תום בוקאי: “יזמות אינטרנטית ומטבעות דיגיטליים – אי אפשר להפריד ביניהם”

איך הצעירים של היום השתלטו על עולם היזמות הדיגיטלית? זה לא רק סטארט-אפים, קורסים מקוונים ושיווק בדיגיטל. זה הרבה יותר מזה. זה תחום הפיננסים ושוק ההון וכניסה אינטנסיבית לעולם המסקרן של מטבעות הקריפטו. תום בוקאי הוא אחד מהצעירים האלה: יזם אינטרנט מהבולטים בישראל, בעל כמה עסקים בדיגיטל, שהקים את "קריפטו מאסטר", בשביל לחשוף את תחום המטבעות הדיגיטליים לקהל שצמא לידע הזה

בשנה האחרונה, ואולי אפילו קצת יותר משנה, נדמה כי העיסוק בהשקעות, במניות ובשוק ההון הפך לנחלתם של יותר ויותר אנשים, ושל יותר ויותר צעירים. אולי אני טועה, וזו רק אני, אבל אני רואה יותר ויותר כתבות על מניות, שומעת פתאום יותר את השם וורן באפט ואת כל הסיפורים על הצעירים שמריצים מניות.

רק מה? את הנושאים האלה אני מכירה יחסית טוב. לאלה נוסף עוד נושא מסקרן וחם: שוק הקריפטו והמטבעות הדיגיטליים. זה נושא שלא הצלחתי להבין בעצמי ולא משנה כמה חקרתי, וזה בכלל לא קשור להשקעות ולשוק ההון, זה קשור לשינויים פיננסיים, להפחתת הריכוזיות של הבנקים, ואולי גם לזה שיש כאן היבט חתרני, אנרכיסטי, בדיוק כמו שהצעירים עשו ברדיט.

חיפשתי מישהו שיסביר לי את התחום בצורה עמוקה יותר, ויפתח לי את הראש לעולם החדש והמטורף הזה, ופגשתי את תום בוקאי, אחד מיזמי האינטרנט המובילים בישראל, בעל חברת שיווק בתחום הרפואה, בעלים של "קריפטו מאסטר", תכנית הליווי המקיפה בישראל ללימוד עולם הקריפטו והמטבעות הדיגיטליים ובעל עסקים נוספים, שחקר את הנושא לעומק ועכשיו רוצה להפיץ את הידע הזה ליותר ויותר אנשים.

"למי שחי ונושם את האינטרנט - ברור שעולם הקריפטו הוא 'הדבר' בעשור האחרון…"

תום, תגיד לי, מאיפה הידע שלך בשוק המטבעות הדיגיטליים? איך הגעת לזה בכלל?

״תראי, קודם כל אני כבר יותר מ-7 שנים מתעסק ביזמות אינטרנטית. כל מה שקשור לעסקים באינטרנט ומיזמים - אני שם. בגיל 16 הקמתי את העסק הראשון שלי של בניית אתרים וחוות שרתים, ואז עשיתי הפסקה קטנה לטובת שירות קרבי ביחידת דובדבן.

לאחר שהשתחררתי עשיתי תואר בהנדסת תוכנה, ובמקביל הקמתי מספר עסקים אינטרנטיים, ביניהם חברת שיווק בתחום הרפואה. כמובן שהחשיפה לעולם הקריפטו והמטבעות הדיגיטליים הייתה מתבקשת."

ויש לך מושג למה אומרים עליך שאתה אחד מהיזמים האינטרנטיים הכי בולטים בישראל?

"אני ממש לא אוהב להעיד על עצמי, אבל אני יכול לשער...

בזמן שחברים שלי היו סטודנטים והרוויחו משכורת מינימום ממלצרות, אני הקמתי שני עסקים שמגלגלים יותר מ-2.5 מיליון ש״ח בשנה. הכל סביב האינטרנט. ברור לך שבתור יזם שחי ונושם את עולם האינטרנט והמחשבים, עולם הקריפטו היה אחת ההתפתחויות הכי מעניינות שקרו בעשור האחרון, כן?״

אני יכולה לתאר לעצמי… מתי נחשפת לזה בפעם הראשונה?

"איפשהו במהלך השנה השנייה בלימודים שלי בהנדסת תוכנה. חבר שלי קנה ביטקוין ב-5,000$, והרווח שלו על הקנייה הזו היה עצום. אז החלטתי להשקיע זמן וללמוד את זה. הרגשתי שיש כאן עתיד, וכמהנדס תוכנה רציתי להבין איך הדבר הזה בכלל עובד. אז חפרתי וחקרתי ולמדתי, וניסיתי וקניתי והשקעתי זמן וכסף. וכן, גם הפסדתי. כי אם אתה לא מבין מה אתה עושה, יש סיכוי גדול שתפסיד. אותי זה רק דרבן לחקור עוד יותר ולפצח את זה…"

אבל למה? איך לא התייאשת?

"כי ראיתי את הפוטנציאל הענק. כשהבנתי איך המנגנון הזה עובד, הבנתי שזה לא יעצור, שהשימוש במטבעות דיגיטליים רק יתרחב, וששווה לי להשקיע זמן וללמוד את הנושא לעומק."

אז… איך זה בכלל עובד?

רגע, רגע, סקרנת אותי, אם ככה אני רוצה שתסביר לי על המנגנון הזה.

"תדמייני לעצמך שיש מחברת וירטואלית שכל העברות הכספים בעולם נרשמות בה בלי פרטים מזהים על מי שמעביר את הכסף. במחברת נרשמים רק מספר החשבון של מי שמבצע את ההעברה, מספר החשבון של המקבל וסכום העברה".

חוץ מאנונימיות, אני לא לגמרי מבינה מה היתרון בזה.

"היתרון הגדול ביותר של הטכנולוגיה הזו, שכל העברה שנרשמה במחברת הזאת בוצעה בוודאות…"

נראה לי שהבנתי: המטרה היא למנוע זיופים ורמאויות…

"בול. הבנת! ברשת מסתובבים הרבה מאוד סיפורים על אנשים שנעקצו. בטח כבר שמעת סיפורים על אנשים שפרסמו מוצרים למכירה ברשת, קיבלו פניות מאנשים שביקשו לרכוש את המוצרים וביקשו שישלחו אותם אליהם בדחיפות. הקונים האלה שלחו אישורים על העברת התשלומים והבטיחו למוכר שהוא יראה את ההעברה למחרת. בפועל האישורים האלה היו מזויפים והמוכרים מעולם לא קיבלו את הכסף שמגיע להם. עם המנגנון שהסברתי לך עליו, זה לא יכול לקרות."

כי…

"כי כל פעולה שנרשמת בו מבוצעת בוודאות. אי אפשר לזייף אותה, כי המנגנון הזה מוגן ברמת האבטחה הגבוהה ביותר, ואת יכולה לוודא שההעברה שאומרים לך שבוצעה, באמת בוצעה. את פשוט ניגשת למחברת ובודקת."

זה גאוני!

"נכון, לכן החלטתי לחקור את הנושא הזה לעומק, כי הבנתי שהטכנולוגיה הזאת לא יכולה להיעלם, רק להתרחב. אבל רגע, יש עוד יתרון שלא סיפרתי לך עליו."

איזה יתרון?

"המנגנון הזה עוקף את הריכוזיות של הבנקים ואת הבירוקרטיה שלהם. ניסיתי פעם להעביר כסף לחו"ל? את יודעת איזו בירוקרטיה זו? כמה טפסים את צריכה למלא בבנק?"

אני יכולה לנחש…

"תוסיפי לזה את העמלות הגבוהות שתידרשי לשלם. עם מטבעות דיגיטליים תהליך העברת הכספים פשוט מאוד, העמלות נמוכות, אם בכלל יש עמלות, ואת יכולה להיות בטוחה שהכסף הועבר כי…"

כי אני יכולה לבדוק בעצמי במחברת הדיגיטלית!

"בדיוק."

ביטקוין - המטבע הדיגיטלי המוכר ביותר, וכמותו יש עוד אלפים,

 

מטבעות דיגיטליים כבר מחליפים את השימוש בכרטיסי אשראי

 

טוב, נראה לי שהבנתי, ועכשיו השאלה החשובה היא מה אני יכולה לקנות במטבעות דיגיטליים?

"יש מוכרים ברשת שכבר מקבלים מטבעות דיגיטליים. תתפלאי לשמוע אבל אפשר לקנות מכונית של טסלה עם ביטקוין, ובארה"ב הברית אפשר אפילו לשלם ב-PayPal עם ביטקוין במקום כרטיס אשראי."

זה מגניב, אבל אני לא גרה בארה"ב ואני לא רואה את עצמי נוהגת בטסלה...

"צודקת, ועדיין השימוש במטבעות האלה רק גדל. חברות סטארט-אפ שמתעסקות בקריפטו, מייצרות את המטבעות האלה ומאפשרות למשקיעים לרכוש אותן, במקום לרכוש מניות כמו שנעשה בהנפקות רגילות."

זה כבר נשמע אחרת. אבל, רגע, איך בכלל מייצרים את המטבעות האלה?

"תהליך הייצור שלהם נקרא "כרייה". כמו שכורים זהב ויהלומים מבטן האדמה, חוצבים וחוצבים עד שמגיעים לאוצר, אותו דבר עם המטבעות הדיגיטליים, רק בלי העבודה המלוכלכת, כי מכונות עושות בשבילנו את העבודה הזו."

ממתי הטכנולוגיה קיימת? זה נשמע שזה דורש מערכות חכמות מאוד והרבה מאוד אנרגיה…

"זה קיים כבר מ-2009, אז סאטושי נאקמוטו המציא את הביטקוין, כדי להחליף את המערכת הפיננסית הריכוזית הקיימת היום. כאשר המשמעות היא לייצר מטבע שיחליף את המטבעות שמנפיקים הבנקים הממשלתיים, וכך להוות תחליף למערכת המוסדית. זאת גם הסיבה שהמטבעות האלה נקראים "מטבע דיגיטלי מבוזר"."

שמה זה אומר?

"המטבע משמעותו היא אמצעי מסחר שאפשר לרכוש באמצעותו מוצרים ושירותים כמו שאנחנו מכירים. המשמעות של דיגיטלי היא שזה מטבע שאין לו קיום פיזי, רק קיום וירטואלי, בדיוק כמו שכשמשתמשים בכרטיסי אשראי ולא מעבירים שטרות כסף מיד ליד. והמשמעות של מבוזר היא שהוא לא נשלט על ידי גוף מסוים, ומי ששולט בו זה האנשים המשתמשים בו."

"ככל שיותר אנשים יבינו את הגאוניות שבטכנולוגיה הזו - יותר אנשים ישתמשו בה"

בוא נגיד שעד עכשיו הבנתי בגדול את התהליך וגם הבנתי שזה לא משהו כל כך חדש, הוא בכל זאת קיים כבר 12 שנה. זה לוקח אותי לכיוון אחר: אם מטבעות דיגיטליים נוצרים באמצעות כרייה, אז הם ייגמרו מתישהו, כמו כל משאב שכורים.

"נכון… וזאת בדיוק הסיבה שהערך שלהם עולה…"

את זה אני לא מבינה...

"נכון ככל שהביקוש לזהב עולה, המחיר שלו עולה גם? יודעת מה? במניות את מבינה, ואת יודעת שככל שהביקוש למניה מסוימת עולה, גם המחיר שלה עולה…"

ברור.

"אותו דבר עם המטבעות הדיגיטליים. עניין פשוט של היצע וביקוש. ככל שיותר אנשים רוצים לרכוש מטבעות דיגיטליים, המחיר שלהם עולה. ובגלל שהשוק הזה מוגבל ויש אלפי מטבעות דיגיטליים, אומנם הביטקוין הוא הידוע ביניהם והוא תופס מתח משמעותי מאוד בשוק הזה, אבל יש אלפים כמותו, וכולם מתחרים זה בזה על אותו נתח שוק. יותר ויותר אנשים רוצים לרכוש אותם, כי מתחילים להבין את הגאוניות בטכנולוגיה של הקריפטו."

ואיך אתה כל כך בטוח שהמגמה הזאת תימשך?

"כי אני רואה מה קורה מסביב. יותר ויותר נחשפים לטכנולוגיה הזאת ויותר ויותר אנשים רוצים גישה אליה, בדיוק כמו עם האינטרנט. לפני 25 שנה מישהו חשב שהאינטרנט יגיע למה שהוא היום? היום אנחנו לא יכולים לחיות בלי אינטרנט. הוא חדר לכל פינה בחיים שלנו. והדרישה אליו לא נגמרת. כל הזמן הדרישות עולות לפיתוחים נוספים, לאפליקציות אחרות, למערכות אבטחה מתוחכמות יותר. הרבה מאוד סטארט-אפים עוסקים באבטחת מידע וסייבר וחולמים להיות צ'ק פוינט הבא. אותו דבר עם המטבעות הדיגיטליים. הדרישה אליהם רק עולה. יודעת מה? אני אחבר לך את זה למה שאמרתי לך קודם…"

אמרת הרבה דברים...

"אמרתי לך שסטארט-אפים משתמשים במטבעות דיגיטליים כדי לגייס משקיעים, שרוכשים מטבעות דיגיטליים במקום מניות. לכן הדרישה למטבעות האלה רק תגדל. חברות נוספות ייכנסו לתחום הזה וישתמשו בטכנולוגיה הזו. הביקוש יגדל, ההיצע מוגבל, ומחירי המטבעות כפי הנראה ימשיכו לעלות."

זה נשמע מבטיח, אבל כשאני מסתכלת על גרפים של מטבעות דיגיטליות, אני רואה תנודתיות מאוד גבוהה בשווי שלהם. שינויים גדולים מיום ליום וגם במהלך יום המסחר עצמו.

"נכון, אבל, תראי, אני לא יועץ השקעות, אני לא רוצה לומר לאף אחד איפה להשקיע, אני רק מצביע על הזדמנות ועל שוק לא מוכר, עולם חדש ששווה להכיר."

 

המטבעות הדיגיטליים: עולם לא מוכר עם הרבה הזדמנויות,

 

בשוק הקריפטו יש הרבה הזדמנויות - אבל גם הרבה סכנות

נראה לי שזה כבר נושא אחר…

"לא לגמרי, הכול קשור. תראי, כשאני התחלתי, היו לי הרבה הפסדים, אבל לפני שנה קניתי מטבעות דיגיטליים ב-300$, והם כבר הגיעו ל-30,000$. אני לא בטוח שאפשר להגיע לרווחים כאלו במקומות אחרים בכזה פרק זמן. אני רואה בזה הזדמנות, ואני רוצה שאנשים אחרים יכירו את ההזדמנות הזאת גם. אבל גם שיידעו שיש סכנות ושצריך להבין מה עושים."

ולמה זה כל כך חשוב לך?

"אני אגיד לך למה, כי יש בורות עצומה בתחום הזה, לאנשים אין בו שמץ של מושג, ואני מדבר איתך על אנשים שמבינים בשוק ההון, בהשקעות ובמניות. איך ייתכן שכמעט כל אדם שאני אבקש ממנו לשלוף 3 שמות של מניות מוכרות, יצליח לעשות את זה בלי מאמץ, אבל אם אני אשאל מישהו אילו 3 מטבעות דיגיטליים הוא מכיר, יש סיכוי גדול שהוא לא יצליח לשלוף לי 3 שמות. מסכימה איתי?"

באיזשהו מקום, כי גם אני לפני שדיברתי איתך לא ידעתי שיש אלפי מטבעות דיגיטליים…

"בדיוק. אז שמעת על ביטקוין, ואולי גם על את'ריום, אבל כמותם יש אלפים, זה שוק עצום. ואני מדבר איתך רק על סוגי המטבעות, עוד לא דיברנו על נתח השוק של כל אחד ועל איך יודעים איזה מטבע לרכוש, כי לרכוש מטבעות דיגיטליים זה לא כמו לרכוש מניות, צריך לעשות בדיקות אחרות בשוק."

לפתוח את הראש להזדמנויות אינטרנטיות חדשות

נראה לי שזה שחקרת את התחום הזה לעומק, גרם לך לרצות להעביר את הידע הזה הלאה. אני שומעת את ההתלהבות שלך כשאתה מסביר לי…

"זה בדיוק העניין!

זוכרת שאני יזם אינטרנטי? זאת בדיוק הסיבה שהקמתי את החברה הזאת: בשביל להעביר את הידע הזה, שאנשים לא יפחדו משוק הקריפטו וממטבעות דיגיטליים, שיבינו שזה לא שוק שחור ולא נוגע לעסקאות סמים ונשק. אלה מטבעות לגיטימיים לחלוטין שמשמשים למסחר בטוח ונטול זיופים. אנשים לא יודעים את זה, זה נשמע להם מוזר, איך יכול להיות מטבע שאני לא מחזיק ביד? אבל זה בדיוק כמו שכרטיסי האשראי חדרו לשוק, והיום כמעט אין שימוש בכסף מזומן. עם מטבעות דיגיטליים הרעיון דומה, ואת זה אני רוצה להעביר, לפתוח לאנשים את הראש להזדמנות הזאת ולהפיג את החששות שיש מזה, בדיוק כמו שיש חששות מכל דבר חדש."

אז מה אתה בעצם אומר?

"אני אומר שכל מי שהנושא הזה מסקרן אותו, שרוצה לדעת יותר, שיצטרף לשידור החי שאני מעביר פעם בשבועיים. בשידור הזה אני מסביר לעומק על עולם המטבעות הדיגיטליים, וכל מי שמתעניין בתחום מוזמן להירשם לשידור ולשמוע עוד."

להרשמה לשידור החי לחצו כאן: https://cryptomaster.co.il/live/

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר