"הוא הרבה יותר חד ממנו": איזנקוט מול גנץ

מהצד האחד - הצנחן מכפר אחים שהתקדם במהירות מטאורית לתפקיד הרמטכ"ל • מהצד השני - הגולנצ'יק מטבריה ששירת עשרות שנים בצה"ל - וסירב לקידום • שני הרמטכ"לים לשעבר ינסו להסתדר במפלגה אחת, אבל מי הוביל את הצבא טוב יותר? • מומחה ביטחוני: "הפער ביניהם עצום" • ענו על הסקר

אייזנקוט עם גנץ בימיהם בצבא, צילום: אי.אף.פי/גיל כהן

גדי איזנקוט הודיע רק אתמול (ראשון) על הצטרפותו לרשימה משותפת עם בני גנץ שתיקרא "המחנה הממלכתי". שני הרמטכ"לים לשעבר יתמודדו יחד בשדה הפוליטי לאחר שנים של שירות בצמרת הפיקוד של צה"ל. אך מה באשר לתפקודם כרמטכ"לים וכמפקדים בכלל, ומי נחשב לגנרל מוצלח יותר? הצנחן מכפר אחים או הגולנצ'יק מטבריה. 

כזכור, גנץ פיקד כרמטכ"ל על מבצע צוק איתן, שנמשך כ-50 יום ונועד בין היתר להשמיד את מנהרות הטרור ההתקפיות של חמאס. בימי המבצע נורו על ישראל אלפי רקטות ובקרבות מול ארגוני הטרור נחטפו החללים סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול. עם זאת, במבצע הושמדו יותר מ-30 מנהרות חודרות וחמאס ספג מכה קשה: מאות מחבלים נהרגו ואלפי מטרות הותקפו. 

גנץ במהלך אימון חטיבתי, צילום: דובר צה"ל

מנגד, בזמנו של איזנקוט אמנם לא נערך מבצע רחב היקף ברצועת עזה, מלבד לסבבי לחימה מוגבלים יחסית והמהומות על גדר הגבול. מוקד תשומת הלב היה בגזרה הצפונית. שם, איזנקוט פיקד על מבצע "מגן צפוני" כדי לנטרל את איום המנהרות של חיזבאללה. המבצע נמשך 41 יום ובמהלכו נחשפו שש מנהרות של ארגון הטרור הלבנוני שחדרו לשטח ישראל. למבצע קדמו ארבע שנים של הכנות. נוסף על כך, גבר החשש מההתבססות האיראנית בדרום סוריה. 

"יש כמה דברים שונים באופן מהותי בין שני האישים. יהיה מסקרן לראות אותם יחד באותה מפלגה", אומר גורם המכיר את בני גנץ וגדי איזנקוט ל"ישראל היום".

הגורם מציין כי קשה להשוות בין הפעילות המבצעית שלהם כרמטכ"לים. "גנץ היה אחראי על ניהול מבצע צוק איתן ואילו גדי איזנקוט הוביל את המאבק בסוריה נגד איראן במסגרת המב"מ (מלחמה בין המלחמות; א"ג). כאן קשה עדיין להשוות בין הפעולות שלהם. לכל אחד תחום עיסוק אחר כרמטכ"ל, ואם לשפוט - אז ההיסטוריה תראה מי ניהל את החלק שלו יותר טוב".

איזנקוט במהלך תרגיל ימי לחימה,

לדברי הגורם, ההבדל בין גנץ לאיזנקוט ניכר בעיקר במסלול שירותם הצבאי. "גנץ היה מפקד יק"ל (יחידת הקישור ללבנון; א"ג) במהלך הנסיגה מלבנון. גורמים שעבדו איתו לא סולחים לו על אי הכנת היחידה לנסיגה. הם אומרים שגנץ תפקד לא טוב שם, זאת לעומת אוגדה 91 שפעלה בנסיגה הרבה יותר טוב והתכוננה אליה", מציין המומחה.

גנץ עם בסיור ברצועת עזה בשנת 2014, צילום: דובר צה"ל

"לעומת זאת, אחרי מבצע חומת מגן גדי איזנקוט עשה פעילות טובה באיו"ש. הוא הוריד את מספר הטנקים כי היה ביטחון בשטח", אומר הגורם. במובן זה, הוא סבור, איזנקוט הצליח הרבה יותר מגנץ.

גם לגבי האופי ניכר פער בין שני האישים. הגורם מזכיר שגנץ כונה בצבא בעבר "בני בנחת" בעוד גדי איזנקוט נחשב למהיר וחריף מחשבה. "גדי איזנקוט נתפס כדובי חמודי, אבל זה לא נכון. הוא חריף וחד מאוד, הרבה יותר מבני גנץ".

איזנקוט במבצע מגן צפוני, צילום: דובר צה"ל

עם זאת, הוא אומר ש"צריך לדעת שלמשל בתחום המסורת, גנץ היה טוב יותר לדתיים ואילו איזנקוט דווקא קידם נשים והיה כל הזמן בעימות עם גורמים דתיים".

איזנקוט בהצהרה נגד נתניהו // צילום: משה בן שמחון

יש להזכיר כי לאיזנקוט הוצע גם תפקיד הרמטכ"ל ב-2011, אך הוא סירב למרות שירות של עשרות שנים. למעשה, בזכותו מונה גנץ לתפקיד לאחר שפרש מצה"ל בעקבות ביטול המינוי של יואב גלנט. 

"מבחינת קידום יש פער עצום בין השניים. גנץ קודם מטאורית", אומר הגורם, "הוא היה מינימום הכרחי בכל תפקיד וגם היה רמטכ"ל צעיר יחסית. לעומתו, גדי איזנקוט היה אלוף משמעותי כבר במלחמת לבנון השנייה ולקח לו עוד תשע שנים להפוך לרמטכ"ל. קרי הוא התקדם לאט. זה נדיר שאלוף נשאר בצבא הרבה כל כך זמן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר