ארה"ב העבירה נשק מהארץ לאוקראינה? ישראל צריכה להיות חזקה בזכות עצמה

לא צריך להיות מומחה ליחסי ישראל-ארה"ב כדי להבחין בהתקררות בין הבית הלבן לבין לשכת רה"מ נתניהו • ישראל נהנת מייצור הנשק ואספקתו על ידי ארצות הברית • אך עם זאת, במצב הנוכחי, על ירושלים להפחית את התלות באמריקנים

כלי רכב עם מל"טים באוקראינה, צילום: איי.פי.איי

ההחלטה האמריקנית להעביר לאוקראינה חלק ממלאי התחמושת שאוחסן בישראל התקבלה עוד בימי ממשלת ישראל הקודמת, ואינה נובעת מהמתיחות התורנית בין וושינגטון לירושלים. אלא שנכון לעת הזו, לא נקבע מועד להשלמת מלאי התחמושת בארץ, וקיימת אפשרות לא מופרכת שלנוכח סדר העדיפויות האמריקני בעולם, וחוסר השביעות בוושינגטון ממהלכי הממשלה בישראל, ארה"ב לא תמהר למלא מחדש את מחסני התחמושת שלה בארץ.

לא צריך להיות מומחה ליחסי ישראל־ארה"ב כדי להבחין בהתקררות בין הבית הלבן לבין לשכת רה"מ נתניהו. המתיחות המדינית לא משפיעה בינתיים על השת"פ הביטחוני, וניסיון העבר מוכיח כי השותפות הביטחונית בין ישראל לארה"ב יציבה ומתמשכת, גם בתקופות של מתח בין הממשלים. אך לא לעולם חוסן, ויש מומחים שמעריכים כי גם שיתוף פעולה זה עשוי לעמוד בסימן שאלה, אם ארה"ב תחשוש לגורל הדמוקרטיה הישראלית והערכים המשותפים של שתי המדינות.

נתניהו וביידן. מתח בין השניים?, צילום: אורן בן חקון, אי.פי.אי

לא ניתן להפריז בחשיבות היחסים הביטחוניים בין ישראל לארה"ב, ובתלות הישראלית בארה"ב ברמה הביטחונית, שבאה לידי ביטוי ברמה הטקטית, האסטרטגית וכמובן המדינית. ישראל נסמכת על ייצור התחמושת ואספקת הנשק מארה"ב ונהנית משיתוף הפעולה המודיעיני הנרחב, וכמובן גם מהעוצמה שמקרינה הידידות האמיצה על העולם כולו, ובפרט על מדינות המזרח התיכון.

כשארה"ב איתך ומאחוריך

אין מה לעשות, כשארה"ב איתך ומאחוריך - מסתכלים עליך אחרת. לא מעט מדינות בעולם ראו בשנים האחרונות בירושלים את כרטיס הכניסה שלהן לוושינגטון. אחד מהגורמים המרכזיים להתקרבות בין ישראל למדינות באזור במסגרת הסכמי אברהם, היה רצונן לקדם את האינטרסים שלהן בארה"ב באמצעות הבעת רצון טוב כלפי ישראל, תוך הבנה כי ישראל תפעל למענן בבית הלבן בנושאים החשובים להן.

אלא שבמזרח התיכון כבר מבינים שהאזור לא נמצא בראש מעייניה של ארה"ב, וכי זו נמצאת במגמה מתמשכת של יציאה מהמזרח התיכון. העובדה שסעודיה בחרה בעת האחרונה להתקרב לאיראן מצביעה על כך שגם בריאד מבינים שארה"ב לא תפתור להם את הבעיות עם איראן, והחשש בישראל הוא שגם מדינות שכבר התקרבו באופן פומבי לישראל במסגרת הסכמי אברהם - ישנו כיוון ויפנו מזרחה.

בעיתונות האמריקנית דווח לאחרונה כי תעשיית הנשק בארה"ב מתקשה לעמוד בהיקף הייצור הנדרש לאוקראינה, אך העובדה שוושינגטון מעבירה חלק מהתחמושת שאפסנה כאן מאז המחצית הראשונה של שנות ה־70 מטרידה מעט את ראשי מערכת הביטחון.

דווקא עכשיו, כשלפי הערכות המצב בישראל קיימת אפשרות לעימות רב־זירתי, במערכת הביטחון הישראלית היו מעדיפים שהתחמושת תישאר בארץ. בישראל מאמינים שבשעת חירום אמיתית ארה"ב תתגייס לסייע, אך סדר העדיפויות המשתנה שלה והמתח בין שתי המדינות מחייבים הערכת מצב מחודשת, שבמסגרתה ישראל תפחית את התלות העמוקה שלה בארה"ב ותהפוך חזקה יותר - בזכות עצמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר