אסון התרסקות מסוק העטלף אתמול (שני) בו נהרגו שני טייסי חיל האוויר ונפצע קצין חיל הים, איננה הפעם הראשונה בה מסוק של צה"ל מתרסק במהלך פעילות מבצעית או קרבית. בדרך כלל מדובר בכשל טכני במטוס, בטעות אנוש או בפגיעה במהלך לחימה.
סא"ל ארז שחייני ז״ל ורב-סרן חן פוגל ז״ל.
הלב כואב. מסרתם חייכם עבור עם ישראל ומדינת ישראל והאובדן כבד.יהי זכרם ברוך.
שולח את תנחומיי העמוקים למשפחות. pic.twitter.com/RkxM2nbGYr
— Naftali Bennett בנט (@naftalibennett) January 4, 2022
אחד האסונות הזכורים לנו זהו אסון המסוקים שהתרחש בשנת 1997 ליד היישוב שאר ישוב. באירוע התנגשו שני מסוקי יסעור של צה"ל מעל עמק החולה, בעת שהם הובילו לוחמים מחטיבת הנח"ל ומחטיבת גולני לפעילות מבצעית במוצבי צה"ל שברצועת הביטחון. באסון נהרגו כל 73 החיילים שהיו במסוקים. 8 מתוכם היו אנשי הצוות שהטיסו את המסוקים. לא היו נפגעים על הקרקע.
בבוקר שאחרי ההתרסקות בחיפה: נמשכים החיפושים אחרי חלקי המסוק בזירה // צילום: שמואל בוכריס
נזכיר כי חקירת האירוע לא העלתה סיבה מדויקת להתנגשות, אולם מעריכים כי עקב התנאים בהם טסו הטייסים, כשהם עם אמצעי ראיית לילה וללא תאורה מתמרנים לקראת כניסה אל אזור לחימה - הביאה להתקרבות בין שני הכלים ולהתנגשות שהובילה לאסון. אסון המסוקים היה אסון התעופה הקטלני ביותר שבו היו מעורבים מסוקים, עד שנת 2002, שבה הופל מסוק צבאי רוסי מעל צ'צ'ניה. באירוע זה נספו 127 איש.
אסון אווירי נוסף התרחש ב-2017 אז התרסק מסוק אפאצ'י בבסיס רמון, אחד מטייסיו, רב-סרן (מיל.) דודי זהר, נהרג והאחר נפצע קשה. המסוק היה בסיום של אימון שגרתי בבסיס רמון כאשר לקראת הנחיתה הודיע הצוות על תקלה במסוק, המסוק הצליח להגיע אל הבסיס וכשהיה בגובה מגדל הפיקוח הוא התרסק בין שני מסלולי הנחיתה במקום. חקירה העלתה כי מוט ההיגוי של המסוק התנתק בגלל הנחיות שגויות של החברה.
כמו כן, בשנת 2013 נהרגו שני טייסי צה"ל סגן אלוף (במיל') נועם רון ורב סרן (במיל') ארז פלקסר, בעת שהטיסו מסוק מסוג קוברה ליד הקיבוץ רבדים בדרום הארץ. ועדת הבדיקה שמינה חיל האוויר לבדיקת ההתרסקות קבעה כי היא התחולל ככל הנראה בשל תקלה טכנית ברוטור (מדחף) האחורי של המסוק.
בשנת 2010 במהלך אימון משותף של חיל האוויר הישראלי וחיל האוויר הרומני התרסק מסוק יסעור של צה"ל בהרי הקרפטים עקב התנגשות בהר. סיבת ההתרסקות הייתה מעוף של שני מסוקי צה"ל בערפל סמיך מאד, ללא תנאי ריאות בסביבה הררית מורכבת. בשלב מסוים אחד המסוקים רצה להתרחק מחברו כדי לשמור על מרחק בטיחות, אולם התקרב אל צלע הר מבלי יכולת להיחלץ. באסון נהרגו סגן-אלוף במיל' אבנר גולדמן, סגן-אלוף דניאל שיפנבאור, רב-סרן יהל קשת, רב-סרן ליאור שי, סגן ניר לקריף ורב-סמל אורן כהן. הטייס מבוקרשט שנהרג בתאונה הוא סטפן קלאודיו דרגנה (31).
אסון אווירי נוסף ובלתי נשכח התרחש במלחמת לבנון השנייה, אז שני מסוקי אפאצ'י של צה"ל התרסקו במהלך הלחימה במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. באירוע נהרגו אל"מ צבי לופט וסגן תם פרקש בעת שהמסוק שלהם התרסק על קו מתח גבוה לא רחוק מהעיר צפת.
המסוק היה עמוס בתחמושת והיה בעמדת תצפית בגובה רב. שבוע לפני כן התרסקו שני מסוקי אפאצ'י של חיל האוויר בצומת כ"ח ליד קרית שמונה. בהתרסקות הזו נהרג רב-סרן רן יהושע-כוכבא ועוד שלושה לוחמים נפצעו באורח קשה. המסוקים טסו במבנה בגובה רב יחסית, עם אורות כבוים ובמרחק קצר זה מזה. חקירה של חיל האוויר העלתה כי ככל הנראה שני המסוקים התחככו זה זה באוויר, ונקלעו למצב שהצריך נחיתת אונס, המסוקים החלו לנחות אך התרסקו על הקרקע.
בשנת 1977, בעשרה במאי, התרסק מסוק יסעור של חיל האוויר במהלך תרגיל בבקעת הירדן. באסון נהרגו 54 חיילי צה"ל. ועדת החקירה קבעה כי המסוק המריא לאחר רצף של תקלות טכניות, חריגות מפקודות של הצבא ונוהלי חיל האוויר, וכאשר הוא נושא 54 לוחמים ואנשי צוות, הרבה מעבר להוראות היצרן, שהגביל את מספר הלוחמים ל-33 בלבד. בסופו של דבר ועדת חקירה שבדקה את האסון קבעה כי ההתרסקות התרחשה בגלל טעות אנוש. דו"ח ועדת החקירה נמסר למשפחות רק לאחר 25 שנה ופורסם לציבור (בגרסה מצונזרת) בשנת 2014.