המתוק עולה ביוקר: זינוק במחירי הענבים

אוהבים לנשנש את הפרי הקיצי? יכול להיות שתצטרכו למצוא תחליף • הענבים מוצעים בשווקים במחירים מופרזים של 45-40 שקלים לק"ג

צילום: לירון אלמוג // הענבים עולים ביוקר

טעים בפה, יקר בכיס: לא רק הטמפרטורה ממשיכה לעלות, גם מחירי פירות הקיץ מרקיעים שחקים. כך למשל, הפירות האהובים שכולם נהנים לצרוך בקיץ, ענבים, מוצעים בשווקים ב־45-40 שקלים לק"ג. 

רמי לוי התייחס למחירי הענבים ואמר ל"ישראל היום" כי "מחיר הענבים אצלנו עומד על 20 שקלים לק"ג, אבל המחיר של הענבים גבוה בשוק מכמה סיבות: יש שתי קבוצות ששולטות בתחום, כש'ענבי טלי' נחשבת למונופול. נוסף על כך, מדובר בתחילת העונה, ובתחילת העונה המחירים יותר גבוהים בגלל ההיצע הנמוך. השנה העונה גם התחילה מאוחר יותר, בגלל מזג האוויר. עד לפני שבועיים עדיין היה פה חורף, ואילו הענבים בשלים בקיץ. אני אומר שאם מוכרים ענבים ב־40 שקלים, אז שאנשים לא יקנו. 'ענבי טלי' הודיעו לנו שהם מעלים את המחיר בשבוע הבא ב־12%-10%. עוד לא ראיתי דבר כזה. הם אלה שקובעים את המחירים בשוק".

ענבי טלי מסרו בתגובה כי "המחיר הסופי שבו נמכרים הענבים לצרכן נקבע על ידי הסיטונאים ורשתות השיווק. בשל הבשלה מאוחרת של הענבים השנה, זוהי בעצם תחילת עונת הענבים המקומית ובהמשך העונה המחיר יירד בקצב מהיר עם הגדלת ההיצע החקלאי. ירידת המחיר אגב לא בהכרח משורשרת באופן מיידי מהחקלאי לצרכן הסופי. בסופו של תהליך המכירה, מגיע לחקלאי רק כשליש ממחיר הענבים שרשום במדף".

במשרד החקלאות הגיבו לדברים ואמרו כי "מחירי הפירות והירקות בחנויות, ברשתות השיווק ובשווקים אינם מצויים בפיקוח מחיר של המדינה, ומכאן מתנהלים ככלכלה חופשית".

הכלכלן וחוקר השווקים גלעד אלפר אומר ל"ישראל היום" כי "אין פלא שהענבים בישראל כה יקרים. המדינה מנהלת את השוק הזה, מגבילה את היצוא בהתאם לעונות השנה ולפי נוסחאות מחירים, ובאופן כללי מנסה לנהל שוק. זה כלל אינו תפקידה של המדינה לנהל את שוק הענבים או כל שוק אחר בענפי החקלאות. שוק הענבים אמור להתנהל על פי הבחירה החופשית של מגדלים, משווקים, יבואנים, יצואנים וצרכנים, כמו כל שוק חופשי אחר".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר