לא מדע בדיוני: הנשקים המסווגים של צה"ל שישנו את שדה הקרב

כלי רכב אוטונומי מתוצרת אלביט | צילום: אלביט מערכות

מכשירים קטנטנים שיסייעו לזיהוי מחבלים בשטח האויב • רחפנים מתאבדים שייכנסו לגדודים כבר בעתיד הקרוב • ומטול רימונים שיהפוך למדויק מאי פעם • ראש מחלקת אמל"ח היוצא בצה"ל, קצין תותחנים ראשי וביקור ראשון מסוגו בחטיבת התקשוב של אלביט חושפים פתח לעתיד מדהים מבחינה טכנולוגית

דמיינו לעצמכם כל סרט מלחמה עתידני שראיתם לאחרונה. משקפיים שבהם מציאות רבודה מספקים מידע ללוחמים בשטח, רחפנים מחסלים איומים במרחק רב ומספקים מודיעין מדויק לכוח שנמצא במחסה, וכלי רכב אוטונומיים פועלים ברחובות ללא מגע אדם. אלא שחלק נכבד מהתיאורים הללו, ועוד הרבה יותר מכך, כבר נמצאים בידי צבאות, ובראשם - בצה"ל.

"החזון שלנו הוא שבאזורים שלמים יילחמו בצורה אוטונומית, בלי בן אנוש שמעורב בלחימה באופן ישיר", מסבירים בחטיבת התקשוב של אלביט כיצד הם רואים את הלחימה בעתיד. מדובר במקום שבו נבנות חלק מהטכנולוגיות המסווגות ביותר של צה"ל, שחלקן משנות את שדה הקרב כבר כיום. "בעתיד, וזה כבר לא נמצא במחוזות המדע הבדיוני, יפעלו אזורים שלמים באמצעות לחימה אוטונומית, בלי בן אנוש. הרובוטים ידווחו שסיימו את המשימה ונחזור לשגרת החיים".

זהו הביקור הראשון אי פעם של כתב במעבדות המסווגות של אלביט בלב העיר נתניה, וכמעט 50 אחוזים מהנושאים שהוצגו שם אסורים לפרסום כדי שלא לפגוע בביטחון המדינה. מה שניתן לומר זה שחלק מהטכנולוגיות שמפתחים במפעל ישנו באופן ניכר את שדה הלחימה ויצילו חיי לוחמים במלחמה או במבצע הבאים, ואם תיחשפו אליהם תחשבו שמדובר בסצנה מסרט, לא פחות.

רחפני THOR בפעולה, צילום: אלביט מערכות

לא צריך להסתכל על העתיד הרחוק כדי לראות את ההתקדמות העצומה של הטכנולוגיה והכנסתה לצה"ל, שנחשב לאחד הצבאות שמטמיעים יחסית טכנולוגיות מתקדמות רבות, בין היתר בשל גודלו הקטן יחסית, שמאפשר לו לצייד לוחמים בכלים מתקדמים מבלי לשלם את הסכומים הגבוהים שכרוכים בהטמעת אותם כלים בצבאות גדולים. כך, הוכנסו כבר כעת רכבים אוטונומיים ורובוטיים לפעולה, רחפנים בהיקף גדול ומשמעותי, לצד הטמעה רחבה של מערכות לראיית לילה - כמעט לכל לוחם חי"ר.

מערכת צי"ד, שפועלת בטנקים, ברכבים ואפילו בסלולרי מתוחכם בשם "שקד" שנמצא בידיהם של קציני החי"ר, מספקת מידע מיידי על מיקום הכוחות, מיקום האויב ומטרות לפגיעה מיידית, שמעודכנים על ידי אנשי מודיעין בזמן אמת. ומה גולת הכותרת של כל המערכות המתקדמות? תופתעו לגלות שמדובר במערכות הקשר, המ.ק 77 או ה-624 שמוכרים לכל לוחם בצה"ל. אבל אנחנו מקדימים את המאוחר.

את השינוי המשמעותי אפשר לזהות כבר בימים הראשונים של הגיוס לצה"ל. אלוף משנה (מיל') אריק אביבי, ראש מחלקת אמל"ח היוצא של זרוע היבשה, שהשתחרר לפני כמה שבועות, חושף כי כבר בקרוב ייכנסו לצה"ל כמה סימולטורים שמדמים מא' ועד ת' את הירי בנשק קל, דבר שיחסוך הון תועפות לצבא ויכשיר לוחמים בצורה טובה הרבה יותר לקרבות. זאת, מכיוון שמהרגע הראשון הלוחמים יוכלו להתאמן על מתארים מאתגרים במקום לירות מול לוח קרטון במטווח.

אל"מ (מיל') אריק אביבי, צילום: אורן כהן

"כבר התחלנו להקים מאמן כושר לחימה בבסיס האימונים החטיבתי של הנח"ל, שבמסגרתו כל האימון הוא על טהרת הסימולטור. זו מהפכה. אני חוסך מאה אחוז תחמושת, מקצר את ההכשרה ומשפר את המקצועיות". כבר כעת פועל בבסיס שורק סימולטור, שמתרגל מילואימניקים בתוך שעות ללחימה בשטח בנוי ומורכב, ובעתיד הקרוב כל הלוחמים יתורגלו באותו אופן.

מטול לאו? מעכשיו מטול רימונים סטנדרטי יהיה מדויק בהרבה מבעבר, צילום: חטיבת דוברות המשטרה

גם הציוד האישי שודרג באופן משמעותי. אם בעבר רק לוחמים ביחידות מיוחדות היו מקבלים אמצעי ראיית לילה לכל אדם ובחטיבות החי"ר היו מסתפקים בציוד שכזה לקלעים, למפקדים וללוחמים בודדים נוספים על פי הקצאה, כיום בגדודים יש מספרים עצומים של אמצעים שכאלה, מתוך הבנה שיש צורך להמשיך את הלחימה באופן מיטבי לתוך הלילה. פרויקטים נוספים שנמצאים על הפרק הם כוונת שתאפשר ללוחם לזהות את האויב באמצעים דיגיטליים, ופרויקט בשם "משקף חכם" שיאפשר העברת מידע ללא מגע ללוחם. יצוין כי בצבא ארה"ב נעשה כבר כעת פיילוט רחב להכנסת משקפיים חכמים ללוחמים, ולא מן הנמנע שלא רחוק היום שטכנולוגיה כזו תגיע גם לצה"ל.

בתוך סיירת צנחנים הוקמה לפני כשנתיים מעין יחידה מובחרת נוספת - לוחמי טק. מדובר בלוחמים שמתמחים בשימוש באמצעים מיוחדים בשדה הקרב. אלא שמתברר שזה היה רק הקדימון לקראת הכנסת יכולות מיוחדות לחטיבות החי"ר - מה שאומר שבעתיד הקרוב מאוד ללוחמי גולני, צנחנים, נח"ל, כפיר וגבעתי יהיו יכולות שהאחים הגדולים שלהם, רק לפני שנתיים או שלוש, יכלו רק לחלום עליהן.

רובוטים בשירות צה"ל (תמונת המחשה), צילום: אורן כהן

"המגמה בשנים האחרונות היא לתת לקצה הטקטי ציוד יותר משמעותי. בעבר היינו מביאים אמל"ח חדש לאוגדה והמפקד היה מושך את הכל ומחליט למי לתת את הציוד. כל זה נגמר. כבר ארבע שנים לא הבאתי אמל"ח חדש לאוגדה, כי אני יודע שהם מטופלים פיקס - אני רוצה לתת לגדודים, למחלקות", אל"מ אומר אביבי, "כל אמל"ח חדש מגיע לגדודי הסיור, כי מדובר בכוח אדם טיפה יותר טוב, ואז אנחנו לומדים, ואם הכל טוב אנחנו מורידים אותו למטה, לגדודים".

 
מטול לאו? מעכשיו מטול רימונים סטנדרטי יהיה מדויק בהרבה מבעבר, צילום: חטיבת דוברות המשטרה

אחד הפיתוחים שכבר נמצא בשלבים אחרונים של בדיקות, הוא חימוש מתקדם למטול הרימונים, אותו נשק שמחזיקים לוחמים רבים בחטיבות החי"ר. "אנחנו מתכוונים להביא ללוחם רימון מדויק וקטלני יותר על בסיס חימוש של רובה בקוטר 40 מ"מ. תאר לך כלי נשק כמו משגר הלאו, רק שהוא נורה באמצעות מטול שנושאים לא מעט לוחמים בשטח".

רחפנים מתאבדים שיחסלו מחבלים

אלא שזה רק הפתיח של מה שיקבלו הלוחמים בגדודים הסדירים כבר בעתיד הקרוב. במבצע שומר חומות הוכנס לשימוש לראשונה על ידי אותם לוחמי טק של סיירת צנחנים רחפן חדש בשם "מעוז" של חברת רפאל. מדובר בחימוש משוטט, שמטרתו לאתר ולתקוף מטרות בטווח של 1,000 מטר ממרכז בקרה או 500 מטר בשטח בנוי. הרחפן נושא 350 גרם חומר נפץ, והוא מסוגל לצלול במהירות של 70 קמ"ש לעבר מטרה - ולהתפוצץ.

אביבי חושף כי כבר בתקופה הקרובה יצוידו 15 גדודים מבצעיים של צה"ל ברחפני המעוז, דבר שיהיה מכפיל כוח של ממש במלחמה הבאה. כבר כיום מפקדי הפלוגות מחזיקים ברחפני תצפית ומודיעין, וכעת הם יקבלו גם כלי נשק שיאפשר להם לפעול מבלי לחשוף את עצמם כלל וכלל: "מדובר ברחפן קטלני שמזהה מחבל, סוגר מעגל ומתאבד עליו. יהיו הרבה מאוד כלים כאלה בצה"ל כבר בקרוב".

כבר במבצע שומר החומות ביצעו לוחמי סיירת צנחנים שימוש בלהקות רחפנים, וזה רק יגבר בעתיד הקרוב. בעתיד דווקא כמויות הרחפנים יצטמצמו מכיוון שכל רחפן יוכל להגיע רחוק יותר, לשאת יותר חומר נפץ ולפעול בצורה טובה יותר - כך שלא יהיה צורך בכמה כלים כדי להשיג את המטרה.

רחפן מסוג THOR, צילום: אלביט מערכות

עם כל הכבוד ללחימה הפיזית ולירי פנים אל פנים או מאחורי מחסות, כיום יותר מתמיד הלחימה היא עניין של מודיעין, ומפקד שלא עושה שימוש ביכולות המודיעין שלו ימצא את עצמו בנחיתות ויסכן את עצמו ואת לוחמיו. כבר כיום פועלים אלפי רחפני מודיעין ברשות כל מפקד פלוגה או גדוד, ולמעשה מכיוון שהם כל כך נפוצים וזולים, בפועל אף לא טורחים לתקן אותם אם הם נשברים, מכיוון שמשתלם יותר לספק כלי חדש. רחפנים אלו מספקים מודיעין בטווח קצר לכוח הטקטי ונותנים למפקד תמונת מצב עדכנית ברגע נתון.

רחפנים בצה"ל (תמונת המחשה), צילום: אורן כהן

אחד המכשירים המתקדמים ביותר שנמצא בשימוש בצה"ל כיום, ושנחשף כאן לראשונה, הוא פנינה ססמית. מדובר באמצעי בצורת עיגול בגודל של כמה ס"מ, שבקצה שלו אנטנה. במלחמה הבאה ישוגרו אלפים כאלה ממטוסים או מכלי טיס אחרים, ואלו יידעו לזהות פעילות בשטח. "הפנינה הססמית היא חזון של שמעון פרס ז"ל, שהקים עמותה בשם פניני חוכמה. הוא אמר אחרי מלחמת לבנון השנייה שאין מקום שמטוסים יטוסו הלוך ושוב, ולכן יש צורך בייצור של מכשור מתקדם לזיהוי מחבלים. החזון בעתיד הוא שהפנינים יהיו בגודל של טיפה". בפועל לא ניתן למצוא את הפנינים לאחר שנפלו בשל גודלן הקטן, והן יוכלו לספק מודיעין בשטח עצמו ולתת תמונת מצב עדכנית ומהירה למערכת הצי"ד.

הפנינה הססמית, צילום: אלביט מערכות

"כקצין במלחמת לבנון השנייה אני זוכר מצב שבו היה ירי דו-צדדי, מכיוון שכל מה שהיה חסר לי זה להבין מי נמצא בצד השני של הגבעה - רק קילומטר ממני", נזכר אחד הבכירים שמלווה אותנו בסיור באלביט. המצב הזה משתנה במהירות חסרת תקדים, אך נראה שבעתיד הוא יהיה דרמטי הרבה יותר. כך, באלביט מפתחים בימים אלו רחפן בגודל של כ-15 ס"מ שמטרתו להיכנס לאזורים מאוימים ולהדביק חיישנים כדי שהכוחות הישראליים יוכלו לזהות את האויב ללא סיכון כלל. "החזון שלנו הוא שרחפנים זעירים ייכנסו למבנים, בין העצים, ובמקביל החיישנים שלנו, שהטלנו בין הסלעים, יספקו מודיעין מלמעלה. הפנינים הססמיות עובדות לכמה ימים ועושות את העבודה גם כשאנחנו לא נמצאים שם, עמוק בשטח האויב".

גולת הכותרת של חברת אלביט, זו שמאגדת את כלל היכולות הדיגיטליות בצבא היבשה, היא מערכת הצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי), שמשמשת מעין ווייז על סטרואידים בצה"ל. בכל כלי רק"מ - טנק או נמ"ר, בג'יפים ואפילו בסמאטרפונים מיוחדים ומוצפנים מותקנת מערכת שמספקת בזמן אמת מידע על מיקום הכוחות הידידותיים, המחבלים והמטרות. מערכת זו זכתה לשדרוג עצום לפני כמה חודשים.

לא ניתן להפריז ביכולת של המערכת הזו בשינוי שדה הקרב - מכיוון שהיא מספקת תמונת מצב עדכנית של מה שמתרחש בכל רגע נתון מכל אמצעי בשטח - החל מחיילי יחידה 8200 ואגף המודיעין בתל אביב, דרך המטוסים וכלי הטיס הבלתי מאוישים, הטנקים שמספקים את הזווית שלהם, ספינות חיל הים במידת הצורך, ועד הגולנצ'יק שנמצא בצמוד לחומה כשמאחוריו, במרחק של עשרות מטרים בלבד, נמצאים מחבלים.

מערכת משואה בפעולה, צילום: דובר צה"ל

"יש למערכת שליטה מהקצינים הבכירים במטכ"ל בבור בקריה ועד אחרון הלוחמים בשטח. אנחנו יודעים לנתח מה הלוחם רואה בשטח, לבנות מארב נגד מטרה ולהשמיד אותה", אומרים בחטיבת התקשוב של אלביט. "המערכת נותנת איתור מאיים ומאפשרת לבצע סדר עדיפות. אם בלבנון השנייה הגיע מידע מ-8200 בתוך חצי שעה למג"ד ורק אז לחיילים בשטח, עכשיו זה יקרה בתוך שניות.

"נוכל לשדר לסמארטפון של לוחם איפה יש אויב בצורה יותר ודאית, ולאפשר לו לצפות מבעד למצלמות של ספינה או מטוס ועוד. כל מפקד מחלקה יודע היום לייצר מטרה ולפתוח צ'ט בלייב עם כל הגורמים הרלוונטיים, ולבקש במידת הצורך תקיפה מיידית. החזון שלנו הוא שכבר במבצע הבא נראה הרבה יותר לחימה מבוססת וידאו - לראות חוזי ממטוס או כתמ"מ בזמן אמת. התהליכים האלו יאפשרו לנו לשמור על החיילים שלנו בריאים מצד אחד ולערוך תקיפות הרבה יותר מדויקות מצד שני", אומרים באלביט. כל זה, יש לציין, כלל אינו מדע בדיוני אלא כלים שכבר כעת נמצאים בשימוש בצה"ל.

"הצי"ד נותן לנו מידע מודיעיני שלא היה מקום המדינה. אין דבר כזה בעולם, זו ליגה אחרת לגמרי. אנחנו מעבירים כל מה שאנחנו צריכים לאלביט, והם מספקים לנו את היכולת", מסביר אל"מ אביבי. "יש לנו יכולות של סגירת מעגל אש, חיבור לחיל האוויר, מה שאתה רוצה. אם הייתה לי היכולת הזו במבצעים קודמים, כמו חומת מגן, היו נהרגים לי הרבה פחות חיילים. נכון, לוחמים ידעו להסתדר גם לפני הצי"ד, אבל זה כמו תוכנת הניווט ווייז - זה גיבוי. ההכשרה תהיה מספיק מבוססת כדי להתמודד בלי הטכנולוגיה, אבל מה אכפת לי למנוע מחייל להיכנס לפקק? אני חוסך חיים באמצעים האלו".

טנק העתיד של צה"ל שפותח בידי רפאל, תעשייה אווירית ואלביט, צילום: מישל דוט קום

בעתיד יוכלו בצה"ל לעקוב אחרי כל חייל וחייל בשדה הקרב, וכך לדעת אם הכוח נמצא בפריסה רחבה ואפילו אם חייל נחטף - ולאן. לפני כמה שבועות בוצע ניסוי ביחידת רפאים במתקן בשם "סמארט-טק", מכשיר בגודל של קופסת סיגריות שנושאים החיילים. החזון הוא להצמיד כבר בשנה הבאה, אם הכל ילך כשורה, לאלפי חיילים מכשירי איתור דומים.

כדי לספק את תמונת המודיעין המלאה, להפעיל את הצי"ד, את הרחפנים ויתר הציוד המסווג שיימצא בידי הלוחמים במלחמה הבאה, יש צורך בחיבור לאינטרנט, גם באזורים ללא קליטה. וכאן נכנס העניין של מערכות הקשר, אותן מערכות מציקות על הגב של הלוחם, שמבחינתו משמשות רק לשיחה עם מפקד כזה או אחר. בצה"ל רואים אותן כדבר המשמעותי ביותר שעליו תתבסס המערכה הבאה.

"אנחנו עושים היום מהפכה שתאפשר קפיצה מטורפת בשדה הקרב", אומרים באלביט ומבהירים כי אינם מפריזים בסדר הגודל של השינוי. "אנחנו מביאים את רדיו העתיד לצה"ל. היום רק אם יש לך מחשב מעולה תוכל להיות אלוף העולם במשחק מחשב, וכאן המטרה היא להפוך את הלוחמים שלנו לקטלניים וליעילים ביותר בעולם. יש לנו היום מכשיר סלולרי שמחובר לרדיו ומאפשר לייצר אינטרנט מבצעי בשדה הקרב".

קציני סיוע אוויריים בכל גדוד

בשנים האחרונות עובדים בצה"ל רבות כדי לשפר באופן דרמטי את שיתוף הפעולה בין הזרועות השונות כדי לאפשר בזמן אמת העברת מידע ותקיפות הדדיות ביעילות, בין היתר באמצעות המכשור הדיגיטלי המתקדם. לפני כחודשיים נערך ברמת הגולן תרגיל פיילוט מתקדם, שמטרתו לשלב את אנשי חיל האוויר ואמ"ן ביחידות היבשה. טייסים ואנשי מודיעין הצטרפו לתרגיל של צוות קרב גדודי – שריון, חי"ר, ארטילריה, כלי טיס מאוישים מרחוק ועוד, וחוו על בשרם את הדרך שבה תיראה מלחמה בפועל, ולא דרך המחשבים בקריה.

"הקצינים הללו עושים עבודת קודש אבל תמיד מהמשרד בקריה, ועכשיו הם נסעו בטנק בתרגיל והפעילו אש, מבינים כיצד המודיעין שהם מייצרים בעורף משרת את הקצה של התמרון", מסביר קצין תותחנים ראשי, תת-אלוף נרי הורוביץ. "הקצינים ישנו בשטח, אכלו מנות קרב והבינו טוב יותר את התהליכים המבצעיים. אנחנו עושים המון תהליכי דיגיטציה, אבל אין תחליף לכך שנדע לעבוד יחד. אחרי שאנחנו מורידים את הקצינים האלו לשטח, החבר'ה של אמ"ן מבינים יותר את השטח ויודעים כיצד לתפעל את מערכת הצי"ד בצורה טובה יותר".

תרגיל זה מצטרף למיזם שקורם עור וגידים בימים אלו בצה"ל בשם צוות סופ"ה. בפעם הראשונה, לצד קצין השיתוף הארטילרי (קש"א), שתפקידו לסייע בקשר בין הארטילריה לבין הכוח הלוחם בשטח, יפעלו בגדוד גם קצין סיוע אווירי ולוחמים שהוכשרו לתפקיד מש"ק תקיפה - שתפקידם לאתר ולמפות מטרות, ולתאם ולכוון אש ארטילרית, ירי טילים וכלי טיס תוקפים - שיופעלו באמצעים טכנולוגיים ובמערכות השליטה והבקרה - ובהן הצי"ד.

חיילים וחיילות של אמ"ן ושל חיל האוויר בתרגיל הפיילוט, צילום: דובר צה"ל

"הטכנולוגיה הרובוטית מתפתחת בעולם בקצב מסחרר. טכנולוגית אנחנו שם. אין מנוס מתמרון כדי להכריע מלחמה, אי אפשר בלי זה, אבל אנחנו יכולים לספק לכוח קרקעי כלים שיחסכו דם מיותר וישנו את פני הקרב", מסכם אל"מ אביבי את המהפכה שקורמת עור וגידים בצה"ל בימים אלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר