כדור הבדולח

איך ייראה עולם הנדל"ן בעוד 20 שנה? בכירים בענף מפנטזים על העתיד

: יותר טכנולוגיה, יותר ירוק. כיצד ייראה העתיד שלנו? צילום: Shutterstock

מצביעים ברגליים

דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון:

בישראל 2040 יחיו כ-13 מיליון תושבים, רובם בערים אינטנסיביות, מגוונות ובעלות איכות חיים גבוהה. המרחב הציבורי יהיה נגיש ואיכותי, תשתיות התחבורה vמפותחות יספקו קישוריות ונגישות, כשהדגש הוא על הולך הרגל. רשת משולבת של שבילי הליכה, שבילי אופניים ותחבורה ציבורית אמינה ורחבת היקף. ישראל 2040 תכלול שטחים פתוחים, שמורים ומוגנים, חופים פתוחים לכל, בטוחים ונגישים לנופש ורחצה, ותשתיות אנרגיה מבוססות אנרגיה מתחדשת. כל אלה יחד ייצרו מדינה עם סביבה מקיימת ואיכות חיים גבוהה, שטוב לחיות בה.

ערי מטרופולין בצפון ובדרום

ורד סלומון ממן, אדריכלית ראשית משרד הבינוי והשיכון:

מדינת ישראל בעוד 20 שנה תצליח לפתח שני מוקדים מטרופוליניים בצפון ובדרום, שיתמכו במטרופולין המרכז וירושלים. ללא כנפיים חזקות אלו, שיישאבו אליהן אוכלוסייה צעירה לצד הוותיקה, ההצטופפות במרכז תהיה בלתי נסבלת. אני רואה בחזוני תיפקוד אזורי המנוהל על ידי דירקטוריון של הרשויות המקומיות בצפון ובדרום הדואג למערכות התשתית, התחבורה, המים והמזון לצמוח ולשגשג תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם, כיאה למדינה מובילה בתחום ההייטק.

דירות קטנות יותר

דפנה הרלב, מנכ"לית קבוצת הבנייה אביב:

כבר היום ישראל נמצאת במקום הרביעי ביחס של קמ"ר לנפש, והיא עשויה להגיע בעוד 20 שנה למקום הראשון. הביקוש לדירות מגורים רק יעלה ועימו גם המחירים. כתוצאה מכך יבנו יותר ויותר רבי קומות עם מרפסות יותר גדולות ומגוונות. שטחי הדירות באזורי הביקוש יקטנו, כפי שניתן לראות היום בטוקיו ושנחאי. דירות עם פתרונות טכנולוגיים וריהוט פונקציונלי, העושים שימוש מושכל יותר בשטח הדירה. יחד עם זאת, אנשים יחפשו חיבור לטבע, ויפותחו מיזמים המביאים את הטבע אל גורדי השחקים: גינות תלויות, מרפסות ירוקות ועוד. הפארקים בין הבניינים יהפכו לחלק חשוב בחיינו.

 

מיליוני דירות חדשות

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ:

מדינת ישראל זקוקה בדחיפות לתוכנית כוללת לבנייה ותשתיות על פי צרכי הדור. במרכזה עיבוי מהותי לערים הגדולות עם כמיליון דירות, בעיקר על ידי התחדשות עירונית ותוספת של שני מטרופולינים ענקיים בדרום ובצפון, הרחבה משמעותית של ערי הפריפריה ותוספת בנייה כוללת של כ-2 מיליון דירות בנגב ובגליל. תוכנית לפתרון משבר הדיור והאפשרות לקורת גג במחיר סביר היא המפתח לתוכנית אסטרטגית ארוכת שנים.

עיר גדולה בערבה

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו:

יצא לי לא אחת לראות את המדינה האהובה שלנו ממעוף הציפור, והיא נראית כמו קשת יפהפייה עתירת צבעים, החל ממימי הים התיכון והכחולים ושמי התכלת הפרושים מעלינו, דרך זהוב גרגירי החול של הנגב והערבה, דרך הוד הקדומים של הרי יהודה הצבועים בצבעי הקרם של האבן הירושלמית, דרך שפלת החוף הירקרקה המשובצת במרבדי פרחים, אודם הכלניות,הנסיגליות הסגלגלות ואירוס הארגמן, המשתלבים ככפפה במגדלי הבטון האפרפרים ובלבן של הבאוהאוס של פעם, וכלה בהרי הגליל והגולן המשלבים ירוק עד של חורש טבעי עם נחלים ומפלים שוצפים בואכה הכנרת. בתוך כל היופי הזה, יש לנו הקבלנים אתגר לשנים שיבואו: לשדרג את יופיה של ארצנו ולהקים עוד עיר גדולה בגליל, שתמתח את אזורי הביקוש צפונה. יש להקים גם עיר תיירות, מרפא וסחר בינלאומי בערבה, שתהווה גשר בינינו לבין מדינות המזרח התיכון בעידן השלום החדש שניצב לפנינו.

דירות קטנות לאורך המטרו

מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים:

כשאני מתבונן על שנת 2040, הכלי המרכזי שישפיע על פני המדינה, אשר ישפיע על הדרך בה נתנייע, על המקום והאופי של הדירות בהן נגור, על המקומות בהם נעבוד, על המקומות בהם נרכוש מוצרים, על המקומות בהם נבלה והקשר ההדוק בין כל הגורמים הללו – הוא המטרו. ההשלכה על שוק דירות המגורים יהיה גם הוא חסר תקדים. אופי הדירות שיתוכננו לאורך ציר המטרו יהיה ייחודי – דירות קטנות, ללא חניה בדרך כלל, אשר ישולבו בבניינים עם עירוב שימושים, שיכללו מסחר ומשרדים, וגם להם יהיו חניות ספורות. נראה כי הרכבת כבר יצאה מהתחנה.

הכל במרחק הליכה

רון אבידן, מנכ"ל חברת אזורים:

בשנים הקרובות נראה כי המגמה של עירוב שימושים ועירוב בעלויות על אותו תא שטח תלך ותתפוס תאוצה. דיור למגורים, מרכזי מסחר, משרדים שכונתיים ובניינים הכוללים עירוב שימושים ישקפו כיוון ברור של שילוב תכנון מרחבים ציבוריים ופרטיים מעורבבים. השירותים הופכים להיות נגישים יותר, והכל במרחקי הליכה קצרים או ממש מתוך הבניין. במקום מרכזי מסחר ותעסוקה נפרדים הנמצאים במרחק זה מזה, המגמה תהא לייצר שכונות ואזורים בהם השירותים הציבוריים נגישים ומרוכזים במקום אחד – גנים, פארקים, תחבורה ציבורית ואזורי מסחר. בעתיד, הציפייה היא שזה יוביל גם להפחתת השימוש ברכבים״.

המצב יחמיר

ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר מקבוצת אשטרום:

קודם כל, נקווה שבעוד 20 שנים כבר תקום פה ממשלה יציבה. מבחינת שוק הנדל"ן, לצערי מצב המשפחות שאין בבעלותן דירה רק יילך ויחמיר. נראה שבשנים הקרובות הממשלה תהיה עסוקה בלסגור את הגירעון בעקבות הקורונה, באמצעות מיסים כבדים על שוק הנדל"ן. לא ניתן לזהות גורם במפה הפוליטית, שמתכוון לקחת על עצמו את הטיפול במשבר הדיור. חוסר המעש עשוי להוביל לפער הולך וגדל בין הביקוש לדירות להיצע הדירות, בעיקר באזורי הביקוש, וכתוצאה מכך לעליות מחירים. לחסרי הדירה יהיה יותר ויותר קשה לרכוש דירה. אני רק יכול לקוות שמי שירכיב את הממשלה הבאה יבין שזו מצוקה שתעיק על הדור הבא ויתעורר.

התחדשות עירונית בעירוב שימושים

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים חברת אאורה ישראל:

אני צופה המשך בנייה לגובה – מגדלים רבי קומות שירקיעו שחקים וישלבו גם אזורי מסחר ותעסוקה. להערכתי, מגמת עירוב השימושים שנהוגה כבר כיום תתרחב במגדלי העתיד. כבר היום רוכשי הדירות רוצים הכל במרחק הליכה מהבית, וזה יילך ויעצים בשנים הבאות. אני מניח שמרבית הפרויקטים ישלבו בבניינים עצמם את רוב השירותים של הדיירים. בעשורים הקרובים נהיה עדים למרכזי ערים מחודשים, שוקקים ומלאי חיים, הבנייה תהיה ירוקה יותר, הדירות יציעו מפתחים גדולים לנוף, יהיו הרבה חללים משותפים ותחום ההתחדשות העירונית יתפוס נתח גדול יותר משוק הנדל"ן המקומי.

פריפריה צומחת

יגאל דמרי, מנכ"ל חברת דמרי:

בעוד 20 שנה נראה איך הפריפריה צומחת בקצב הרבה יותר גדול ממה שאנחנו מכירים. מחירי הדירות במרכז והחיפוש אחר איכות חיים יכריחו את הזוגות הצעירים להתרחק ממנו עוד ועוד. המונח פריפריה כפי שאנו מכירים אותו היום ישתנה, כפועל יוצא של שיפור משמעותי בתשתיות וחיבור תחבורתי נוח של הפריפריה למרכז, כפי שקיים בכל העולם - באמצעות רכבת, רכבת קלה, הרחבת כבישים ושימוש בטכנולוגיות של תחבורה חכמה.

דומה למנהטן

אבישי בן-חיים, מנכ"ל חברת רוטשטיין:

בעוד 20 שנה נראה קו רקיע גבוה בצורה משמעותית, בעיקר באזור המרכז. תל אביב הולכת ונהיית דומה למנהטן, עם גורדי שחקים ומעבר לנסיעה בתחבורה ציבורית. ככל שהאוכלוסייה בארץ גדלה ומתרכזת, לא יהיה מנוס מבניית רבי קומות. דירה בקומה ה-40 תהיה מוצר סטנדרטי בשוק המגורים. כבר היום הבנייה החדשה מניחה שאנשים יעדיפו את התחבורה הציבורית על פני אמצעים אחרים, והבניינים החדשים נבנים עם תקן חניה נמוך יותר.

לא חייבים לקנות

רועי פדלון, בעלים ומנכ"ל משותף בקבוצת שפונדר-פדלון:

מודל המגורים בבעלות יהיה הרבה פחות נפוץ מאשר היום, ואחוזים בודדים בציבור ירכשו את דירת מגוריהם. סקטור המגורים בשכירות ארוכת טווח יזנק ויהיה הנפוץ במודלים משוכללים של קומפלקסים ומולטי-פמילי. ניתן לראות את ראשיתה של התופעה כבר כיום, כאשר צעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם כלל אינם חושבים על רכישת דירה למגורים, ומשקיעים את חסכונותיהם באפיקים אחרים. התרבות משתנה במהירות, וכפי שכיום אנו חוזים בצניחה בשיעורי הבעלות על מכונית פרטית באזור המרכז הצפוף, כך יקרה גם לשיעורי המגורים בדירה בבעלות.

פערים גדלים

עמוס דבוש, מנכ"ל חברת קרדן נדל"ן:

לצערי, אני פחות אופטימי לגבי 20 השנים הבאות. האוכלוסייה בישראל גדלה במהירות, אבל תוכניות הבנייה וההיתרים אינם עומדים בקצב, ולכן הפער גדל.  סיבה זו בצירוף הריבית הנמוכה הנם הגורמים המרכזיים לעליית מחירי הדיור. הדבר מוביל להרחבת הפערים בחברה הישראלית וגורמת לרבים לעבור לגור באזורים עליהם הם לא חשבו קודם. אם מקבלי ההחלטות יחד עם ראשי הרשויות יתחילו לטפל בתחום הדיור, אני סבור שניתן יהיה לקדם לא מעט רשויות ומתחמים ברחבי מדינת ישראל שייתנו מענה דיור למשפחות רבות.

פתרון הוליסטי לגיוס עובדים

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ:

בעשרות השנים הקרובות היקף הבנייה בישראל יגדל בקצב גבוה, והצורך בפתרונות דיור לאוכלוסייה שתכפיל את עצמה ב-25 השנים הקרובות מצריך כבר עכשיו פתרון הוליסטי של הגדלת כל סוגי העובדים בענף בשנים הקרובות. אנחנו קוראים למדינה להתגייס לעניין, ובעת הזו ענף הבנייה יכול להפוך לאחד הפתרונות המרכזיים לטיפול במובטלים שיישארו במשק בתום אירוע הקורונה והחזרה מהחל״ת.

איחוד ערים

דרור תורן, מנכ"ל אמריקה ישראל:

אוכלוסיית המדינה צפויה להכפיל ואף לשלש עצמה בעשורים הקרובים. במונחים גלובליים,  מדובר בגודל של עיר מרכזית. אין סיבה שבמדינה כל כך קטנה יהיו יותר מ-200 רשויות מקומיות. אני צופה שככל שהתחבורה הציבורית והתשתיות ישתפרו ההבדלים הפיזיים בין הערים השונות יילכו ויתמעטו. על כן ניתן לאחד ערים למטרופולינים גדולים. למשל, אין סיבה שחיפה תהיה עיר אחת והקריות תתנהלנה בנפרד. לדעתי, עכו והקריות יהפכו לשכונות במטרופולין חיפה, גבעתיים, רמת גן, בת ים וערים נוספות יהיו שכונות פרבריות של מטרופולין תל אביב וכדומה.

התיישבות מאסיבית בנגב

שלום שטרית, מבעלי חברת שתית:

המחירים ימשיכו לעלות, הקרקעות שהיו מיועדות לחקלאות יופשרו ויעברו שינוי תב"ע למגורים, נחווה חיזוק של ההתחדשות העירונית וערים חדשות גם במקומות רחוקים, כמו בנגב. בערים נראה הרבה יותר בנייה לגובה וצמצום במסחר הרחוב. החנויות הקטנות ייעלמו והמסחר יתרכז מחוץ לערים, במרכזי קניות בדיוק כמו בארה"ב. אני צופה כי ייווצר רצף בין ערי החוף, ובנגב תהיה התיישבות מאסיבית, והוא יהפוך למרכז תיירות כמו אילת וים המלח. בעיית הנגישות תצטמצם בעקבות הרכבת המהירה, שתגיע עד אילת ותחצה את הארץ כולה בשעתיים וחצי, והפריפריה והמרכז יצטמצמו.

לתכנן 5 מיליון דירות

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ומנכ״ל צמח המרמן:

ישראל תכפיל את אוכלוסייתה עד 2050 מ-9.3 מיליון תושבים ל-18 מיליון. 9 מיליון התושבים הנוספים זקוקים ל-3 מיליון דירות, ולשם כך יש לתכנן בדחיפות ברמה המתארית לפחות 5 מיליון דירות, מאחר שלא כל התכנון מתממש. תכנון זה היה אמור להיות מושלם אתמול, ויש להשלימו מיידית ולא בשיטת טלאי על טלאי, כפי שמנהל התכנון נוהג לתכנן כ-100 אלף דירות על פני 30 שנה - זה אנטי תכנון. יש להגדיר 2 חטיבות קרקע בנות כ-100 אלף דונם כל אחת בנגב ובגליל, לטובת הקמת 2 ערים חדשות (אזורי הביקוש החדשים).

 

עירוב שימושים במרכז ובפריפריה

מיכל גור, מנכ"לית חברת אלמוגים:

צורת המגורים הקלאסית המוכרת תשתנה לטובת יצירת מתחמים שלמים המשלבים מגורים, מסחר, תעסוקה, שירותים ציבוריים ועוד. אדם יוכל לקום בבוקר וללוות את הילדים לגן שנמצא במתחם, לעלות הביתה להתארגן, לרדת כמה קומות ולהגיע למשרד שלו, שנמצא בקומת המשרדים במתחם. בערב הוא יירד למרכז המסחרי ויקנה משהו בסופר, ומאוחר יותר בלילה ייצא לפאב השכונתי או למסעדה שבמתחם. זה לא עתיד רחוק: אין כיום מתחם מגורים מתוכנן, במרכז הארץ וגם בפריפריה, שלא מדברים בו על עירוב שימושים.

Well Being

שגיא ניב, מנכ"ל פארק עתידים בתל אביב:

אנחנו צועדים לקראת עידן שבו גולת הכותרת היא עירוב שימושים תוך שימת דגש על היותנו יצורים חברתיים ול-well being שלנו כבני אדם. בעוד 20 שנה, ואולי אפילו פחות, נראה את תוצאות המהפכה שהתחזקה בשנה האחרונה ותהפוך את מתחמי העסקים, שחושבים כעת מחוץ לקופסה כיצד להתאים את עצמם למנהלים, לעובדים ולהיות כולנו יצורים חברתיים. התבוננות בתוכניות הקורמות עור וגידים ממש בימים אלה בפארק עתידים תל אביב מעניקה הצצה לעתיד שבו מתחמי העבודה הופכים למתחם של רקמת חיים שלמה ושוקקת. הצורך לייעל את הזמן יהיה יקר מאי פעם, ביחד עם השאיפה לבלות פחות על הכבישים (גם אם מדובר בנסיעה ברכב אוטונומי שיתופי), ובמקביל למקסם את הזמן ולהפוך אותו למשמעותי וחווייתי.

 

ייבוש איים ורישות

דני מור, מנכ״ל חברת בסט ייזום:

דור אחד קדימה נחווה מדינה מרושתת בקוי הסעת המונים, בנייה לגבהים, ערים חדשות, אזורי עסקים, בילוי ופנאי, התפתחות מטרופולוני משנה, קירוי איילון וכבישים ארציים נוספים, בחלקם יוקמו פארקים, ייבוש איים, הרחבת מוסדות להשכלה גבוהה ומרכזים רפואיים. מדינת ישראל תתייצב בקדמת העסקים העולמית מבין המדינות המפותחות.

אישור אוטומטי ללא הקלות

חיים קראדי מנכל חברת פרשקובסקי מניבים:

תוחלת החיים בארץ גדלה, וההערכה היא שהצורך בדירות יגדל ביותר ממיליון וחצי דירות. יש לתכנן כבר היום 2.6 מיליון יחידות דיור. כדי שזה יקרה, צריך לייעל את תהליך ועדות התיכנון ולעשות שינוי משמעותי כך שקבלן שיגיש בקשה להיתר בנייה ללא הקלות יקבל אישור אוטומטי. רק אם יבקש הקלות, יצטרך לעבור את התהליך המייגע כפי שנהוג היום. דבר זה מקובל במקומות רבים בעולם ומקצר את תהליכי התכנון באופן דרמטי.

 

רכבת מהירה לאילת

יוסי אברהמי, בעלים ומנכ"ל של חברת יוסי אברהמי:

אילת סובלת מניתוק פיזי משמעותי משאר חלקי הארץ. תוכנית לטווח הארוך חייבת לכלול שיפור בתשתיות, בדגש על רכבת בינעירונית. דרושה מסילת רכבת שתחבר את אילת למרכז הארץ, לירושלים ולים המלח. כלכלת ישראל נמצאת בצמיחה מתמדת, ואני מאמין שבעוד 20 שנה נמשיך עם מגמת הצמיחה. ענף הנדל"ן יהיה אחד המנועים המרכזיים לצמיחה זו, תוך איזון בכל הקשור בהיצע וביקוש.

 

קירוי איילון

צחי סופרין, בעלים של קבוצת סופרין:

חוויות המגורים והעבודה שלנו משתנות מאוד בשנים האחרונות, ומביאות לכך שרבים רוצים לחיות, לעבוד ולבלות בקרבת הבית במתחמים שפעילים 24//7. הם רוצים להיות במרחק הליכה מהים או הפארק, קרובים הרכבת או לרכבת הקלה, שתתחיל לפעול בגוש דן בשנתיים הקרובות. תקני החניה יצטמצמו, על מנת שייכנסו פחות מכוניות ותשתפר איכות החיים והאוויר. אזורים עם יותר שבילי הליכה ואופניים, המתוכננים בצורה חכמה ומתמזגים עם הסביבה מבחינת שטחים ירוקים, פארקים ודרכי גישה לאזורים המרכזיים. דוגמה לכך היא תכנית קירוי איילון, שצפויה לחבר בצורה אורבנית ויעילה את שני צידי תל אביב.

 

השבחה בערי הלווין המפתיעות

יאיר כהן, מנכ"ל קבוצת אבני דרך:

המחסור בעתודות קרקע זמינות במרכזי הערים הגדולות במטרופולין תל אביב תורם בין היתר להרחבת תנופת הפיתוח של אזור השרון הצפוני ולהגדלת היצע יח"ד. אזור זה, שהינו בעל אופי כפרי ברובו וגובל ביישובים עירוניים המצויים במגמת צמיחה, טומן בחובו פוטנציאל רב להרחבת הפיתוח העירוני, ובכך מייצר חלופה אטרקטיבית לאוכלוסייה איכותית המחפשת פתרונות דיור ברמות מחירים נמוכות יותר מאשר במטרופולין תל אביב. בין ערי הלוויין צפונה מתל אביב שיושבחו ב-20 שנה ניתן לציין את אלפי מנשה, נתניה, כפר יונה וחריש. בין עיר הלוויין דרומה ומזרחה לתל אביב ניתן לציין מקומות כמו לוד, רמלה, גדרה, אשקלון, קריית מלאכי והסביבה.

 

אור לגויים

חנן מור, יו״ר ומבעלי קבוצת more:

נדל"ן הוא אחד הענפים הבודדים שאפשר לאמוד בהם ביקושים עתידיים, אפילו 30 שנה קדימה, הודות להתאמה לגודל האוכלוסייה. תכנון נכון, תוכניות עבודה מותאמות לצרכים עתידיים ושיתוף פעולה של הרשויות הממשלתיות והמוניציפליות ייפתרו את מצוקת הדיור המחמירה של מדינת ישראל.  גוש דן הולך להפוך בשני העשורים הקרובים לאחד מחמשת האזורים המאוכלסים ביותר בעולם. רק תכנון מוקדם וחכם, יחד עם סינרגטיות מלאה בין כלל הרשויות, יעניק לאזרחי המדינה חיי רווחה ויכולת להתמודד עם הגידול באוכלוסייה ולמצוא פתרונות בנושאי תשתיות, תחבורה והתניידות. על כולנו מוטלת המשימה להיות אור לגויים, לא רק בייצור פתרונות ומימושם מעבר לים, אלא גם להיות הראשונים ליישם אותם בשטח.

 

המעגל השני והשלישי

תא״ל מיל. איתן לוי, בעלי חברת היזמות אילה אגם:

אנו צופים שבשני העשורים הקרובים מרכז הכובד יעבור מהמרכז לערים במעגלים השני והשלישי, סביב תל אביב, בעקבות שינויים בתחבורה והרצון של אנשים לעבוד סמוך לבית ולשפר את איכות חייהם. שכונות מגורים ואזורי תעסוקה חדשים שיתפתחו, יהוו עוגנים מרכזיים לכל הסביבה.

 

מיני ערים

דורון נמרוד, מנכ"ל משותף בקבוצת רם אדרת:

בעוד 20 שנה נראה כאן הרבה יותר שכונות חדשות, שיתפקדו כמיני ערים, עם בנייה רוויה לגובה בצפיפות גבוהה. מגמת ההתחדשות העירונית תתפוס תאוצה ונראה הרבה יותר פרויקטים בתחום הזה במרכזי הערים ובשכונות הוותיקות, שם במקרים רבים יישמר הצביון של בנייה נמוכה יחסית. התשתיות ישתפרו ויביאו לגידול בביקושים ביישובי הפריפריה, שהדרך מהם למרכז תתקצר. גם הרכבת הקלה תביא בשורה של ממש. אני מאוד מקווה שבעוד 20 שנה תהיה כאן יציבות שלטונית ותוכניות ארוכות טווח, שייתנו מענה לביקושים הגדלים וייצרו היצע של קרקעות, בעיקר באזורי הביקוש.

הקלה בעומס בכבישים

אבי זיתוני, מנכ"ל חברת א.זיתוני:

בעוד 20 שנה מדינת ישראל תתפתח בנושא התשתיות והתחבורה. זאת במיוחד באזור המרכז, עם הפעלתן הצפויה של רכבת הקלה על כל קוויה ועם הפעלת קו המטרו בגוש דן. בעקבות זאת אנשים יעדיפו לוותר על הרכבים הפרטיים שלהם ויעברו לתחבורה ציבורית, ולכן העומס על הכבישים יוקל.

התמזגות למגדלים

איל הנדלר, יו"ר ובעלים קבוצת כנען:

מרכז הארץ ובפרט ערי גוש דן ימשיכו להוות את הלב הפועם של מדינת ישראל - בעסקים, בתרבות ובכלל. להערכתי, מרכזי הערים הוותיקות -  ביניהן תל אביב, רמת גן וגבעתיים, יתחלקו ל-3 סגנונות מגורים אורבניים עיקריים: אזורי שימור, שכונות חדשות על קרקע בתולית ומתחמי מגורים שעברו פינוי-בינוי. אותם מקבצים, הכוללים בתי דירות ישנים של 3-4 קומות, יתאחדו למגדלים גבוהים שיאפשרו סביבת חיים שלמה ומרווחת יותר סביבם. לצדם יישארו אזורים אותנטיים במרכזי הערים, עם בניינים לשימור ואזורי בילוי, כפי שקיים בבירות אירופה.

פישוט הליכים

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית:

כולי תקווה שבזמן הזה פרויקט המטרו יסתיים, וכשזה יקרה אכן תהיה לו השפעה דרמטית על מפת הנדל"ן בישראל. מערכות הסעה המוניות איכותיות מאפשרות ויתור על חניות ואימוץ תחבורתי חדש. יחד עם זאת, אי אפשר שלא להתייחס לרצון שהפרויקט הנוכחי יוביל לפגיעה מינימלית בנכסים הקיימים. בהתייחסות לפערים הנוכחיים בין ההיצע לביקוש, הפערים לא יצטמצמו אלא אף יגדלו. יש צורך ברפורמות מרחיקת לכת, שיכללו פישוט הליכים בירוקרטיים, האצת קבלת היתרים ועוד.

האצת ההתחדשות

אושרי זעפרני, סמנכ"ל שיווק בחברת גיא ודורון לוי:

ההיצעים מצטמצמים כיום, ומנגד הביקושים הולכים ועולים. את השפעת חוסר האיזון נרגיש היטב גם בשנים הקרובות, והמצב יתורגם לעליות מחירים נוספות וגם לתמורות נוספות בשוק, כמו מעבר לפריפריה ולדיור להשכרה ארוכת טווח. בטווח הרחוק יותר אני צופה כי תחום התחדשות העירונית יקבל האצה משמעותית בשנים הקרובות ונראה יותר ויותר פרויקטים מקבלים היתרים ויוצאים לפועל באזורים שונים ברחבי הארץ. 

התחדשות עירונית בפריפריה

רו״ח אודי בלום, מנכ"ל חברת מטרופוליס:

על מנת  לעמוד ברמות הביקושים, קברניטי המדינה צריכים לעשות את מה שאנחנו אומרים זה זמן רב – לשחרר חסמים ולפשט את הבירוקרטיה. בהתחדשות עירונית ניתן לעשות זאת באמצעות מתן עצמאות לוועדות התכנון המקומיות לקידום ואישור הפרויקטים ועל ידי יצירת מסמכי מדיניות ברורים ומוסדרים. כך ניתן יהיה לקצר טווחים, להגדיל ודאות ולהרחיב את היקפי הבנייה. התחדשות עירונית בפריפריה, נכון לעכשיו, היא בגדר חלום רחוק, אשר דורש פתרון של קרקע משלימה ליזמים.

שינויים בתא המשפחתי

רונן עקביה, מנכ"ל חברת בית וגג:

חלים שינויים דרמטיים בתא המשפחתי באורח החיים המודרני. רווקות מאוחרת, גירושין, דיור בנפרד, משפחות חד-הוריות, משפחות להט"ב ועוד. כל אלה, לצד התגבשות מרכזי המטרופולין, תחבורה ציבורית משוכללת, קווי רכבת עילית ותחתית נגישים - יביאו לעלייה משמעותית בביקוש לדירות קטנות, מיקרו יוניטס, עם חללים ציבוריים משותפים. ההתחדשות העירונית תחייב עירוב שימושים, והנדל"ן העתידי יתאפיין בקפומלקסים מורכבים של מסחר, משרדים, מגורים להשכרה ודירות בבעלות. הרבה דירות קטנות והרבה חללים מפנקים לרווחת התושבים כולם. הקהילה תצטמצם למרחב הפרויקטאלי הגדול.

גני ילדים במגדלים

גד גרשון, סמנכ"ל לייזום נדל"ן בחברת שפיר מגורים ובניין:

הבירוקרטיה, להערכתי, תצומצם באופן מהותי הודות לתיקוני חקיקה בהליכי תכנון ורישוי, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית. יונהגו שיטות מימון חדשות בגיבוי ממשלתי, שיאפשרו לקדם פרויקטי בנייה ציבורית ותשתיות לאומיות במינימום מימון ממשלתי. שינוי זה יאפשר לבצע פרויקטים שיקרבו את הפריפריה למרכז. הבנייה לגובה תלך ותעצים - אזורים המאופיינים כיום בבניית צמודי קרקע יהפכו לבנייה רוויה, מבני ציבור כגון בתי ספר, גני ילדים ומעונות יהיו חייבים להיבנות במגדלים.

שכירות לטווח ארוך

מתי דב, מנכ"ל מגוריט:

אנו צופים כי תתגבר מגמת השכירות לטווח ארוך כאלטרנטיבה איכותית לרכישת דירה. משפחות צעירות ומשפרי דיור יפנימו כי הרבה יותר משתלם לשכור דירה חדשה ומתוחזקת ברמה גבוהה באזורי ביקוש המתאימים לצרכיהם, לצרכי עבודה או קירבה להורים, במקום להשתעבד למשכנתא כבדה. שכירות לאורך שנים מאפשרת יציבות למשפחה ללא חשש מסיום החוזה מדי שנה, ומצד שני מאפשרת להגדיל את ההכנסה הפנויה, ללא צורך להשקיע את כל ההון העצמי של הזוג, ופעמים רבות גם של הוריהם.

העובדים הישראלים יכבשו את הענף

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה:

מדינת ישראל תלמד בדרך הקשה שאסור לה להסתמך על עבודה זרה, אלא במקרים בהם אין לנו היכולת לספק לעצמנו את המבוקש. זהו תהליך איטי, כי אין קסמים, אך בעוד 20 שנה אני מאמין שישראל כבר תהיה מסוגלת לספק בעצמה את מרבית בעלי המקצוע בענף הבניין. נייבא מכונות כבדות שלא מיוצרות כאן, אך בני אדם טובים ומוכשרים יש לנו בשפע, והתהליך שקורה היום יתגבר. יהיו יותר ויותר עובדי בניין ישראלים והרוב המוחלט שלהם יהיה מאוגד.

הכפלת הידע

האדריכל אילן פיבקו:

העולם מתפתח לפי גרף אקספוננציאלי. אנחנו כבר חשים בהתפתחות המואצת בכל התחומים. הפיתוח היה איטי מאוד במשך אלפי שנים, ואז מתחילת המאה ה-20 החלה תאוצה מטורפת בכל התחומים. כרגע אנחנו נמצאים במה שנקרא הברך - הרגע בו הפיתוח מתחיל לרוץ בקצב של הכפלת הידע בעולם בפרקי זמן קצרצרים. נראה לי שישראל מתאימה לעידן החדש הזה ככפפה ליד. השכנים משלימים עם קיומנו, השלום האמיתי והמלא נראה כבר באופק. אנחנו עם חכם, מוכשר ושאפתני, ואני בטוח שנהיה בראש החץ.

 

שייכות לקהילה אורבנית

גיא מילוסלבסקי, אדריכל מגדלים:

כדי לשמר איכות חיים גבוהה, אנו המתכננים נידרש לתת מענה לצפיפות בערים, על ידי בניית מגדלים ומתחמים גדולים, במיוחד במרכזי הערים וברחובות הראשיים, בעירוב שימושים. השילוב בין חיים במגדלים, יצירת עיר ורטיקלית הכוללת עירוב שימושים, מאפשרת ריבוי אינטראקציות חברתיות ונותנת תחושת שייכות לקהילה אורבנית, לצד שמירה על מרקם עירוני נעים במפלס הרחוב, יאפשרו לנו ליצור ערים המעניקות איכות חיים גבוהה לתושביהן, למרות הצפיפות.

 

רכב פרטי מחוץ לערים הגדולות

עורכת דין רוית סיני, מחברת הספר המדריך לתמ״א ופינוי-בינוי:

עוד 20 שנה נראה תנופה אדירה של מגדלים, שבהם מעורבים שימוש מסחרי ומשרדים. תקן החניה יעלם עקב הנגישות של הרכבת הקלה, ורכבים פרטים יהיו מחוץ לכניסה הערים הראשיות. רוב עתודות הקרקע יהיו באמצעות התחדשות עירונית. באמצעות בניינים ישנים יוקמו שכונות חדשות ותתבצע פריחה שבהן הבעלים יהיו שותפים למיזם באופן מלא.

שכונות לגובה

מורדי שבת, מנכ"ל ICR (לשעבר מנרב מגורים):

יש לצופף ערים ולייצר פתרונות דיור של מיליוני יח"ד, שיענו על גידול האוכלוסין, ולכן המגמה העתידית המצטיירת היא בנייה לגובה - יצירת שכונות עם התמקדות בתכנון ובבנייה של מגדלים ובניינים רבי קומות. הדבר מאפשר גם פיתוח רב יותר של שטחים ציבורים וירוקים בסביבת המגדלים. עקב אילוץ השטח המוגבל, הדבר יבוא לידי ביטוי בכל הערים הצפופות - בגוש דן, בירושלים ובחיפה.

 

שינוי צביון הערים הגדולות

ליאור ברדוגו, יו"ר ובעלים חברת ברדוגו גרופ:

לאור הריבוי הטבעי והביקושים למגורים במרכז הארץ ובאזורי הביקוש, שיוסיפו רק לגדול, לצד התמעטות בקרקעות לבנייה למגורים, אני רואה בעתיד את הפתרון של מתחמי מגורים להשכרה ארוכת טווח תופס יותר ויותר מקום בתב"עות המקומיות של הערים הגדולות. אני מאמין שיחס הפרויקטים להשכרה ארוכת טווח יגדל באופן משמעותי לעומת כל בנייה יזמית אחרת וישנה את הצביון של מרכזי הערים הוותיקות עם אוכלוסייה צעירה ודינמית.

 

חניונים משלשים עצמם

אודי דרזנר, מנכ"ל חברת פרומוט מתקני חניה:

התכנון המודרני כבר לא מקבל ייעוד של שטחים לכלי רכב עומדים, זה נחשב בזבוז משווע של שטח. החניונים מוקמים במתחמי ענק אוטומטיים תת-קרקעיים, מתחת לרחובות הראשיים ולכיכרות ההיסטוריות. אין לי ספק שערי ישראל יילכו בעקבות הערים הגדולות בעולם, עם מערכות חניה חכמות, אשר מכפילות או משלשות את מספר מקומות החניה באותו נפח בנייה, לעומת החניון התת-קרקעי הסטנדרטי שאנו מכירים כיום.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר