קייט מידלטון עוברת "כימותרפיה מניעתית" לסרטן - מה זה אומר?

הנסיכה הבריטית הצהירה כי תאים סרטניים התגלו בגופה ובהמלצת הצוות הרפואי שלה היא עוברת סדרה של טיפולים • מה זה אומר בדיוק כימותרפיה למניעה וכיצד זה עתיד להשפיע עליה? בדקנו

קייט מידלטון. צילום: רויטרס

קייט מידלטון הדהימה את העולם כאשר סיפרה בפתיחות כי היא עוברת טיפול בסרטן. בהצהרה הפומבית שפורסמה ביום שישי האחרון היא הסבירה כי לאחר הניתוח הגדול שהיא עברה בבטן גילו כי "היה סרטן. לכן, הצוות הרפואי שלי יעץ לי לעבור כימותרפיה מניעתית וכעת אני בשלבים הראשונים של הטיפול".

לא פורסמו פרטים נוספים על הטיפול של קייט מידלטון או איזה סוג של ניתוח היא עברה או מהו סוג הסרטן, אבל אי אפשר שלא לתהות מהי כימותרפיה מניעתית.

הנסיכה קייט: ״חליתי בסרטן - אני עוברת טיפולי כימותרפיה״

זה לא אותו דבר כמו מניעת סרטן

כדי למנוע התפתחות סרטן, מומלץ לשנות את אורח החיים כגון תזונה, פעילות גופנית והגנה מפני השמש. "טמוקסיפן, תרופה לטיפול הורמונלי, יכולה לשמש כדי להפחית את הסיכון לסרטן עבור חלק מהחולים בסיכון גבוה לסרטן השד. אספירין יכול לשמש גם עבור אלה בסיכון גבוה לסרטן המעי וסוגי סרטן אחרים", מסביר פרופ' איאן אולבר מבית הספר לרפואה באוניברסיטת אדלייד.

מבחינת טיפול בסרטן, טיפול כימי (כימותרפיה) הוא שיטת טיפול נפוצה נגד מחלת הסרטן. בטיפול זה ניתנות תרופות כימיות, הנקראות גם "תרופות ציטוטוקסיות", במטרה להרוס תאים ממאירים, שהינם תאי גידול סרטני.

כימותרפיה מניעתית מתייחסת למתן כימותרפיה לאחר הסרת הסרטן, כדי למנוע מהסרטן לחזור. "אם הסרטן הוא מקומי, כלומר רק בחלק מסוים בגוף, ללא עדות על התפשטות, טיפולים מקומיים כגון ניתוח או הקרנות יכולים להסיר את כל הסרטן.

עם זאת, אם הסרטן מתגלה לראשונה לאחר שהתפשט לחלקים מרוחקים בגוף בעת האבחנה, רופאים משתמשים בטיפולים כמו כימותרפיה, הורמונים או אימונותרפיה".

כימותרפיה מניעתית

ישנו שימוש נוסף לכימותרפיה והוא לפני או אחרי ניתוח או הקרנות, כדי למנוע את חזרת הסרטן הראשוני. "ייתכן שבמהלך הניתוח הוציאו את הגידול בו התגלו תאים סרטניים, אך במקרים מסוימים, ייתכן שתאים מיקרוסקופיים בלתי ניתנים לזיהוי התפשטו לזרם הדם לאתרים מרוחקים. זה יביא לכך שהסרטן יחזור, חודשים או שנים מאוחר יותר", מסביר פרופ' אולבר.

"עם סוגי סרטן מסוימים טיפול בכימותרפיה, הניתן לפני או אחרי הניתוח המקומי או הקרנות, יכול להרוג את התאים הללו ולמנוע את חזרת הסרטן".

"כימותרפיה מניעתית ניתנת בדרך כלל למשך שלושה עד שישה חודשים". מידלטון, צילום: GettyImages

במהלך ניסויים קליניים רופאים השוו בין מטופלים שעברו ניתוח לאלה שהניתוח שלהם לווה בכימותרפיה. הכימותרפיה הביאה לכך שאלו שעברו כימותרפיה חיו זמן רב יותר.   

עד כמה טיפול מונע יעיל?

"יעילות הטיפול המונע תלויה בסוג הסרטן ובסוג הכימותרפיה", אומר פרופ' אולבר. "אם ניקח לדוגמה את סרטן המעי, שנמצא בסיכון גבוה לחזור לאחר הניתוח בגלל גודלו או התפשטות לבלוטות הלימפה המקומיות, הכימותרפיה שיפרה את ההישרדות ב-15%. עם כימותרפיה אינטנסיבית יותר, הסיכוי לשרוד שש שנים מתקרב ל-80%. כימותרפיה מניעתית ניתנת בדרך כלל למשך שלושה עד שישה חודשים".

תופעות הלוואי של כימותרפיה מניעתית

"תופעות הלוואי של כימותרפיה הן לרוב הפיכות ונראות בחלקים בגוף שבהם יש בדרך כלל תחלופה גבוהה של תאים", מסביר פרופ' אולבר. "ייצור תאי הדם, למשל, מופרע באופן זמני. כאשר ספירת תאי הדם הלבנים שלך נמוכה, קיים סיכון מוגבר לזיהום. לעיתים יש כיבים בפה, בחילות והקאות. יש סוגי תרופות מסוימות הניתנות לעיתים במהלך כימותרפיה שיכולות לתקוף איברים אחרים ולגרום לחוסר תחושה בידיים וברגליים. ישנם גם תסמינים כלליים כגון עייפות.

בהתחשב בכך שכימותרפיה מונעת הניתנת לאחר ניתוח מתחילה כאשר אין עדות לסרטן שנותר לאחר ניתוח מקומי, המטופלים יכולים בדרך כלל לחזור לפעילות רגילה תוך שבועות מגמר הטיפול הכימותרפי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר