אי ספיקת לב | צילום: GettyImages

מחקר: טיפול חדשני מפחית ב-21% תמותה ואשפוזים של חולי אי-ספיקת לב

התרופה שנקראת ג'רדיאנס מטפלת בהתכווצות החדר השמאלי • תוצאות המחקר הראו ירידה משמעותית גם באשפוזים מאי-ספיקת לב בקרב אלו שקיבלו את הטיפול • החוקר הראשי, פרופסור סטפן אנקר אמר: "נתונים אלה הם מקור לתקווה למיליוני אנשים הסובלים מהמחלה"

לראשונה טיפול הצליח להפחית ב-21% תמותה ואשפוזים בחולי אי-ספיקת לב עם הפרעה בהתכווצות החדר השמאלי. מדובר בסוג של פגיעה לבבית שעבורה לא היה עד כה טיפול תרופתי וכמחצית מהסובלים מאי-ספיקת לב לוקים בה. תוצאות המחקר, שמוגדר על ידי הרופאים כמרעיש הוצגו בסוף השבוע האחרון בכנס של האגודה האירופית לקרדיולוגיה (ESC).

במחקר נמצא כי טיפול בתרופה ג'רדיאנס (תרופה שרשומה בישראל לטיפול בסוכרת), הראה ירידה חסרת תקדים של 21% בסיכון לתמותה כתוצאה ממחלת לב וכלי דם ואשפוז כתוצאה מאי-ספיקת לב. עוד נרשמה ירידה של -27% באשפוזים כוללים על רקע אי-ספיקת לב.

מדובר במחקר הראשון מזה 18 שנה שמציג תוצאות חיוביות עבור 30 מיליון בני אדם ברחבי העולם (ובישראל כ-40,000 בני אדם) הסובלים מאי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד, אשר ידועה גם בשם אי-ספיקת לב דיאסטולית. עד כה לא היו עבורם מענה רפואי או טיפולים שהוכחו קלינית.

המחקר היה כפול סמיות וכלל 5,988 אנשים המתמודדים עם אי-ספיקת לב. מתוכם, ל-67% היה מקטע פליטה של חדר שמאל (LVEF) של יותר מ-50% ול-33% היה LVEF בין 40 ל- 50%. משתתפי הניסוי הוקצו באופן אקראי לקבוצות, אשר קיבלו את התרופה ג'רדיאנס או פלצבו פעם ביום.

כאמור תוצאות המחקר הראו ירידה משמעותית בתמותה ואשפוזים מאי-ספיקת לב בקרב אלו שקיבלו את הטיפול, בהשוואה לאלו שקיבלו פלסבו.

"אני רואה אנשים שאובחנו עם המחלה ומודע למציאות העגומה, שאין טיפולים מוכחים קלינית שאני יכול להציע להם ואשר ישפיעו משמעותית על מצבם", אמר פרופסור סטפן אנקר, החוקר הראשי של המחקר וקרדיולוג המתמחה באי-ספיקת לב בבית החולים 'שריטה' בברלין, גרמניה. "נתונים אלה הם מקור לתקווה למיליוני אנשים הסובלים מהמחלה. למשתתפים במחקר היו רמות שונות של תפקוד הלב, ורק לפחות ממחציתם הייתה סוכרת מסוג 2. המגוון הרחב במחקר זה מדגיש את יעילותו הרבה של אמפגליפלוזין (התרופה) ואת הפוטנציאל הטמון בו". 

ד"ר אבישי גרופר, מנהל מרפאות המערך הקרדיולוגי בבית החולים שיבא והיו"ר הנכנס של החוג לאי-ספיקת לב באיגוד הקרדיולוגי אמר: "תוצאות המחקר מהוות פריצת דרך בתחום של אי-ספיקת לב, ומוכיחות את היעילות של ג'רדיאנס בטיפול בחולים עם HFpEF. סוג כזה של אי-ספיקת לב נפוץ מאד גם בארץ, וכעת יש לראשונה תרופה שהוכיחה ירידה משמעותית בתחלואה ובתמותה של קבוצת חולים זאת. התוצאות מדגישות את הצורך בהגברת המודעות לאי-ספיקת לב, ואת החשיבות לאבחן את המחלה מוקדם ככל האפשר כדי לקבל טיפול תרופתי יעיל שיכול לעכב את ההתקדמות ולמנוע סיבוכים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו