“מבחינתי כל תיק הוא מאבק חיי”

הוא עורך דין פלילי כבר למעלה מ-20 שנה. הוא מתמסר לכל תיק באופן אישי ויודע שהצלחה בייצוג הפלילי היא טיפול ממשי בדיני נפשות. החוויות האישיות שהוא עבר בשנים האחרונות רק חידדו וחיזקו אצלו את תחושת השליחות עמה הוא מגיע יום יום למשרדו. ראיון אישי עם עורך דין אייל בסרגליק

עורך דין אייל בסרגליק, צילום: אילן בשור

בשיתוף עו"ד אייל בסרגליק

מאחורי הגלימה; ראיון אישי עם עו”ד אייל בסרגליק. מאת: אדי סוברי

שם: עו”ד אייל בסרגליק

תחום מומחיות: פלילי, צווארון לבן, צבאי, חוקתי

מצב משפחתי:  גרוש + ילדה

מקום מגורים: קריית אונו

  1. עו”ד אייל בסרגליק, כבר למעלה מ-20 שנה שאתה עוסק בתחום הפלילי וצווארון לבן. מה הוביל אותך לטפח קריירה בתחום הפלילי?

אני מרגיש שנולדתי למקצוע הזה, האופי החוקר והצמא שלי לידע הוא חלק ממני מאז שאני זוכר את עצמי. על רקע היותי המחוקק הצבאי בתחום המשמעת בתקופת שירותי הצבאי, התאהבתי בתחום המשפטי. בנוסף, היו לי מנטורים מצוינים בתחילת הדרך שנטעו בי אהבה גדולה לתחום הפלילי, בראשם עו”ד דוד ליבאי ז”ל אשר היה המורה האגדי שלי כבר בשלב ההתמחות.

ייצוג בעבירות צווארון לבן זה כמו שח-מט, העיסוק הוא בעיקר בהלך הנפשי של החשוד/הנאשם מבצע העבירה, כשהמחלוקת הראייתית מצומצמת, ובפרט כשמדובר בתחום הכלכלי פיסקאלי. בעיני אין תחום משפטי מרתק יותר מזה – וכשהנגיעה שלך בתיק מובילה לכך שהאמת יוצאת לאור והלקוח מקבל את החיים שלו בחזרה, אין סיפוק גדול מזה.

וחשוב לציין – לא משנה באיזה תיק אני מטפל ועד כמה הוא רגיש או מורכב – כל תיק מבחינתי הוא מאבק חיי.

  1. לפני כשנה, אולי בשיא הקריירה שלך, התמודדת עם ביקורת ציבורית נוקבת בנוגע לטענה לגביית שכ”ט מוגזם ממשפחה קשת יום. מה המסקנות שלקחת איתך מאותה פרשה?

מדובר בפרשה שנופחה ויצאה מכל פרופורציה, כשאני, לצערי, הועליתי על המוקד. ברור לי שהרקע לכך קשור בהתמודדות שלקחתי על עצמי לראשות הלשכה והעמדות שהצגתי בנוגע לשינויים הדרושים במערכת המשפט בישראל – דבר שהוביל לכך שגורמים גדולים ממני, דורסניים להשחית, החליטו לרמוס את שמי. עורכי דין אחרים שגובים שכ”ט גבוה לא עומדים לביקורת ציבורית ולא מתבקשים להתנצל – בסופו של יום אף אחד לא כופה על לקוח לשכור את השירותים המשפטיים של עורך דין זה או אחר. על כל פנים, בחרתי בגאווה  להחזיר את כל שכ”ט שגביתי, למדתי את הלקח שלי ושילמתי מחיר עסקי ואישי יקר.

במבט פנימי עמוק, מבחינתי זו היתה חוויה שהיא גם תזכורת למה שהלקוחות שלי מרגישים תחת מכבש התביעה הפלילית – תזכורת שרק הבהירה לי כמה שיש בתפקידי כעורך דין פלילי מימד של שליחות אמיתית שאני מתמסר אליה היום יותר מתמיד.

  1. האם לדעתך בית המשפט בכלל, במישור הפלילי בפרט, מוציא את הצדק לאור?

צדק זה רק שם של כוכב. אחוזי ההרשעה הגבוהים, ללא כל ספק מותירים את ההבדל, בין זיכוי להרשעה, בראיות אבל גם ביכולת המקצועית של עורך הדין המייצג.

ההבדל בין עורך דין שמומחה בתחום, לבין עורך דין שלא מכיר את התחום, הוא הבדל של שמיים וארץ, ולא רק בעניין הענישה אלא בעצם האפשרות לזכות.

  1. עו”ד בסרגליק – האם, לשיטתך, היד של הפרקליטות קלה על ההדק וכתבי אישום מוגשים גם כשאין תשתית ראייתית מספקת?

בשנים האחרונות, השתנה כובד המשקל, מפרקליטות שבוחנת כל פרט טרם הגשה כתב אישום, לפרקליטות מגמתית ולעיתים פוליטית, שמגישה כתבי אישום לאו דווקא על בסיס תשתית ראייתית אלא גם לפי הלך רוח ציבורי.

במדינה שוחרת חוק, אין הצדקה להגשת כתב אישום על בסיס לחץ ציבורי או הלך רוח ציבורי, וכאשר יש ראיות חד משמעיות שסותרות.

  1. מהי הצלחה בעיניך?

לראות אדם שמזוכה, לאחר שעשו לו עוול. לראות משפחה שזוכה לראות את ראש המשפחה משוחרר ממעצר, אחרי דיון.

להצליח להשיג תוצאה בלתי אפשרית, אחרי ניהול משפט, ולהגיע לתוצאה עבור לקוחות.

בד”כ באים אליי אנשים שבמצבים הכי קשים בחייהם. כשמצליחים להוציא אותם מהבור שבו הם נמצאים זה סיפוק גדול מאוד.

הרי באתי לתחום הזה להציל נפשות.

  1. מהי החרטה הגדולה ביותר שלך?
    היום שבו אבי נפטר. עזבתי לבקשתו את בית החולים ב23:30 בלילה, וב4:32 הוא כבר לא היה איתנו, שאלתי אותו מספר פעמים אם להישאר, והוא לא רצה שאישאר ועד היום מצטער שלא נשארתי.
  1. מה הלקוחות שלך לא יודעים עליך?

בעבר הייתי דוגמן הבית של צה”ל בפוסטר מדי הקבע החדשים. ששיחקתי כדורסל בבוגרים של קריית אונו, במשך שנתיים. שיש לי תקדים על קבורה ימית, בעניינו של שלמה אבני ז”ל, שמלמדים עד היום בבתי הספר למשפטים.

  1. אם לא היית עורך דין, במה היית עוסק? 

יזם במשרה מלאה.

  1. בשעות הפנאי איפה אפשר למצוא אותך?

בחדר כושר, עם המשפחה והילדה.

  1. מה מוציא אותך מדעתך?

הקלות שבה אפשר לפגוע בשמו של אדם, בלי בדיקה ובלי בסיס או ראיות.

  1. היכן עו”ד אייל בסרגליק יהיה בעוד 10 שנים מהיום?

סביר להניח שמטפל בעוד תיק, ומציל עוד נפש.

* עו”ד אייל בסרגליק, בעלים של משרד עורכי דין מוביל העוסק במשפט פלילי, צווארון לבן, צבאי וחוקתי. עו”ד אייל בסרגליק שימש כיו”ר הפורום הפלילי הארצי של לשכת עורכי הדין.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף עו"ד אייל בסרגליק

כדאי להכיר