הציר הירוק שמוביל לעתיד ורוד

שמעתם פעם על בנייה עם מכולות? זה אקולוגי, מהיר, חוסך עלויות ומאפשר גמישות בתכנון • תשאלו אפילו את הבעלים של מפעל "שירותי אקולוגיה" מקבוצת גדות בקריית גת

מפעל "שירותי אקולוגיה" הופך פסולת למשאב , צילום: אורנה מנגולד, "שירותי אקולוגיה"

עופר קרליק וארבל טלבי, חברת אינטרלנד בשיתוף החטיבה המסחרית, לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית

עם נעילתה של ועידת גלזגו, וכשקולה מרחף מעל ראשינו, כולנו עדים להשלכות התחממות הכדור וההשפעה על האדם וסביבתו. נראה כי אנו נדרשים לפעול בכל הכוח בתחומי החיים השונים. הפעילות צריכה להיות מנותבת לצמצום המפגעים המזהמים את כדור הארץ, בידיעה כי ענף הבנייה יוצר רבים ממפגעים אלה.

הפעולות הנדרשות לצמצום המפגעים יכולות להיות שונות ומגוונות. למשל: בניית מפעלים שאינם מזהמים את הקרקע, שימוש בבנייה ירוקה שמקטינה את הזיהום ומצמצמת את עלויות האנרגיה של אחזקת מבנה (חיסכון של עד 30%) באמצעות שימוש בטכנולוגיות ירוקות ותכנון אדריכלי מוקפד, שלוקח בחשבון את צרכי המשתמש, תנאי הסביבה, צריכת המשאבים ומיחזור פסולת בניין.

בחרנו בנדל"ן ירוק. לירוק יש פנים רבות, והעיקר לצעוד לכיוונו בכוונה אמיתית וחזון גדול. יש לזכור שתמיד יש לאן להתקדם על הציר הירוק. בכתבה זו בחרנו להציג תחום אחד: נדל"ן ירוק – שימוש במכולות.

נדל"ן ירוק מתחיל בבחירת המיקום. במסגרת מערכת השיקולים בעת בחירת המקום, ייבחר שטח שאינו פוגע במערכות תומכות חיים, משתלב בטבע ומתחשב בסביבה. תכנון המבנה - יש פרמטרים רבים לקחת בחשבון, והם בעלי השפעה רבה על איכות הסביבה ושמירה על הכדור.

קובץ תמונה: ofer&arbel2בנייה ירוקה עם המון צבעים, צילום: אורנה מנגולד, "שירותי אקולוגיה"

לבנות עם מכולות

סיפור לדוגמה על מפעל שנבנה בבנייה ירוקה הוא סיפורו של מפעל "שירותי אקולוגיה" מקבוצת גדות. המפעל עוסק בהפיכת פסולת למשאב, מספק שירותים ל-800 חברות ועסקים בכל הארץ. ב-2016 העתיק המפעל את מיקומו למבנה חדש בקריית גת.

המפעל נבנה על בסיס 42 מכולות ימיות משומשות, שהפכו להיות המשרדים, מטבח, חדר אוכל, מרפסות ומרכז מבקרים.

לבעלי המפעל היה חשוב לבחור במבנה שכולו בנוי מכולות בשימוש חוזר, כדי לשמור על הלימה בין תהליך הבנייה לבין תחום העיסוק של המפעל היושב בו. בעלי המפעל בחרו להתמקד ביתרון מרכזי בתהליך בניית המפעל, והוא שימוש חוזר בחומר גלם קיים, תוך יצירת חיים וצבע. כדי להמשיך ולהתקדם על גבי הציר הירוק, בחרו בעלי מפעל "שירותי אקולוגיה" להתקין על המבנה גג סולארי ולקדם תהליך לשימוש במים אפורים, כך שהמבנה ברובו יהיה ירוק.

מה היתרונות?

למכולות אורך חיים מוגבל בשירות תובלה ימית, ובסופו הן אמורות להגיע למחזור בקנדה או בסין. לשימוש בבנייה עם מכולות יתרונות רבים:

חיסכון בשני היבטים: חיסכון בחומרי גלם לבנייה (אין צורך בחומר גלם, שכן המכולות קיימות ומוכנות לבנייה מיידית) וחיסכון בשינוע (במקום להוביל מכולות ריקות לצד השני של העולם לצורך מחזור, ניתן להשתמש בהן כפי שהן).

מהירות: אם נתייחס למכולות כשלד הבניין, ניתן להקים שלד למבנה בן 5 עד 6 קומות ביום אחד בעזרת מנוף, לעומת בניית שלד למבנה רגיל שייארך בין שנתיים לשלוש שנים.

חוזק ועמידות: מכולה בנויה לשאת 1 טון למ"ר. גם לאחר בלאי סביר בשירות הימי היא עדיין חזקה יותר מהנדרש לשלד בניין מגורים. המכולות מיועדות לתנאי ים, שהם קשים יותר מרעידות אדמה. דופן הקיר עבה וחסינה בפני אש (יתרון גם בשיקום אזורים שנפגעו מרעידות אדמה).
הפחתת פסולת בניין: שימוש במכולות מאפשר בנייה יבשה, בה ניתן לייצר רכיבים במפעלים ולהרכיב אותם באתר ללא פסולת.

גמישות בתכנון: ניתן לחתוך קירות ולייצר חללים גדולים ממספר מכולות, גם חללים כפולים. במפעל "שירותי אקולוגיה", למשל, נפתחו חללים לגובה כפול בין היתר במרכז מבקרים.

עיצוב: ניתן לעצב את המכולות באופנים שונים ולכסות את הקירות כך שהמבנה נראה רגיל עם גמר טיח וצבע, או להשאיר את קיר המכולה חשוף.

מחיר: קיים פוטנציאל רב להוזלת עלויות בנייה, אך חשוב להיוועץ עם מומחים מנוסים בתחום בנייה במכולות.

יש גם חסרונות

בצד השני של המטבע קיימים גם חסרונות, שיש להיות מודעים אליהם.

בידוד: חשוב להשקיע בו. בארץ כבר קיים בשימוש בבנייה למגורים בידוד צמר סלעים, כך שבעלי מקצוע כבר מנוסים בפרקטיקה.

תמיכות: הסרת מחיצות קירות המכולות ואיחוד מכולות מחייב תוספת תמיכה הנדסית, ולכן נדרש להתייעץ עם מהנדס כמו בכל תכנון מבנה.

תחזוקה: כמו בכל מבנה נדרשת תחזוקה הכוללת טיפול במערכות כיבוי אש, חשמל וכו'.

מיליון מכולות בשנה

כל שנה יוצאות משימוש כמיליון מכולות, וכדאי שנלמד לנצל אותן לטובה. פיתוח, קידום והנגשה של בנייה מסוג זה יכולים להטיב עם הסביבה וגם עם מצוקת הדיור. כך נוכל לחיות בצניעות על פני הכדור - כל כך מתבקש בעידן שלנו.

שטח מכולה גדולה הוא 30 מ"ר. דמיינו מה ניתן לבנות עם מיליון מכולות, כ-300,000 דירות. בחו"ל קיימים מבני מגורים רבים הבנויים ממכולות, ומה איתנו?

בשנת 2018 המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה לקדם תקנה המאפשרת שימוש במכולות לבנייה רוויה למגורים בארץ. המטרה: אישור רוחב מכולה כחלל תקני למגורים ואישור בנייה לגובה ממכולות. גם ללא התקנה ניתן לבנות מבני מכולות למגורים, נדרש לכך תכנון נכון.

ההבנה שאנחנו על פי תהום בכל הקשור למצב הבית שלנו, מביא לשינוי ותזוזה בעולם. גם בישראל יש התקדמות משמעותית. יותר ויותר יזמים, עיריות, רשויות ומשרדי ממשלה נרתמים ומתכננים על פי תקנים ירוקים מחייבים. הדרך עוד ארוכה ומצריכה חשיבה מחוץ לקופסה, רצון לזוז מהמוכר ומאזור הנוחות ולרכוש ידע חדש - יש אנשי מקצוע מעולים בתחום. בעיקר נדרשת אחריות אישית ואכפתיות בכל תחום ותחום מהחיים שלנו.

הכתבה נכתבה בעזרת האדריכלית נועה פשרל-חיים ואורנה מנגולד, מנהלת מרכז מבקרים "שירותי אקולוגיה".

 

 

עופר קרליק וארבל טלבי, חברת אינטרלנד בשיתוף החטיבה המסחרית, לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית

כדאי להכיר