אמיצה. תהילה לוי | צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

"שתיתי שלוק קטן מהכוס, והכל השתנה ברגע": התחקיר חשף אמת קשה על סם אונס

אם יש משהו אחד מרכזי שלמדנו מהתחקיר על ישראל אור, הרי זה שסם אונס לא שייך רק למועדונים חשוכים • הוא יכול להגיע מהאדם שאת אמורה לסמוך עליו - בן הזוג שלך • הגיע הזמן שנדע בדיוק מהן הנורות האדומות לקשר שאסור לך להישאר בו עוד רגע • זה הסיפור שלי

רק לאחרונה נחשפנו לסרט שהביא את הסיפור של אלון קסטיאל, "אחרי חצות: הסוד הכי שמור בעיר", ונראה כאילו יש עוד אינספור סיפורים שעוד לא שמענו עליהם. ביום שני האחרון פורסם תחקיר של חיים אתגר בתוכנית "חשיפה" בקשת 12 ובו הובא עוד סיפור מצמרר של שימוש בסם האונס, והפעם עמד במרכז הכתבה איש העסקים ישראל אור בן ה-47, או כפי שכינו אותו "אימת המפורסמות".

נשים אמיצות גוללו את סיפורן בתחקיר, בהן תהילה לוי, מלכת היופי של ישראל לשנת 2020; כוכבת ריאליטי שבחרה לא להיחשף, בר כלפון; ואישה נוספת שהייתה בזוגיות עם אור בעבר ובחרה שלא להיחשף. בתחקיר הנשים מספרות על זוגיות אלימה שמתובלת בקללות, ריבים, התנצלויות, הטרדה מינית, אונס, וגם שימוש בסם האונס.

חשוב להבהיר שזה לא רק עוד סיפור - זה עוד נשים, עוד אישה ועוד אחת ועוד אחת, שחייהן לא יחזרו להיות מה שהיו לפני. גם בימינו נשים מתהלכות בפחד - לא האנסים, לא הפושעים, לא העבריינים, נשים! אלו שלא עשו דבר מלבד ללכת למסיבה, לצאת לדייט, לחפש בן זוג או לרצות אהבה. הן, אנחנו, מתהלכות באימה ובפחד היכן יחכה הטורף הבא.

אז מה זה בעצם סם אונס?

סם אונס הוא לא סם אחד, אלא כל חומר מסמם שנעשה בו שימוש לצורך ניצול מיני של אדם אחר. קיימים סמי אונס נפוצים ומוכרים כמו רוהיפנול או קטמין, אבל גם משקה אלכוהולי הגורם לערפול יכול לשמש כסם אונס.

ישראל אור וחיים אתגר, צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

הסיפור שלי

מדי פעם אני נזכרת בערב החריג הזה. לא בגלל הרצון שלנו לרקוד בדיסקוטק (ככה קראו לפני 20 שנה למועדון ריקודים), אלא בגלל החוויה הקשה שעברתי באותו ערב. היינו רגילות כסטודנטיות לצאת לרקוד בקמפוס. הרבה חבר'ה היו ממלאים את רחבת הריקודים, האלכוהול זרם בכיף, פלרטוטים, גברים חתיכים, נשים יפות והיכרויות.

כוס המשקה שלי הייתה מונחת על הבר, צמודה לכוסות של חברות שלי. אני והחברות רקדנו ליד הכוסות. אני ממש לא זוכרת שבכלל עברה לי בראש המחשבה שמשהו רע יקרה לי. המקום הרגיש בטוח, תמיד יצאנו לרקוד שם, המבטים היו מוכרים, וגם המפלרטטים.

בין ריקוד לריקוד הרמתי את הכוס שלי ושתיתי שלוק קטן ששינה הכל ברגע. תוך כמה דקות כל המקום הסתחרר. לא הבנתי למה, כי לגמתי ממש שלוק קטן, לא משהו שיכול לגרום לסחרחורת. למה שקרה אחר כך בכלל לא ציפיתי. איבדתי תחושה ברגליים ובידיים, והגוף נשמט לרצפה. הראש שלי ממש נחבט ברחבה כשנפלתי. אני זוכרת תחושת ערפול ובעיקר חוסר אונים. הגוף לא יכול לזוז בכלל. המון מלל וצעקות סביבי של חברות ופרמדיקים שהגיעו למקום. שמעתי שמדברים איתי כל הזמן, כדי לוודא שאני בהכרה, אבל הגוף שלי, הפה שלי - לא היו שם, איבדתי לגמרי שליטה.

רק בסיום הסאגה, ואולי אפילו למחרת, הבנתי שמדובר בסם אונס ששמו לי במשקה. הסיפור שלי נגמר בטוב, אבל יש עוד אינספור סיפורים שממש לא הסתיימו כך.

אם עד היום חשבנו שסם אונס זה דבר שקורה במועדונים חשוכים, חשוב לדעת שזה כבר מזמן לא הסיפור, ומה שנחשף בתחקיר מעלה מציאות קשה בהרבה, בה השימוש בסם אונס יכול להיות גם כחלק ממערכת יחסים אלימה על ידי בן זוג אלים ומתעלל.

"שתיתי שלוק והכל השתנה". לימור בנדל, צילום: דנה אופיר

איך לזהות מערכת יחסים לא בריאה?

נורה אדומה: קנאה, רכושנות וריחוק חברתי

קנאה עלולה להיות מחמיאה, אך אם היא עוברת את גבול הטעם הטוב, אם הוא הופך להיות רכושני, אם את לא יכולה להיפגש עם גברים אחרים כמו מאמן כושר, ידידים ומכרים מהעבודה, אם הוא מרחיק אותך חברתית ואת מרגישה שאת לא יכולה להתראות עם אף אחד חוץ ממנו או עם אחרים אלא רק כשאת יחד איתו – זו לא מערכת יחסים בריאה, ואת צריכה לצאת ממנה.

נורה אדומה: אלימות מילולית ו/או פיזית

הוא "רק" נתן לך סטירה, הוא "רק" קילל אותך כשאת פגעת אותו, הוא "רק" הפליק לך כי התחלק לו – אלימות היא אלימות! קללות, סטירות, בעיטות, חניקות – כל אלימות מילולית או פיזית, ולא משנה מה גרם לה, במיוחד אם אחרי כל פעם הוא מתנצל, קונה לך פרחים ומתנות ואומר שזה לא יקרה שוב – זו לא מערכת יחסים בריאה ואת צריכה לצאת ממנה.

נורה אדומה: בידוד ושליטה כלכלית

אם הוא מבודד אותך כלכלית, יש חשבון בנק אחד שהוא שולט עליו והוא מחליט כמה כסף את מקבלת – זו לא מערכת יחסים בריאה ואת צריכה לצאת ממנה.

נורה אדומה: את מפחדת ממנו

אם את מרגישה שאת מפחדת ממנו, לא משנה מה הסיבה – זו לא מערכת יחסים בריאה ואת צריכה לצאת ממנה.

נורה אדומה: איום בהתאבדות

אם הוא מאיים שיתאבד אם תיפרדי ממנו, אם תיפגשי עם גברים אחרים או מכל סיבה אחרת – זו לא מערכת יחסים בריאה ואת צריכה לצאת ממנה.

נורה אדומה: הוא אונס אותך

כן, גם אם את במערכת יחסים זוגית מבחירה, אם את לא רוצה לשכב איתו או לבצע כל פעולה מינית - את לא חייבת! אם הוא מכריח אותך, מטשטש אותך, משכנע אותך במניפולציה רגשית או לוקח את זה בכוח – זה אונס! אם זה המצב – זו לא מערכת יחסים בריאה ואת צריכה לצאת ממנה.

מה תרגישי אחרי סם אונס?

על פי העדויות, נשים שצרכו סם אונס (מכל סוג) ירגישו חלק או את כל התחושות הבאות:
ערפול, סחרחורות, בחילה, הקאה, איבוד שליטה, איבוד זיכרון מוחלט או זיכרון ב"רסיסים", פלשבקים, הרגשה שמשהו לא טוב קרה, הרגשה שאת מחוללת.

מה לעשות?

שמרי על עצמך, ספרי לאחרות, שמרי על הכוס שלך – בלי להתבייש. אם משקה נמזג לא לידך, או שנמזג ולא ראית אותו אחר כך – את לא שותה! אם את לא זוכרת מה קרה - גשי להיבדק. אם את זוכרת רסיסי דברים - גשי להיבדק. לכי להגיש תלונה במשטרה.

בשורה התחתונה - אם את מרגישה שאת במערכת יחסים אלימה אז את במערכת יחסים אלימה. זה לא משנה אם הגבר מפורסם, עשיר, חזק, מאיים, מתנצל כל פעם מחדש עם טבעת יהלום ושוקולדים – את לא צריכה להיות במערכת יחסים שלא מיטיבה איתך, נקודה.

פני למשפחה, לחברה, לסיוע מקצועי, ותצילי את עצמך. אם את לא זוכרת מה קרה לך אתמול בלילה, אם את חושדת שהכניסו לך סם אונס למשקה או טשטשו אותך בכל צורה, גם אם מדובר בבן זוג שלך - פני למשטרה, דווחי עליו, אל תישארי לבד.

הכותבת היא מטפלת מינית וזוגית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו