המטוס שבו טס גנץ לבחריין ועימו נחת סאדאת בישראל | צילום: לילך שובל

מסאדאת ועד בחריין: מטוס עם היסטוריה

היו שתהו מדוע מטוס כל כך ישן ולא ייצוגי, נלקח לאירוע היסטורי כמו ביקורו של שר הביטחון גנץ בבחריין • אולם מאחורי אותו מטוס עומדת היסטוריה מדינית מפתיעה • הוא נחת לראשונה בנתב"ג כשהביא לארץ בשנת 1977 את הנשיא סאדאת לביקורו חסר התקדים • ועכשיו - הפך למטוס הראשון של חיל האוויר שטס מעל סעודיה

גם בקרב אנשים שאינם חובבי תעופה מובהקים, הורמו מן הסתם כמה גבות כשצפו בהגעתו של שר הביטחון, בני גנץ, לביקורו ההיסטורי בבחריין. השר גנץ ירד אל השטיח האדום שפרסו לכבודו מארחיו ממטוס שגילו ניכר עליו. ברור לעין שזהו מטוס ישן, ואולי אפילו שבע קרבות. למרבה המבוכה הוא אפילו לא היה נקי במיוחד, וכתמים נראו בבירור על גופו האפור. מביני עניין בתעופה, שידעו באיזה דגם מטוס מדובר, אפילו התרעמו: איך לוקחים מטוס ישן כל כך, שנראה כה לא ייצוגי, לאירוע כל כך משמעותי והיסטורי?

בקשר לניקיון ולנראות המטוס אין לי ויכוח איתם. משנודעה מהות הטיסה המתוכננת, היה על חיל האוויר לצחצח ולהבריק את המטוס כמו לקראת מסדר המפקד. אולי אפילו להלביש אותו בכסות צבע טרי ורענן, אותו צבע אפור המשמש אותו לפעילותו היומיומית, לא צריך להרחיק לכת - אבל צבע חדש.

ביקור סאדאת, צילום: משה מילנר / לע"מ

כי אם יש מטוס שמגיע לו טיפול אוהד שכזה – זה המטוס. מטוס הבואינג 707 הספציפי הזה עשה את ההיכרות הראשונה שלו עם מסלולי נתב"ג כשהביא לארץ בשנת 1977 את הנשיא סאדאת לביקורו חסר התקדים, שפתח את תהליך השלום והביא לחתימת ההסכם בינינו לבין מצרים. אז הוא היה מטוס האח"מים הרשמי של מצרים ועל גופו נרשמה הכתובת: Arab Republic Of Egypt. בהמשך חייו שירת במשך 30 שנה את הנשיאים המצריים והנשיא מובארק לקח אותו לסיבובים רבים בעולם.

בהמשך נמכר המטוס לחברת תעופה אזרחית אולם ב-2011 הוא חזר לשוק, וחיל האוויר, שתמיד רעב למטוסים שהוא מפעיל אבל אינם מיוצרים יותר ומחפש אותם בכל רחבי העולם (לדוגמה, צמד יסעורים שנרכשו מהאוסטרים, שהפעילו אותם לחיפוש והצלה באלפים בסוף שנות ה-80), מיהר ורכש את המטוס. תוך זמן קצר הוסב המטוס, שקיבל מספר זנב 259, לתצורת תדלוק אווירי – וזה מה שהוא עושה בחיל האוויר היום. במאמר מוסגר ייאמר, שחיל האוויר זקוק מאוד למטוסי תדלוק חדשים, והוא אף רכש אותם – אבל האמריקאים מסרבים להקדים את מועד מסירתם. כמו עם היסעורים, עד שיגיעו המחליפים החדשים – טסים על מה שיש.   

לראשונה מעל סעודיה

מטוסי בואינג 707 טסו לראשונה בשנת 1957 ויוצרו עד במשך 20 שנה, עד שנת 1978. זהו מטוס מעולה, בעל ארבעה מנועים, צר גוף ואמין מאוד. הבעיה היא שהוא תוכנן בשנות ה-50 כשהעולם לא היה מודע לבעיות של איכות סביבה ועלויות הדלק לא היוו שיקול משמעותי בתכנון. בעידן המודרני, ולא רק מפאת גילו, כמעט שאין כבר מקום למטוס כזה והוא מופעל היום המידה מצומצמת מאוד רק בחילות אוויר מסוימים, ביניהם – חיל האוויר שלנו.

מטוס תדלוק ראם, צילום: קוקו

ובחיל האוויר מטוסי בואינג 707 – "ראם" בשמם הישראלי – עשו הרבה מאוד חיל. ראם שכזה היווה מפקדה מעופפת בעת מבצע אנטבה, למשל, ולקח חלק כמתדלק בעת מבצע הפצצת מפקדות אש"ף בתוניס. הראם השתתף במספר בלתי נתפס של מבצעים עלומים, בחלקם כמתדלק ובחלקם כמטוס בקרה ושליטה, וכממסר מעופף. והוא גם היה מטוס האח"מים הישראלי – לא מטוס ספציפי קבוע, אלא בכל פעם שהתעורר צורך הסבו ראם מבצעי לתצורת נוסעים וצבעו אותו בהתאם. לדוגמה – טיסה היסטורית בה היה לי הכבוד להשתתף – טיסתו הראשונה של ראש הממשלה, מנחם בגין, לקהיר. טיסתו של בגין לשטוקהולם, לקבלת פרס נובל; טיסות ראש הממשלה, יצחק רבין, לארה"ב, טיסות משלחות חיל האוויר לסלון האווירי בפריז. הטייסת שמפעילה את הראם, טייסת 120, קיבלה בצדק את השם "הטייסת הבינלאומית."     

וחזרה לבחריין – ברשימת "הפעם הראשונה" המתארכת של ראם 259 ייכתב גם, שזו הייתה הטיסה הראשונה של מטוס חיל האוויר מעל סעודיה – בגלוי ובאישור - ומי יודע לאן הוא עוד יגיע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו