החשש: האירועים בחווארה יציתו את כל יהודה ושומרון

פעולות הנקם של יהודים לפיגוע הטרור הקטלני היו כתובות על הקיר • נשאלת השאלה: מדוע כוחות הביטחון לא תגברו כוחות בכפר • כעת המהומות עלולות להדליק את הגזרה, ואולי אף מעבר לה

המהומות בחווארה, צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

לאחר הפיגוע הקטלני שבו נרצחו שני ישראלים בכפר חווארה, החלו התפרעויות של מתנחלים שפגעו באזרחים וברכוש פלשתיני במקום, ובכך הביאו את השומרון לנקודת רתיחה מסוכנת.

הגזרה שבה בוצע הפיגוע אינה מפתיעה. שכם הפכה בחודשים לקן טרור מסוכן, שני רק למחנה הפליטים בג'נין. התארגנות "גוב האריות", שפעלה מהקסבה בשכם, ריתקה אליה הרבה תשומת לב תקשורתית וביטחונית, וגרמה לא מעט כאבי ראש גם לצה"ל ולשב"כ. רק בשבוע שעבר הפך ניסיון מעצר של שניים מחברי ההתארגנות הזאת לקרב אלים, שבמהלכו נהרגו 11 פלשתינים. ארגוני הטרור מיהרו לאיים בתגובה, ואפשר שהפיגוע אתמול בוצע כחלק מכך.

חווארה היא נקודת תורפה מוכרת, בשל הצורך לעבור בה בדרך אל יישובי גב ההר בשומרון. בשנה האחרונה היה הכפר מוקד קבוע לעימותים אלימים, לרבות ניסיונות פיגוע. אולם מה שקרה בחווארה היה חריג בכל קנה מידה: עשרות מתנחלים חמושים הגיעו לכפר, ופגעו במכוון באזרחים וברכוש פלשתיני. יותר מ-10 בתים ועשרות מכוניות הוצתו, ובכמה מקרים נשקפה סכנת חיים לאזרחים פלשתינים וצה"ל נאלץ לחלצם כדי להגן על חייהם.

עימותים קשה בחווארה לאחר הפיגוע רשתות ערביות | רשתות ערביות

בעוד שהפיגוע בוצע ללא התרעה מוקדמת, ולכן צה"ל והשב"כ לא יכלו להיערך אליו, פעולות הנקם של יהודים היו כתובות על הקיר. מתחייב לשאול: מדוע צה"ל ומחוז ש"י של המשטרה לא תגברו את הכוחות בכפר, כדי לחצוץ בין הצדדים ולצמצם את היקף האלימות.

מדובר בליקוי מאורות של ממש, שהפוטנציאל שלו נפיץ מכל אירוע אחר שהיה בגזרה בשנה המדממת האחרונה: אם לא תהיה התגייסות מהירה של ההנהגות בשני הצדדים כדי להרגיע את הרוחות, עלול להתברר כי בחווארה ניצת הניצוץ שידליק תבערה גדולה ביו"ש, ואולי אף מעבר. ראש הממשלה נתניהו אמנם יצא אמש בקריאה להרגיע את הרוחות, אבל דרושה גם אמירה ברורה מצד ההנהגה הפוליטית והדתית של ההתיישבות – שטרם נשמעה.

אחרי הכינוס בעקבה

בניסיון למנוע תבערה כזאת נפגשו בעקבה גורמי ביטחון ישראלי, פלשתינים, מצרים, ירדנים ואמריקנים. החשש במפגש היה מהסלמה סביב הרמדאן בחודש הבא, אולם נראה כי המציאות הקדימה את ההכנות.

השיחות אמנם התנהלו באווירה טובה, וגם סוכם בהם על המשכיות (המפגש הבא, ערב הרמדאן, יתקיים בחסות מצרית), אבל יידרש יותר מכך כדי להרגיע כעת את השטח, בוודאי כאשר ישנם מספיק גורמים אחרים – מהחמאס בעזה, דרך איראן ועד לשלל גורמים מסיתים ברשתות החברתיות – שינסו להבעיר את הזירה הפלשתינית, ובמיוחד את הר הבית.

האתגר העיקרי בשיחות, לצד ניסיון להחזיר את מנגנוני הביטחון הפלשתינים לשיתוף פעולה עם צה"ל, הוא להביא אותם לפעול מחדש בצפון השומרון. רפיסותם בגזרה הזאת היא שהובילה ב-18 החודשים האחרונים להתבססות המחודשת של חוליות הטרור בג'נין ובשכם, ובמשתמע חייבה את ישראל לפעול באיזור בתדירות ובהיקף גדולים מבעבר על-רקע העליה בהיקף האיום.

אולם למרות התקוות, ספק אם בשלב הנוכחי הכוחות הפלשתינים ערוכים לפעול מחדש באפקטיביות בצפון השומרון. המשמעות היא שישראל תידרש לפעול בכל מקרה של התרעה, ובהינתן רמת האלימות הנוכחית – שהתבטאה אתמול בפיגוע בחווארה ובתגובה אליו – נראה שאנחנו בפתחה של תקופה מדממת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר