סופה של המגפה? הקורונה - כבר לא "מצב חירום"

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי הכריז כי המחלה שגבתה את חייהם של 6.9 מיליון אנשים לא תוגדר עוד כמשבר בקנה מידה בינלאומי • נתונים מעודדים: בתוך שנה - ירידה מ-100 אלף נדבקים בשבוע ברחבי העולם לכ-3,500 בלבד • עם זאת, סייג את הצהרתו: "הנגיף כאן כדי להישאר, אבל אפשר לחזור לחיים שהכרנו" • כל הפרטים

רופאים מפנים חולי קורונה מכפר הררי בשווייץ. צילום: אי.פי

שלום ולא להתראות: שלוש שנים לאחר פרוץ אחד המשברים הרפואיים הקטלניים בתולדות העת המודרנית, ארגון הבריאות העולמי הודיע היום (שישי) כי מגפת הקורונה לא תוגדר עוד כ"מקרה חירום בריאותי בקנה מידה עולמי". לאחר שגבתה את חייהם של כ-6.9 מיליון אנשים ברחבי העולם, התחלואה מהנגיף לא תיחשב עוד מצב חירום בינלאומי.

אמש התכנסה ועדת החירום של הארגון בפעם ה-15 והמליצה על הכרזה על סיום מצב החירום הבריאותי. "קיבלתי את העצה הזו, זהו צעד גדול לקראת סופה של המגפה", הצהיר מנכ"ל הארגון אדהנום ג'ברייסוס. המנכ"ל הוסיף כי הקורונה, ש"שיבשה את הכלכלה העולמית", ונמצאת במגמת ירידה ש"אפשרה לרוב העולם לחזור לחיים שהכרנו".

"המפגה שיבשה את הכלכלה העולמית". מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי אדהנום גבריסוס, צילום: אי.אף.פי
אפשרה לרוב העולם לחזור לחיים שהכרנו. בדיקות קורונה בסין (ארכיון), צילום: GettyImages
 

ירידה חסרת תקדים - בזכות החיסונים

מאז ה-30 בינואר 2020, כמה שבועות לאחר שמקרים ראשונים של הנגיף אובחנו בעיר ווהאן שבסין, הקורונה הוגדרה כ"מצב חירום בינלאומי". ג'ברייסוס סייג את אמירתו היום על תום המשבר, בכך שנגיף הקורונה "כאן כדי להישאר". עם זאת, משיא של יותר מ-100 אלף נדבקים בשבוע בינואר 2021, למעט יותר מ-3,500 נדבקים חדשים בשבוע עד ל-24 באפריל. החיסונים שפותחו לאחרונה נגד הנגיף אפשרו את עמידות הציבור ומנעו התפתחות מחלה קשה. נוסף על כך, השפעתם של הזנים החדשים על הנדבקים חמורה פחות מזו של הווריאנטים המוקדמים.

פרופ׳ חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל בירך על החלטת ארגון הבריאות העולמי. "הארגון הפסיק בצדק את הכרזת הקורונה כמצב חירום בינלאומי", ציין פרופ' לוין, "אבל הקורונה תמשיך ללוות אותנו כמחלה אנדמית שגורמת לתחלואה ולתמותה. מדינות שמשקיעות בבריאות ובמניעת מחלות דואגות גם להווה וגם לעתיד". 

"הקורונה המחישה את הצורך החיוני בתשתית של שירותי בריאות הציבור, בשגרה ובחירום: צוותי חקירות אפידמיולוגיות, צוותי בריאות ברשויות המקומיות, שירותי בריאות לתלמיד בבתי ספר, יכולת מדעית ומחקרית", הוסיף לוין. "בעוד מדינות אחרות הפכו את הקורונה להזדמנות, בישראל הלכנו אחורה. אסור שנפרש לא נכון את המצב ונפגע בתשתית החיונית של בריאות הציבור על ידי ייבוש השירותים".

 
"אסור שנפרש לא נכון את המצב ונפגע בתשתיות". פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, צילום: יוסי זליגר
החיסונים אפשרו את עמידות הציבור נגד המגיפה. תור לעמדות התחסנות באוסטרליה (ארכיון), צילום: א.פי.אי

המחלקה האחרונה והווריאנט החדש

בתוך כך, ביום ראשון האחרון נסגרה מחלקת הקורונה האחרונה בישראל באופן רשמי. לאחר שפעלה ברציפות מאז אוגוסט 2020, המחלקה שבמרכז הרפואי "הרצוג" בירושלים סגרה את שעריה. מדובר במחלקה האשפוזית האחרונה שנועדה לטיפול בחולים. נדבקים חדשים שיזדקקו לאשפוז, ייקלטו במחלקות רגילות בבתי החולים.

לאחר שהנגיף הדביק כחמישה מיליון אזרחים בישראל וגבה את חייהם של 12,500 קורבנות, משרד הבריאות הזכיר כי על פי ההנחיות כל אדם שאובחן חיובי לנגיף הקורונה נדרש לשהות בבידוד של חמישה ימים. ייתכן שבהמשך, לאור הודעת ארגון הבריאות העולמי, במשרד יחליטו לבטל את ההנחיה. על פי נתוני המשרד, ברחבי הארץ מאובחנים היום 3,083 בני אדם כחולים, 59 מהם מאושפזים במצב קשה ו-22 מונשמים. בשבוע האחרון, 34 חולים אובחנו במצב קשה, ושמונה הלכו לעולמם.

ברחבי אסיה, המזרח והודו - וריאנט הקורונה החדש. צוותים רפואיים בסין במהלך מגיפת הקורונה באפריל 2022 (ארכיון), צילום: רויטרס
אחרונה ולא כל כך חביבה. מחלקת הקורונה בבית החולים הרצוג בירושלים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

רק לפני כשבועיים הצהיר ארגון הבריאות העולמי על זן קורונה חדש, תת-וריאנט של האומיקרון בשם XBB.1.16. הווריאנט החל להתפשט ברחבי אסיה, בדגש על אזורי המזרח והודו. חרף מקרי הדבקה רבים, מומחים הרגיעו כי הזן אינו מסוכן במיוחד, ולכן אין צורך בחזרה להגבלות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר