"מים וכ-30 טילי שיוט שוגרו לעבר ישראל - הרוב המוחלט יורט בהצלחה.

5:55: הנשיא ביידן מסכם את אירועי הלילה: "ישראל הפגינה יכולות יוצאות דופן, מדובר במסר ברור לאויביה. עזרנו לישראל ליירט חלק מהשיגורים".

יירוטים מעל שמי ישראל, צילום: רויטרס

5:50: לאחר השיגורים לצפון: צה"ל תוקף בדרום לבנון

5:45: דיווח בפוקס ניוז:פקיד בפנטגון טוען כי המתקפות מאיראן נעצרו לעת עתה.

5:40: נפילה בקצרין כתוצאה משיגורים מלבנון.

5:22: הירי לגולן נמשך: אזעקות הופעלו בגונן.

5:15: דיווח בניו יורק טיימס: תגובת ישראל למתקפה האיראנית תתואם עם בעלות בריתה.

5:10: הנשיא ביידן הביע חשש בשיחות סגורות שנתניהו מנסה לגרור את ארה"ב לעימות גדול יותר במזרח התיכון.

חושש מהסלמה גדולה יותר. ביידן (ארכיון), צילום: אי.פי

4:55: משרד החוץ הנחה את נציגויות ישראל בעולם לפעול לכך שכמה שיותר מדינות יגנו את המתקפה האיראנית.

4:50: שר ההגנה האמריקני אוסטין שוחח עם השר גלנט והדגיש כי ישראל יכולה לסמוך על ארה"ב בהגנה מפני מתקפות אראניות ושלוחיה. 

שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, צילום: תקשורת שר הביטחון

4:45: אזעקות ברמת הגולן ובגליל העליון

4:29: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם הנשיא ביידן, צילום: דוברות רה"מ

4:15: אזעקות בצפון רמת הגולן בעקבות שיגורים מלבנון.

4:14: הרמטכ״ל קיים הערכת מצב בבור חיל האוויר בקריה עם מפקד חה״א, ר׳ אמ״ץ ור׳ אמ״ן במסגרתה הוצגה פעילות ההגנה וההתקפה בשעות האחרונות והתוכניות להמשך.

הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר מנהלים את המערכה, צילום: דובר צה"ל

3:45: דובר צה"ל מסכם: זוהו מאות שיגורים של טילי קרקע-קרקע וכטב"מים שעשו את דרכם מאיראן לשטח הארץ. לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה באמצעות מערכת "חץ" את מרבית השיגורים טרם חצו לשטח הארץ.

03:19: דיווח ברויטרס: משרד ההגנה של בריטניה מסר על רקע המתקפה האיראנית כי חיל האוויר הבריטי "יירט כל תקיפה אווירית שהייתה בטווח שלו".

03:16: מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה בחריפות את המתקפה של איראן נגד ישראל, ואמר כי "מדובר בהסלמה חמורה שעלולה להיות הרסנית לאזור. אני קורא לכל הצדדים לנהוג באיפוק מירבי כדי להימנע מכל פעולה שעלולה להוביל לעימותים צבאיים גדולים בכמה חזיתות במזרח התיכון".

03:15: פיגוע בבנימין: ירי סמוך לכפר סינג'יל - פצועה במקום. כוח רפואה ראשון במקום מגדיר את הפצועה כבינוני. לידיעה המלאה (חנן גרינווד)

03:07: משמרות המהפכה באיום ישיר על ארצות הברית: "אנו מזהירים את הממשלה הטרוריסטית של ארצות הברית שכל השתתפות או תמיכה בתקיפה על האינטרסים של איראן תזכה לתגובה חריפה מהכוחות החמושים של איראן". (נטע בר)

03:06: ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו התייחס למתקפה האיראנית נגד ישראל, ומסר כי אוטווה "מגנה אותה באופן חד משמעי". לדבריו, "אנחנו עומדים לצד ישראל. הפעולות של המשטר האיראני יערערו עוד יותר את היציבות באזור ויהפכו את השלום המתמשך לקשה יותר. אנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה ועל אנשיה".

03:05: דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, עדכן הלילה כי יותר מ-200 טילים שוגרו לעבר ישראל. רוב השיגורים יורטו מחוץ ובתוך שטח ישראל, אך ישנם כמה טילים בודדים שנפלו. בנוסף עדכן הגרי כי "נפגע גם בסיס צה"ל בדרום - ונגרם נזק קל לתשתית בו". הגרי הדגיש כי האירוע עדיין מתנהל, וכי יש "עוד איומים בדרך. מטוסי קרב מיירטים טילי שיוט מחוץ לשטח ישראל". כשנשאל אם ישראל תתקוף באיראן, השיב: "צה"ל עושה כל מה שנדרש כדי להגן על ביטחון ישראל". לידיעה המלאה (לילך שובל)

דובר צה"ל: "מספר טילים בודדים נפלו בשטח ישראל, יש נזק קל בלבד לבסיס צה"ל" // קדריט: דובר צה"ל

03:02: שר הביטחון יואב גלנט מדבר כעת עם מזכיר ההגנה האמריקני, הגנרל לויד אוסטין. שר הביטחון עדכן את מזכיר ההגנה על פעולות ההגנה של ישראל למול המתקפה האיראנית. גלנט הודה למזכיר אוסטין על עמידתה האיתנה של ארה״ב לצד ישראל, והדגיש כי מערכת הביטחון משמרת מוכנות מירבית למול ניסיונות פגיעה נוספים.

גלנט משוחח עם אוסטין, הלילה, צילום: ללא

03:01: לאחר הודעת התמיכה בישראל, ולקראת תגובה ישראלית לתקיפה האיראנית, ביידן ונתניהו ישוחחו בדקות הקרובות.

02:58: דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP: שרת החוץ של גרמניה אנלנה ברבוק הזהירה כי המתקפה האיראנית נגד ישראל עלולה "לדרדר את כל המזרח התיכון לכאוס". ברבוק הוסיפה כי "אנו מגנים באופן החריף ביותר את המתקפה".

02:50: גורם אמריקני בכיר אמר לרשת ABC האמריקנית כי איראן שיגרה עוד 70 טילים לעבר ישראל - ובסך הכול שיגרה 150 טילים עד כה.

ערד: ‏מדיווח ראשוני נמסר על פצוע קשה, כנראה כתוצאה ממיירט // צילום: דוברות מרחבים

02:38: השר מיקי זוהר: "ישראל קיבלה הלילה לגיטימציה בינלאומית רחבה להכות באיראן בעוצמה חסרת תקדים. המשטר הקיצוני שם הסיר את הכפפות ואסור לנו להיות רופסים כנגד ראש הנחש שפועל להשמיד את ישראל". (אמיר אטינגר)

02:37: שגריר ישראל באו״ם גלעד ארדן למזכ״ל האו״ם אנטוניו גוטרש: ״איראן הפרה את אמנת האו״ם והוכיחה שהיא מהווה איום לשלום וביטחון העולם. איפה הקול שלך? מדוע אינך מגנה את איראן? תתעורר״.

02:29: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסר כי "נפגשתי כעת עם הצוות שלי לביטחון לאומי כדי לקבל עדכון על המתקפה האיראנית נגד ישראל". ביידן הוסיף ברשת X כי "יש לנו מחויבות ברזל לביטחון ישראל נגד איומים מאיראן ומשלוחותיה".

ביידן בהערכת מצב, צילום: הבית הלבן

02:22: מטוסי קרב אמריקניים הפילו כמה מל"טים איראניים באזור הגבול בין סוריה וירדן.

יירוטים מעל הר הבית

02:20: כל סגל ומשפחות השגרירות האמריקני בישראל תהועברו למקלטים עד הודעה חדשה. (נטע בר)

02:13: סקיי ניוז בערבית מדווחת: מערכת הנ"מ בבסיס האמריקני באירביל הפילה שלושה כטב"מים. בתוך כך, דיווחים שנפלו רסיסים מטיל בדרום עמאן. (שחר קליימן)

דיווחים שנפלו רסיסים מטיל בדרום עמאן // רשתות עריבות

02:09: דיווח ראשוני: ילדה בת 7 במצב קשה בפזורה הבדואית, נפגעה כנראה משברי יירוט. לידיעה המלאה (איליה יגורוב)

נפילת הטיל בנגב

02:07: הקבינט המורחב מתכנס בקריה. בתוך כך, גורמים ישראלים בכירים התייחסו למתקפה האיראנית, ומסרו כי "תהיה תגובה משמעותית ועוצמתית". בינתיים, הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס בקריה בתל אביב.

אילת הלילה. ללא אזעקה, צילום: השימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א׳ לחוק זכויות יוצרים

02:05: בריטניה מודה רשמית, מטוסי של חיל האוויר המלכותי יצאו ליירט מטרות. (נטע בר)

02:04: דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס: מטוסי קרב ירדניים יירטו עשרות כטב"מים איראניים בשמי צפון ומרכז ירדן.

יירוטים מעל הכנסת, צילום: השימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א׳ לחוק זכויות יוצרים

01:55: מד"א עדכן על רקע האזעקות שהופעלו בעקבות המתקפה האיראנית כי "נכון לרגע זה לא התקבלו קריאות על נפגעים, למעט מקרים של חרדה ושל אנשים שנחבלו בדרך למרחב מוגן".

01:54: דיווחים ערביים על יירוט טילים בסביבת בירת ירדן עמאן. עוד דווח על יירוט טילים בים האדום והדי פיצוצים מעל אירביל בצפון עיראק. (שחר קליימן)

01:53: תושבים מדווחים על שמיעת הדי יירוטים בירושלים, ראשון לציון, בשומרון וברחבי הדרום. אזעקות הופעלו גם בגליל העליון ובגולן.

יירוטים נראים בשמי גוש דן // צילום: משה בן שמחון

01:43: אזעקות הופעלו באזור באר שבע, נבטים ומרכז הנגב. כמו כן אזעקות באזור ים המלח ואופקים. פיצוצים נשמעו מעל ירושלים וגוש עציון, הרצליה והמרכז. במקביל, הופעלו אזעקות גם בצפון.

יירוטים מעל ירושלים // קרדיט: שיטור קהילתי פסגת זאב

01:31: דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס: הצבא האמריקני יירט כטב"מים ששוגרו לישראל מאיראן, כך דווח מפי שני גורמים רשמיים בארה"ב.

01:30: הנציגות האיראנית באו"ם מכריזה על סיום התגובה הצבאית לתקיפה: "אם המשטר הציוני יעשה טעות נוספת, תגובתה של איראן תהיה הרבה יותר חמורה". (נטע בר)

01:25: מרקו רוביו, סגן יו"ר ועדת המודיעין בסנאט האמריקאי: "המתקפה על ישראל מצד המשטר האיראני - תהיה רחבה יותר ממה שציפינו בתחילה".

01:22: דובר רה״מ לתקשורת הערבית: ״ישראל תגיב בצורה תקיפה וברורה״

01:20: השיגורים לרמת הגולן מלבנון: כ-25 רקטות, ללא נפגעים. (עידן אבני)

יירוטים בשמי ת"א

01:19: דובר צה"ל עדכן באופן רישמי: בהתאם להערכת מצב, תושבי צפון רמת הגולן, אזור נבטים, דימונה ואילת מתבקשים לשהות עד להודעה חדשה בקרבת מרחב מוגן שניתן להגיע אליו בזמן התגוננות. לידיעה המלאה

01:14: המשלחת האיראנית לאו״ם: ״הפעולה הצבאית של איראן היתה תגובה לתוקפנות של המשטר הציוני נגד הנציגות הדיפלומטית שלנו בדמשק. ניתן לראות שהמהלך הסתיים. עם זאת, אם המשטר הישראלי יעשה טעות נוספת, תגובתה של איראן תהיה חמורה משמעותית״.

כלי טייס חולף בשמי עיראק, צילום: רשתות ערביות

01:12: האופוזיציה הסורית מדווחת על טיסות של כלי טיס ישראליים בשמי דרום סוריה. (שחר קליימן)

כטב"מים נראים חולפים בשמי עיראק, צילום: רשתות ערביות

01:07: פיקוד העורף בהתראה לתושבי אילת: "הישארו סמוך למרחבים מוגנים" (רונית זילברשטיין)

01:06: מרכז הפעלה מוא"ז גולן מעדכן כי על היישובים הבאים נדרשים לשהות בקרבת מרחב מוגן: נווה אט"יב, נמרוד, אודם, קלע אלון, רמת טראמפ, שעל, אורט, אלרום, מרום גולן, עין זיוון, קדמת צבי. (עידן אבני)

אינפו המתקפה האיראנית והמיירטים, צילום: ללא

01:01: חיזבאללה הודיע כי שיגר עשרות קטיושות לעבר רמת הגולן. (שחר קליימן)

00:53: על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס" המתקפה האיראנית מכוונת לבסיסים של צה"ל ברמת הגולן וכן לבסיס של חיל האוויר בנגב. לטענת העיתון האמריקני, הדיווח מגיע מפי מקורות בתוך קהילת המודיעין הישראלי. (נטע בר)

תרגיל איראני (ארכיון), צילום: רויטרס

00:50: דיווח ברויטרס: שר ההגנה של איראן מוחמד רזא אשטיאני הזהיר כי טהרן תגיב בתקיפות נגד כל מדינה ש"תפתח את המרחב האווירי שלה או את שטחה לתקיפות על איראן מישראל".

00:45: מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא אמר על רקע המתקפה האיראנית כי "אנחנו מגיעים מוכנים וחזקים גם בהגנה וגם בהתקפה". לדבריו, "אתם נדרשים להמשיך להקפיד ולהקשיב להנחיות, הן יכולות להשתנות בהתאם להערכת המצב. פיקוד העורף פרוס וערוך לאורך כל מרחב המדינה. מערך ההתרעה ערוך ומוכן, יחד עם ראשי הרשויות וארגוני החירום נוכל לאתגר".  (לילך שובל)

מפקד פיקוד העורף: ״מוכנים וחזקים גם בהגנה וגם בהתקפה, המשיכו להקפיד על ההנחיות״ // דובר צה"ל

00:41: בסרטון שרץ ברשתות החברתיות הערבים מדווחים על טיל שיוט מעל בצרה. במקביל, סוכנות IRNA הרשמית מפי "מקור יודע דבר" מדווח על ירי מטח ראשון של טילים בליסטיים לעבר ישראל. (שחר קליימן)

בסרטון שרץ ברשתות החברתיות הערבים מדווחים על טיל שיוט מעל בצרה, צילום: רשתות ערביות

00:41: מספר שיגורים (הערכה שמדובר בכ-עשרה) מלבנון למרחב קיבוץ שניר. (עידן אבני)

00:34: דובר צה"ל מעדכן כי בוטל יום הגיוס והצו ראשון המיועדים למחר. "נמצאים בכוננות גבוהה ומגבש תמונת מצב בכל עת". (לילך שובל)

00:33: חיל האוויר הירדני: אנחנו מוכנים ליירט ולהפיל כל כטב"מ או מטוס שיחדרו למרחב האווירי הירדני (שחר קליימן)

00:30: ‎בכיר אמריקני לרשת ABC: מעריכים שיהיו 400-500 מל"טים וטילים שישוגרו לעבר ישראל מעיראק, סוריה, דרום לבנון והחות'ים, אבל מרביתם ישוגרו מאיראן.

הנשיא האמריקני ג'ו ביידן מגיע לבית הלבן, צילום: אי.אף.פי

00:28: אזעקות ראשונות הלילה הופעלו בגליל העליון.

00:27: דיווח בריטי: החות'ים החלו לשגר כטב"מים מתימן לעבר ישראל (שחר קליימן)

00:25: רשת אל-ערביה הסעודית דיווחה על מטוסים של בריטניה שישתתפו ביירוט הכטב"מים לאחר שהמריאו מקפריסין. (שחר קליימן)

00:24: המנהיג ההולנדי חירט וילדרס צייץ בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר) וכתב שתמיד יעמוד לצד ישראל. גם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס צייץ וכתב: "התפללו עבור ירושלים" (דור מלול, כתבנו בארה"ב)

00:22: ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק גינה בחריפות את המתקפה האיראנית על ישראל. "אני מגנה בתוקף את המתקפה הפזיזה של המשטר האיראני נגד ישראל. איראן הוכיחה שוב שהיא מתכוונת לזרוע כאוס בחצר האחורית שלה. בריטניה תמשיך לעמוד על הביטחון של ישראל ושל כל השותפים האזוריים שלנו, כולל ירדן ועיראק. לצד בעלי בריתנו, אנו פועלים בדחיפות לייצב את המצב ולמנוע הסלמה נוספת. אף אחד לא רוצה לראות יותר שפיכות דמים".

סונאק: "איראן הראתה פעם נוספת את מטרתה - כאוס", צילום: ללא

00:19: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיע לבית הלבן, ובהמשך הלילה יישא נאום.

00:13: בכיר בצבא עיראק אומר ל'אל-ערבי אל-ג'דיד" כי יותר מ-60 מטרות אוויריות חצו את שמי המדינה לכיוון ישראל. (שחר קליימן)

00:12: גם מצרים ולבנון סגרו את המרחב האווירי שלהן כעת.

00:08: גורם אמריקני ל-ABC: מעריכים ישוגרו גם טילים מלבנון ואולי מתימן. (שחר קליימן)

00:07: ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס בשעה זו את קבינט ניהול המלחמה, בקריה בתל אביב. (לילך שובל)

ראש הממשלה כינס את הקבינט, צילום: ללא קרדיט

00:06: משמרות המהפכה הכריזו כי שם המבצע האיראני נגד ישראל נקרא "ההבטחה האמיתית", שהוא "חלק מהעונש על הפשעים שישראל מבצעת".

23:55: דיווח: החלו יירוטים של כטבמ"ים מעל שמי סוריה.

אינפו הנחיות פקער, צילום: ללא

23:51: צה"ל תקף באמצעות מטוסי קרב וארטילריה לפני זמן קצר מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה במרחבים אל- ח'ריבה, אל- ורדיה וקלעת דבה בתגובה לשיגור הכטב"מים לעבר כפר בלום וחניתה מוקדם יותר היום. על פי דובר צה"ל, בין המטרות שהותקפו תשתיות טרור ועמדות צבאיות.

23:50: ירדן הכריזה על מצב חירום.

23:47: משמרות המהפכה האיראניות הודיעו כי שיגרו לעבר אזורים מסוימים בישראל עשרות כטב"מים וטילים: "בתגובה לפשע ההתקפה של הישות הציונית הגזלת על הקונסוליה האיראנית בדמשק ולמות הקדושים של מספר יועצים איראנים, הכוח האווירי והחלל במשמרות המהפכה מתחיל במתקפה מסיבית עם מל"טים נגד מטרות בישות הציונית".

23:45: סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי ההגנה האווירית הירדנית ערוכה ליירט כל איום אווירי במרחב האווירי שלה, כך לפי שני מקורות ביטחוניים באזור.

23:42: דיווח: גל תקיפה שני יצא מאיראן לעבר ישראל

23:37: דוברת המועצה לביטחון לאומי: "איראן פתחה במתקפה אווירית על ישראל. הנשיא ביידן מעודכן בקביעות על המצב בידי צוות הביטחון הלאומי וייפגש עימם אחר הצהריים (שעון ארה"ב) בבית הלבן. צוותי הביטחון האמריקניים נמצאים בקשר קבוע עם הישראליים ובעלות ברית נוספות. ההתקפה צפויה להימשך כמה שעות. הנשיא ביידן היה ברור: 'התמיכה שלנו בביטחון ישראל יצוקה מבטון. ארה"ב עומדת לצד העם הישראלי ותומכת בהגנה עליהם מהאיומים האיראניים'".

23:34: דיווח בניו יורק טיימס: ישראל פינתה בסיסים צבאיים מסוימים, העלתה מטוסים באוויר והכינה את מערכות ההגנה שלה על מנת ליירט כטב"מים ששוגרו ממערב איראן ועיראק.

23:32: הבית הלבן: "סביר שהמתקפה תימשך כמה שעות".

כטב"מים נראים חולפים בשמי עיראק

23:26: דובר רשות שדות התעופה: החל מהשעה 00:30, המרחב האווירי של ישראל ייסגר בעקבות הנחיית מערכת הביטחון. ציבור הנוסעים מתבקש להתעדכן מול חברות התעופה ואתר רשות שדות התעופה.

23:24: גורמים ישראליים ל"גלי צה״ל": המתקפה האיראנית שהחלה כוללת גם טילי שיוט, ולא רק כטב״מים. יש לציין כי זמן הגעה של טיל שיוט לישראל הוא כשעתיים.

23:11: מפקד פיקוד מרכז של צבא ארצות הברית עזב את ישראל. כך דווח בפוקס ניוז.

23:05: דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אישר שהמתקפה האיראנית החלה עם שיגוריהם של עשרות כטב"מים לעבר ישראל, וציין כי "ייקח להם כמה שעות להגיע". הגרי קרא לציבור לפעול לפי הנחיות פיקוד העורף: "יש לנו מערך הגנה מצוין והוא נמצא בפיעלות מלאה, אך ההגנה לא הרמטית ולכן חשוב להישמע להנחיות פיקוד העורף". הגרי מסר כי כחלק מההיערכות למתקפה ישובשו שירותי ה-GPS באזורים מסוימים. (לילך שובל) (לכתבה המלאה).

דובר צה"ל: צה"ל במעקב אחר כלל המטרות ששוגרו מאיראן // דובר צה"ל

2:522: דיווח: כטב"מים נצפו בשמי איראן ועיראק

22:43: ישראל מאשרת: עשרות כטב"מים שוגרו לישראל מאיראן. בישראל הוחלט על סגירת המרחב האווירי בין אחת לחמש לפנות בוקר. (לילך שובל)

22:40: רה"מ בנימין נתניהו בהודעה לציבור: "מערכות ההגנה שלנו פרושות, אנחנו ערוכים לכל תרחיש, הן בהגנה והן בהתקפה. מדינת ישראל חזקה, צה"ל חזק, הציבור חזק".

אחרי שינוי ההנחיות: רה"מ נתניהו במסר לציבור // צילום: דוברות רה"מ

22:34: דיווח: עשרות כטב"מים שוגרו מאיראן ונמצאים בדרכם לישראל. (לילך שובל)

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, נטעאל בנדל, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר