תמרור אזהרה: 7 שינויים של העור שלא כדאי להתעלם מהם

יובש, פיטרייה, או אדמומיות, לפעמים אלו סתם סימנים של עונת המעבר או הקיץ החם, ולפעמים מדובר במשהו שמצריך טיפול רפואי • איך נדע? הנה כמה סימנים שצריך לשים אליהם לב

שמירה על עור הפנים. צילום: GettyImages

שינויים מתרחשים אצלנו כמעט כל יום, תמיד יהיו את אלה שירוצו לבדיקות בכל שינוי קל, אולם רובנו לא נמהר ואף נימנע ככל שניתן לגשת לבדיקות. נכון, חיינו עמוסים ויש למוח שלנו את היכולת לשים דאגות בצד ולהדחיק, אבל אם בכל יום נקום עם כאב ראש שלא עובר, האם זה משהו שלא נתחיל לדאוג ממנו? 

כאשר מתרחש משהו פנימי, לא תמיד נהיה ערים ובעיקר אם אין כאב שיאותת לנו, אבל כאשר הסימנים מופיעים על העור צריך להבין מה בדיוק קורה. 

1. יובש קיצוני

האיבר הנושם הגדול ביותר בגוף שלנו הנו העור. עם השנים העור הופך לדק יותר ובהכרח יסבול מאובדן לחות. גם כאשר יש מזג אויר יבש בעונות קרות או חמות מדי, זה נורמלי שהעור שלנו יהפוך ליבש. לכן, מריחת קרם לחות, שתיית מים  וצריכת ויטמינים מספקת, יעניקו לחות לגוף - אבל אם היובש עדיין נמשך כדאי לבקר רופא עור, שכן עור יבש נחשב לאחד מהסימנים הרבים של גיל מעבר, אטופיק דרמטיטיס, אלרגיות שונות ועוד. בכלל, העור שלנו יכול לגלות לנו בעיות נוספות דרך הגוון שלו, או בסימנים שלא היו שם קודם.  

חוסר בלחות או אלרגיה? כדאי לבדוק. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

2. סימן שלא עוזב

עם השנים עלולים להגיח נקודות או כתמים בעור, מין נגעים מכל מיני סוגים גוונים וגדלים. נכון, לא כל נגע פיגמנטרי כזה או אחר יעיד באופן מובהק על סכנה או מחלת ממאירה, אך באותה נשימה אל לנו להתעלם מהם ואף חובה כיום לבדוק אותם בקפידה. ישנם נגעים שלוקח זמן מה לפענח מה בדיוק מקורם בעור, האם הם תחילתם של סרטן עור או שמה מדובר בנגע שפיר, כאשר בשני המצבים הללו אותו נגע יכול להיוולד על העור כנקודה תמימה למראה ואט אט להשתנות להתכהות ואולי להפוך בולטת ועל כן - ערנות והקפדה הם כלים הכרחיים בסעיף זה.

הקרצינומה למשל, הנה גידול סרטני נפוץ ביותר שעלולה להופיע באזורים שונים בגוף אך לרוב תופיע על הפנים והאף. בתחילה, העור מתקלף ומקושקש ( מ"קשקשת") בנקודה אחת בכל פעם מתקלף וצומח מחדש ונראה בולט יותר. אז אל תתעלמו כי לא תמיד זו רק פטריה.

3. הסדקים מתחילים מלמעלה

שפתיים סדוקות או יבשות נובעות בעיקר מחוסר לחות וחוסר שתייה אבל יכולות להעיד גם על אלרגיה. בפעם הבאה שתרגישו את השפתיים סדוקות באופן חריג כדאי לבדוק ולבחון האם השתמשתם לאחרונה בשפתון  או כל מוצר קוסמטי אחר שאתם לא רגילים להשתמש. השפתיים עשויות מעור דק מאוד עם כלי דם רבים, הרגישות בהן גדולה והן יכולות לתת אות ראשון לבעיה.  

4. גבות - ולא של פרידה קאלו

מעבר לעובדה כי הגבות שלנו נסחפות אחרי טרנדים פופולריים ברשת, הרי שלגבות יש תפקיד חשוב בהגנה על העין. עם זאת, מצב בו מאבדים גבות וקיימת נשירה או דלדול שלהן, הדבר עלול לרמז על מצבים שונים הקשורים לבריאות. נשירת שיער מוגזמת או היעלמות פתאומית של הגבות יכולה להעיד כי קיימת בעיה בפעילות בבלוטת התריס. בנוסף, אלופציה למשל, יכולה לפרוץ בהפתעה ולפגוע גם בגבות.  

5. תתפסי את זה בציפורניים

לרוב אנשים אוהבים ציפורניים מטופחות, מעוצבות ובמקרים רבים ובעיקר אצל נשים הציפורן מכוסה בלק וג'ל, אולם ציפוי הציפורן בלק והתמקדות במראה היפה שלהן, ימנע מרובנו להקפיד לראות ולבדוק מה הצבע והמבנה הטבעיים של הציפורניים שלנו.

אם זה לא עובר, כדאי לבדוק. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

כל שינוי בצבע הטבעי של הציפורניים שלנו או במבנה שלה הוא כמו צפירת חירום שיש לשים לב אליה. למי שלא מודע, השינויים בציפורניים השכיחים ביותר נגרמים מחבלות לרוב, אך ציפורניים חיוורות ודקות מעידות על אנמיה ומחסור בברזל, בעוד שמראה צהוב של הציפורניים עלול להיות סימן להפרעות בכבד או זיהומים פטרייתיים. אם הציפורניים הופכות שבירות, זה סימן שחסר בגוף סידן, ויטמינים, בטא-קרוטן וכו. הציפורניים הן מראה להמון מחלות, גם מחלות ריאה, מחלות כבד ועוד.

כתמים לבנים - מכירים את הכתמים הלבנים שמופיעים על הציפורן?  קוראים להם  לויקוניכיה נקודתית או תורשתית, והם יופיעו בגלל שקעי קרטין בשורש הציפורן.  זה עשוי להופיע בכל האצבעות או בחלקן, זה לא מופיע בשל מחסור בסידן. הכתמים הלבנים הן סימן לנזק אשר בשורש הציפורן וזה מופיע בעקבות יובש או טראומה.

פטריות - גם במצב של פטרת ציפורניים, נקודות לבנות קטנות יהיו סימן ראשון להיווצרותן. הזיהום עלול  להתפשט בכל קיר הציפורן ולגרום להן להתקלפות ושברים.

מחסור במינרלים - מחסור באבץ או בסידן.

מחלות עור - מי שסובל ממחלות עור דלקתיות, למשל  פסוריאזיס בציפורניים ואקזמה בידיים, אלו עשויות להיות הגורם לציפורן חולה ובעלת כתמים שונים.

6. עור אדום

אם נשים בצד את הסיבות הטבעיות לפנים אדומות: למשל שינויי הטמפרטורה, צריכת אלכוהול מופרזת, תגובה לריצה  או גנים, הרי שפנים אדומות יכולות להופיע גם בשל נוכחות של זיהומים.  

7. עקב אכילס שלנו

המחסור בוויטמין E ו-A עלול לגרום לעור בעקבים שלנו להיות יבש במיוחד ולכן גם סדוק. מצד שני, זה יכול להיות גם תוצאה של זיהום פטרייתי. כאשר הסדקים רבים וגם ציפורני הרגליים מצהיבות, גם אם נעלנו את הנעל הנכונה, וטיפלנו בעקב במסירות על ידי כיסוי העקבים ומריחת קרמים לרגליים ומשחות רפואיות, וכל אלה לא עזרו, והחספוס והיובש נמשכים, אז זה יכול להיות מקרה של הפרעה אנדוקרינית.

לאחר שהבנו מהם התסמינים שיכולים לאותת לנו על בעיה, כדאי לבחון אותם, ולרוב אין סיבה לדאגה גדולה. אבל אם הם ממשיכים להתקיים זמן רב יותר ממה שניתן לכנותו כ"נורמליים", כדאי לבקר רופא עור מומחה.

ד"ר סיון מרסר, מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר